Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmus92
#347396
Hej FlatPanels,

Jeg gør mig kraftige overvejelser omkring et nyt 65'' TV.
Pt har jeg et +10år gammelt LG 40'' fjernsyn - så jeg har ikke så meget at sammenligne med.

Efter at have læst en masse test og anmeldelser er jeg blevet ret lun på nedenstående:
  • LG - OLED65C2
  • Samsung - S95B
  • Samsung - QE65QN95B
Kravene er en god allround skærm til Film, PS5 og PC.
Pris maks. 15.000kr

Umiddelbart ligger Samsung - QE65QN95B (HifiKlubben) lunest i svinget.

Hvilket TV ville I gå med?
Har I andre anbefalinger evt. for/imod?
Senest rettet af Rasmus92 24. nov 2022, 00:03, rettet i alt 1 gang.
Af George1
#347397
Forstår du er lun på Samsungen, Jeg ville gå med QE65QN95B grundet
1. Markedets bedste antigenskins skærm
2. ONE C BOKS
3.Designet, og kan monteres helt tæt på væggen.
4. Lysstærk
5. Billedkvalitet tæt på OLED.
6. Ingen mulighed for burn in. i praksis.
7. Minimal blooming, men genere ikke mig i praksis, mens andre kan foretrække OLED uden blooming men med risiko for burn in.
Spørg andre om OLEDS kvaliteter, men ved OLED er lidt bedre på ren rå billedkvalitet.
Uanset hvad du vælger vil du opleve et kæmpe kvalitets løft i forhold til en 10 år gammel LG skærm.
Af Supergris
#347398
Hvis du er kommet frem til den konklusion, så har du vist ikke brugt meget tid her på siden; desuden giver resultatet sig selv, da QN95B er det eneste af de modeller, du har kig på, der falder indenfor dit budget.

Du har til orientering kig på 3 TV med 3 forskellige teknologier.

Hvis du ikke er bundet fast af designet, så er C-serien betydeligt billigere end G-serien. Du kunne kigge på LG C1 eller C2:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200084 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3201136 ... ign-Priser

Den overvejende forskel mellem disse 2 modeller er, at den ene er nyere end den anden.
Om det er prisforskellen værd, kan du selv afgøre...
Senest rettet af Supergris 28. nov 2022, 00:50, rettet i alt 1 gang.
Af Rasmus92
#347400
@ George1: Tak for svar og begrundelser! Om det bliver Samsung eller LG er for så vidt underordnet.

@ Supergris: Arghh, det var en taste/kopifejl.. Det er naturligvis LG C2 udgaven jeg refererede til. (Rettet i indlægget)

S95B/QE65S95BATXXC har jeg set til 14.499kr.

Hvilke alternativer vil du anbefale?
Af Supergris
#347402
Rasmus92 skrev: 24. nov 2022, 00:02 S95B/QE65S95BATXXC har jeg set til 14.499kr.

Hvilke alternativer vil du anbefale?
Ikke ifølge Pricerunners pris-statistik!
Det er Samsungs helt nye QD-OLED.
55"eren ser dog ud til at have nogle kraftige dyk på nogle enkelte dage hos enkelte forhandlere, hvis man følger Pricerunners pris-statistik, hvilket ser lidt underligt ud?

Som alternativ, og vel det bedste køb lige p.t., hvis du er prisbevidst og på jagt efter et TV i den øvre klasse, vil være LG C1, som jeg allerede har skrevet, men da du ser ud til at have budgettet til det, ville jeg tage et kig på 77"eren, forudsat du har pladsen til det...
#347404
Der kommer Black Friday-tilbud på Samsung S95B i morgen fredag, men vi kender ikke prisen endnu. Hold øje med oversigten her: https://www.flatpanels.dk/blackfriday2022.php

QD-OLED har lidt mere lysstyrke at give af end OLED (LG C2), når hele eller store dele af billedet skal belyses og så fastholdes fuld farvemætning i rød, grøn og blå ved høje lysstyrke. Det giver noget på HDR-delen. Omvendt kan G2 opretholde fuld sortniveau selv når der er lyskilder i rummet. QD-OLED kan blive en lille smule grålig. Og så har QD-OLED en spøjs pixelstruktur, der skaber nogle farvekonturer omkring visse objekter, f.eks. tekst. Det kan blive et problem, hvis du også vil bruge den med en PC og tekst.

QN95B mener jeg er skridtet under LG C2 og Samsung S95B på billedkvalitet, særligt til spilbrug hvor QN95B neddrosler sine hjælpesystemer til LCD-panelet. Samsung har med en firmwareopdatering rettet den upræcise billedgengivelse, som var der i starten, men som stadig plager QN95B (se vores test). Læs eventuelt testen af Sony A95K for at få et indtryk af, hvad QD-OLED kan.

Valget afhænger nok af hvor tungt PC-brug tæller i vurderingen. Hvis det er til regulær PC-brug med tekst, så er QN95B et godt bud. Hvis PC-brugen er film og spil, så vil jeg anbefale OLED.

Alternativt kan du kigge på 65" Panasonic JZ980 til 7.999 kroner, hvilket er en fantastisk pris. Det ligger relativt tæt på LG C2 i billedkvalitet og har også HDMI 2.1 porte til brug med PS5.