Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347440
Jeg har en desværre en større ”brokker” vedr. timingen af anmeldelse af Panasonics 2022 modeller med Master pro EX panel…

Med udgangs punkt i flere feeds her på siden og antallet af anmeldelser af både forventede top og ”entry level”modeller fra f.eks Sony, LG og Philips det sidste års tid.

jeg er gammel skolelærer og har en privat/nørdet interesse i politisk spin og sprogbrug.

Feeds som jeg reagerer på:
Indlæg om EX panels. 30 % mere lys., Philips 807 mørke scener – det samme på jeres søster kanal flatpannelsHD.com., Om Panasonic i et feed ”…modtager sidst på ugen/47”.

Sidste Panasonic review fra 21 december 2021- for sent til både Black Friday og den sidste julehandel

Det er interessant at I vælger at anmelde Sony’s A80K/entry level model lige efter at deres top model Sony A95K er anmeldt. Og ikke har valgt at anmelde Panasonics topmodel LZ1500/LZ2000 først med master OLED Pro panel?? Der er andre mindre anmelder sites her i DK som åbenbart havde bestilt et ”i god tid…?”. Og deres test er klar. Ligesom på AVforum.com

Det er jo det der ”Master-EX panel, som åbenbart PT, er ”sidste skrig i OLED . Og Panasonic gør det åbentbart fremragende på de andre sites...

Sprogbrug i Philips 807. ” En skovl for en skovl…”.
Der bliver ingen negative ord brugt, selv om brugere spørger(både her på flatpanels.dk, og søstersiden flatpanelsHD.com) ind til ”oplevelsen af meget mørke scener”. Her kunne man jo bare skrive at,” vi er skuffede over at Philips ikke formår at får mere ud af panelet ”, ”men det jo heller ikke med Master pro EX panel” (…og nu kan man sørme vinde et 807 her på siden… ;-)??
En ærlig snak for skillingen. Men der bliver på intet tidspunkt sagt noget negativt. Ringere testresultater bliver kommenteret henkastet eller nedtonet som ikke vigtigt i det store billede. Svar på spørgsmål om mørke scener (Philips 807)i et feed her på siden bliver også ”udvandede og intetsigende…”.


Den ”over mættede farve bliver nedtonet” hos SONY A95K. Jeg kommer til at tænke på mine gamle feriebilleder taget med KODAK farvefilm/Technicolor ,hvor rødt og blåt var alt for meget…(Fujifilm ramte mere neutralt). ”Alt er super godt”? Også selv om A95K’s pixelstruktur/lysfølsomme dots gav nogle udfordringer. Alt mindre godt bliver nedtonet.

Rtings.com anmelder for øvrigt heller ikke Panasonic. Men SONY i stor stil…

Med det i mente, og det sidste feed om kommende fokus på Master EX paneler med 30% mere lys, som Panasonic 2022 bruger, er jeg dybt for forundret over, at igen i år kommer der ingen Panasonic anmeldelse før både Black Friday og den sidste julehandel er overstået?
Lige som sidste år…

Panasonic kommer ikke til at konkurrere på lige vilkår her på siden med de andre mærker. I sær SONY/Philips.

Jeg beklager. Men jeg blev nødt til at få luft for min undren… Måske er det bare en storm i et glas vand. Måske…
- Ellers tak for et dejligt aktivt forum med gode kommentarer, vejledning & hjælp fra brugerne & Flatpanels…
Kenneth
#347461
denne side er (og har været alt for længe) en af de største fortæller for LG...

helt blank, 9 ud af 10 gange: 'køb LG (model)' efterfulgt af de mest til grin grunde såsom:

- 'LG producerer paneler til resten...'

- 'HDMI 2.1' (i jeg ved ikke hvor mange år...helt hjernedødt argument i 17', 18', 19', 20' og også i 21' - men her på siden?? - #1 og et af det allervigtigste argumenter flere år i træk - hvor INGEN kunne bruge det til noget som helst)

- stort set INGEN FOKUS på noget af det vigtigste (forskellige billedmotorer, tuning osv., men næ, nej...for 'LG leverer jo paneler til resten så det hele, det er mere eller mindre helt ens...')

når det gælder anmeldelser af tv (her på siden) så giver jeg (jeg! det ET 100% mere end ok at andre ser på det på en hel anden måde) ikke flade 25 øre for dem (for mig er de helt ubrugelige og helt ved siden af) - men jeg sætter pris bl.a. på div. forslag mht. hvordan apparatet skal indstilles m.m.
#347462
Det er noget vås at påstå at Flatpanels favoriserer LG. F.eks. har Rasmus ikke været bleg for at anbefale et af Panasonics billigste, HZ1000, vidt og bredt, simpelthen fordi det har skidegod billedkvalitet til en meget fordelagtig pris.
#347463
Hej Kenneth.

Der er en årlig cyklus i TV-branchen og producenter som LG, Samsung og Sony lancerer i foråret som de første. Philips og Panasonic lancerer henover sommeren eller til efteråret. Panasonic kom ekstra sent ud af starthullerne i år og lancerede første modeller i september (LZ2000 kom senere).

Vi vil rigtig gerne teste Panasonic OLED TV, men det kan ikke blive i foråret samtidig med de andre TV-modeller. Panasonic har måtte nedskalere på flere markeder, først fra styring lokalt i Danmark, så til nordisk regi og i år til europæisk regi. Det har gjort det sværere at få testmodeller. De har stadig lokal styring i få markeder såsom UK, hvorfor UK-baserede medier nu kan få testmodeller før os. Flatpanels kan ikke komme under UK-afdelingen desværre – heller ikke hos andre producenter.

Mht. test af TV-skærme, så er der en del logistik forbundet med det. Det er jo ikke bare at sende en lille pakke såsom en mobiltelefon. Vi er to testere (Torben og jeg) og vi gør det så godt vi kan indenfor de tidsrammer, vi har. Vi prøver at komme omkring alle de store producenter årligt.

Konkret mht. Sony A80K så modtog vi den faktisk før A95K. Det er mig, som har været sløv pga. travlhed. Min familie og jeg er henover sommeren flyttet (privat og kontor) og har for nylig fået barn nummer 3. For lidt søvn og tid gør, at jeg har måtte omprioritere nogle arbejdstimer til privatlivet.

Mht. vores sprogbrug så ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige. Du har lidt blandede eksempler, men jeg synes nu, vi generelt er ærlige og direkte i vores valg af ord. At vi bruger lidt forskellige udtryk handler jo om, at vi laver mange anmeldelser - det kan blive ensformigt at skrive det samme igen og igen.
#347464
allo skrev: 24. nov 2022, 23:58 denne side er (og har været alt for længe) en af de største fortæller for LG...

helt blank, 9 ud af 10 gange: 'køb LG (model)' efterfulgt af de mest til grin grunde såsom:

- 'LG producerer paneler til resten...'

- 'HDMI 2.1' (i jeg ved ikke hvor mange år...helt hjernedødt argument i 17', 18', 19', 20' og også i 21' - men her på siden?? - #1 og et af det allervigtigste argumenter flere år i træk - hvor INGEN kunne bruge det til noget som helst)

- stort set INGEN FOKUS på noget af det vigtigste (forskellige billedmotorer, tuning osv., men næ, nej...for 'LG leverer jo paneler til resten så det hele, det er mere eller mindre helt ens...')

når det gælder anmeldelser af tv (her på siden) så giver jeg (jeg! det ET 100% mere end ok at andre ser på det på en hel anden måde) ikke flade 25 øre for dem (for mig er de helt ubrugelige og helt ved siden af) - men jeg sætter pris bl.a. på div. forslag mht. hvordan apparatet skal indstilles m.m.
Hjernedødt ligefrem?

At vi skulle favorisere LG kan jeg ikke genkende. F.eks. her under Black Week/Friday har jeg vidt og bredt anbefalet Panasonic JZ980 fordi det er en super pris. Sådan er markedskræfterne jo. Vi kigger på prisniveauet. Jeg har omvendt ikke anbefalet LG C2 til folk, som har spurgt mig, fordi jeg ikke synes prisen er god.

Når man gengiver hvad andre siger, så bør man citere dem i stedet for at komme med sin fortolkning. Vi anbefaler ikke LG fordi 'LG leverer jo paneler til resten så det hele, det er mere eller mindre helt ens...' (ikke mine ord, så jeg ved ikke hvorfor du påstår det?). Vi pointerer, at det er tilfældet, hvorfor ydelsen på mange OLED TV fra forskellige producenter ligger meget tæt.

HDMI 2.1 begyndte vi at tale om da det kom i de første TV i 2019. Uanset hvad du måtte mene om det personligt, så er det et aktuelt emne for mange. I 2020 kom spilkonsoller med HDMI 2.1 og medieafspillerne er så småt gået i gang med HDMI 2.1 funktionalitet. Der kommer meget mere i de kommende år. Folk køber jo TV for at beholde dem i flere år, så hvorfor du mener det er "hjernedødt" bør du måske forklare, for jeg synes ærlig talt det er over stregen. Tal pænt.

Tuning, hvad er det? Tv-tuneren? Nej den fokuserer vi ganske rigtig ikke meget på for der sker reelt ikke udvikling på den i TV-skærme længere, samtidig med, at folk er på vej væk fra tv-antennesignal og en meget stor andel af dem, som modtager antennesignal gør det vha. udbyderen egen boks.

Billedmotoren har, efter min mening, meget lille relevans, når grundydelsen er på plads. TV'et skal kunne fremvise 24Hz, 50Hz, 60Hz osv. uden hak. Det skal ikke tilføre ekstra skarphed mv. Hvis man vil bruge de mange billedredigerende funktioner såsom kunstig skarphed, dynamisk kontrast, motion smoothing, så er det – beklager – ikke hos os, at man får en gennemgang af disse ting. Vi slår det hele fra.
#347465
Jeg syntes at det er underligt at svine en side til som leverer super gode test på skærme ganske gratis.

Men se #0 om du kan få bedre information andre steder. Du er jo ikke tvunget til at bruge denne side.
#347473
allo skrev: 24. nov 2022, 23:58 denne side er (og har været alt for længe) en af de største fortæller for LG...

helt blank, 9 ud af 10 gange: 'køb LG (model)' efterfulgt af de mest til grin grunde såsom:

- 'LG producerer paneler til resten...'

- 'HDMI 2.1' (i jeg ved ikke hvor mange år...helt hjernedødt argument i 17', 18', 19', 20' og også i 21' - men her på siden?? - #1 og et af det allervigtigste argumenter flere år i træk - hvor INGEN kunne bruge det til noget som helst)

- stort set INGEN FOKUS på noget af det vigtigste (forskellige billedmotorer, tuning osv., men næ, nej...for 'LG leverer jo paneler til resten så det hele, det er mere eller mindre helt ens...')
Det er da klart at man anbefaler de billigste produkter med den bedste billede kvalitet.

Det er da i forbrugernes interesse!

Da man alligevel anbefales at slå det meste behandling af billedet fra er det mindre vigtigt hvad fjernsynet ellers "kan".

Om det så er Phillips eller LG der har været på tilbud... så er det min overbevisning at man generelt har rådet folk til at vælge det billigste.
#347474
Folk har vel ret til at komme med både positiv og negativ kritik ?? Der er nok en pointe, Flatpanels er ikke perfekte , men et rigtig godt supplement til andre sites synes jeg , medhensyn til test kommer det også an på hvem der tester, eksempelvis er Rasmus meget negativ overfor Samsungs antireflex skærm, selvom Torben roser den i høje toner ved Flatpanels egen test af Q90R.
Forstår feks ikke hvis der efterspørges en skærm som skal bruges i et meget lyst miljø, fremhæves regnbue effekt, som faktisk er et meget lille problem, ( og ikke et problem for mig når skærmen er tændt) i stedet for at fremhæve hvordan skærmen er helt fantastisk til at dræbe lys fra vinduer lamper og genskin generelt.
Ellers læser jeg Flatpanels med stor fornøjelse og er spændt på om det lykkes at få en af de nye TCL skærme ind til test.
#347482
George1 skrev: 25. nov 2022, 10:10Forstår feks ikke hvis der efterspørges en skærm som skal bruges i et meget lyst miljø, fremhæves regnbue effekt, som faktisk er et meget lille problem, ( og ikke et problem for mig når skærmen er tændt) i stedet for at fremhæve hvordan skærmen er helt fantastisk til at dræbe lys fra vinduer lamper og genskin generelt.
Ellers læser jeg Flatpanels med stor fornøjelse og er spændt på om det lykkes at få en af de nye TCL skærme ind til test.
Min oplevelse er, at det afhænger meget af stuens indretning og hvor vinduerne er placeret. Vi så det heller ikke i starten i vores testlokaler men er blevet opmærksomme på det efterfølgende i andre omgivelser, særligt hvis man har ovenlys i stuen.

Her er nogle eksempler: https://www.google.com/search?q=Samsung ... =969&dpr=2
#347486
Rasmus Larsen skrev:Hjernedødt ligefrem?

ja, Rasmus - HELT hjernedødt

du har - og det fra dag 1, pimped HDMI 2.1 helt hjernedødt - år efter år har du brugt det som et af hovedargumenter - hvor INGEN kunne bruge det til noget som helst - INGEN - men efter din mening så var (og stadig er) det, det vigtigste hver gang man stod over for et valg

Rasmus Larsen skrev:At vi skulle favorisere LG kan jeg ikke genkende. F.eks. her under Black Week/Friday har jeg vidt og bredt anbefalet Panasonic JZ980 fordi det er en super pris.

Rasmus...du anbefaler LG ikke 9 ud af 10 men 95 ud af 100 gange...og det helt blankt...

Rasmus Larsen skrev:Når man gengiver hvad andre siger, så bør man citere dem i stedet for at komme med sin fortolkning. Vi anbefaler ikke LG fordi 'LG leverer jo paneler til resten så det hele, det er mere eller mindre helt ens...' (ikke mine ord, så jeg ved ikke hvorfor du påstår det?)

der står 'her på siden' - der står IKKE: 'Rasmus og KUN Rasmus' - ingen grund til at du gør dig selv til et 'offer' her...

Rasmus Larsen skrev:I 2020 kom spilkonsoller med HDMI 2.1 og medieafspillerne er så småt gået i gang med HDMI 2.1 funktionalitet...Tal pænt'

som sagt:
- hjernedødt pimping af HDMI 2.1 fra dag 1 - og selvom at vi skriver 23' lige om meget snart så hedder det stadigvæk 'så småt' - så dine argumenter fra dag 1 var og stadig er helt hjernedøde og helt et 100% ubrugelige.
jeg taler pænt...i det tilfælde dækker 'hjernedødt' din professionel (i mine øjne: total mangel på samme) tilgang til emnet - for det ER helt hjernedødt at en 'professionel' bruger dette (et 100% ubrugeligt) argument som noget af det vigtigste
Rasmus Larsen skrev:Tuning, hvad er det? Tv-tuneren?
tuning som i: billede, farver m.m. (gengivelse af nævnte)


Rasmus Larsen skrev:Billedmotoren har, efter min mening, meget lille relevans, når grundydelsen er på plads.

der er forskel på div. processorer (om det er LG's alpha eller Philips's P5 etc.) og der er også forskel på hvordan motion ser ud på div. OLED - at for dig det er lig med 'meget lille relevans' - det er selvfølgelig helt ok...- men for dem som giver flade 25 øre for noget godt så har og betyder det mere end 'meget lille relevans' (især når langt de fleste - i den virkelige verden, stadigvæk ser primært tv i sd...)
Senest rettet af allo 25. nov 2022, 12:02, rettet i alt 1 gang.
#347487
kennethb skrev: 24. nov 2022, 17:33
Panasonic kommer ikke til at konkurrere på lige vilkår her på siden med de andre mærker. I sær SONY/Philips.
Skolelærer? Forhåbentlig ikke matematik...

Siden 2017 er der testet Philips TV 6 gange og Panasonic 8 gange - hvilket fremgår klart af testoversigten.

Desuden kan jeg se, at du kun har været bruger siden 3. november. Og at alle dine indlæg har handlet om dit behov for en anmeldelse af Panasonic LZ1500.

Så din påståede interesse for spin og sprog lyder mere som en smålig omgang ondt i røven mere end noget andet.