Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347429
Hej - har brug for lidt sparring her :)

Jeg tænker at det er ved at være tid til at udskifte mit nuværende Panasonic ST60, som nu har rundet de 8 år (virker dog helt fint stadigvæk). Dertil et ældre AppleTV som efterhånden driller en del.

Jeg er meget tiltrukket af Sony's TV, da deres OS holdes opdateret og så understøtter de alle de app som jeg gør brug af i dag.
Jeg er med på at man kan overveje et Apple TV ved siden af, men kan bare rigtig godt lide tanken om at jeg har det hele på TV'et og kun skal bruge 1 ting for at styre det.

Men jeg bliver lidt skræmt af det "dimming" issue som der nævnes omkring Sony, da der kører meget flow-tv hos os, og gerne sport (fodbold, F1, tennis o.lign.), så vil jeg rende ind i dimming problemet, som jeg har forstået det.

Planen er ikke at skulle bruge meget over 12.000 kr. på et nyt TV og helst under 10.000 hvis muligt. Men vil samtidig gerne have et OLED som også kan holde de næste 8 år.

Overtolker jeg dimming-issuet og at det ikke bør afholde mig fra at købe et Sony TV som har alle de App's jeg ønsker?
Eller overtolker jeg det at alle App's er tilgængelige og dermed går på kompromis med et bedre billede/kvalitet hos f.eks. LG eller Panasonic, som så kombineres med et nyt Apple TV?

Vh Peter
#347430
Det er altid lidt nostalgisk at høre at Pioneer og Panasonic plasma-TV stadig kører ude i stuerne :)

Man kan stadig bruge én fjernbetjening til at styre det hele med, selvom der tilsluttes f.eks. Apple TV 4K eller Chromecast med Google TV. Enten TV'ets fjernbetjening eller Apple/Googles fjernbetjening (hvis alt tv-kiggeri sker via streaming). Boksene kan gemmes helt væk.

Sony opdaterer Google TV, men det sker i sløvt tempo. Du kan få mere eller mindre det samme Google TV, som der sidder i Sony Google TV, ved at tilslutte Chromecast med Google TV og så hardwaren jo løbende udskiftes uafhængigt af TV'et. Hardwaren i Sony TV'et er hurtigere, men det er blot for at nævne muligheden.

Min anbefaling er at parre et OLED TV med Apple TV 4K af mange årsager. Jeg kommer ind på flere af dem i testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1668066442

Nu har jeg ikke Sony OLED, men LG OLED, og jeg ser meget fodbold. Jeg oplever ikke problemer med dimming i nogen synlig grad. Hvis sport overgår til HDR, så skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, om det bliver værre.
#347467
Ja, det er noget tid siden at plasma var det eneste rigtige. Men har været (og er stadig) glad for valget dengang :)

Men jeg kan jo se at LG C2 har Airplay 2 inkluderet, så der kan jeg jo sådan set streame det jeg har behov for den vej, hvis ikke det findes som en App. Alle relevant Apps er også LG'en kan jeg se og så må der suppleres med et AppleTV til den tid, når Apps forsvinder.

Så hvis fodbold kan være træls på Sony og LG ikke har helt samme issue, så er det måske mere den vej jeg skal kigge.
Men er der noget at vinde ved at tage C2 fremfor C1, når man ikke er skærm-nørd på den måde og fanger de små detaljer?
#347524
Jeg har også en 8 år gammel ST60! :)

Et fantastisk TV!

Jeg har en 55" og er i år på jagt efter at skifte til et 65" OLED. Jeg har efter grundige undersøgelser kastet min kærlighed på LG C2.

Oprindeligt tænkte jeg at det nok skulle nå ned i 10.000 i år (det gjorde C1 sidste år), men det kan godt være jeg bliver nødt til at være tilfreds med 12.000. I dag røg det ned i 12.682, så vi nærmer os da!

Der er mange forskelle på C1 og C2. Om de er revolutionerende er måske en smagssag, men for mig bliver det C2 fordi:

1. Panelet er en generation nyere og bedre.
2. Chipset er Alpha 9 mod 7. Hurtigere betjening og C2 bliver opdateret 1-2 år længere end C1.
3. C2 er bedre forarbejdet (nyt materiale) og har 4 mm smallere kant.

For andre end med 26 kg plasma på væggen kan det være relevant at en 65" C2 vejer 16,6 kg mod 32,6 kg for en C1. Måske det også kan blive relevant for mig at skifte det faste ophæng ud med et bevægeligt, og så har man altså mange flere muligheder med et TV, der vejer 16,6 kg i forhold til ét der vejer det dobbelte.

Man kan finde mange test på nettet - naturligvis også her på siden: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654842807

Mange af de reviews jeg har set på YouTube er fra foråret. Her var konklusionen at et C1 var det bedste køb i forhold til det dengang næsten dobbelt så dyre C2 (som naturligvis var bedre). Den store prisforskel er jo kun blevet mindre siden, så tilbage står nu at man for et par tusinde mere kan få et C2, og så betragter i hvert fald jeg C2 som det bedste køb krone for krone.

Peter, uanset hvad det ender med, så håber jeg du finder et TV, som du bliver lige så glad for som ST60! :)