Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347370
Må jo nok snart se at få pensioneret det gamle Pioneer 5090….

Lige nu er der på black friday ens priser på 55” Panasonic LZ2000 og Sony A95K.

Hvilket af de to kan levere det bedste billede?

Hvilket af de to har bedst lyd (og hvordan er lyden i forhold til den store undermonterede højttaler på mit gamle 5090)?

Hvilket af de to har den hurtigste tuner ved kanalskift og er hurtigst til skift af input?

Smart tv er ikke et issue, da jeg har ATV…..


Klaus
#347371
Nu sprang vi JZ2000 over sidste år, men erfaringerne fra HZ2000 og J1500 er nok langt hen af vejen også valide for LZ2000. Vi modtager først sidstnævnte i denne uge, desværre. A95K vil have en fordel i form af mere mættede farver, men pixelstrukturen er lidt speciel, hvilket kan være synligt i visse situationer.

Vi timer ikke skift af input, men som jeg husker det, så er Sony den eneste, som booter TVet på den port der vækker TVet og ikke blot “sidste input”.

Lyden vil være bedst på Panaen - især hvis du sætter en sub til. Personligt ville jeg dog se på en soundbar i stedet, og så kan 2000-modellen måske være lidt overflødig ift 1500-modellen. Jeg kan simpelthen ikke huske hvordan Pioneer performede - jeg satte ekstern lyd på min ret hurtigt og pakkede underhøjttaleren væk.
#347376
Der kommer ikke soundbar eller subwoofer på, så det er fjensynets rå lyd performance der tæller.
Har et surroundanlæg (4x DLS R66 + RC55 center), lyd i tv skal være okay til nyheder og tvserier, anlægget tager over ved film.

Har du en ide om opstartstid på de to tv?

Jeg kan forstå at billedperformance er ret ens.
Sony tiltaler mig på grund af den nye paneltype, Panasonic på grund af den "gammeldags" skærmmenu. Jeg er ikke sikker på at jeg "magter" et android system der driller :-)


Klaus
#347377
Når først du har sat tingene op, så roder du næppe i menuerne igen, så jeg ville ikke være så bekymret for dét. Pana'en er klart mere intuitiv for nørderne, hvor Sony har prøvet lidt for ihærdigt, at lave noget fedt, men som er ret svært at aflæse.

Opstart er hurtigst på Pana'en, men ingen TV i dag er sprintere på hverken start, kanalskift eller skift af kilder.

Jeg vil vurdere, at Pana har bedst lyd af de to, selvom Sonyens acoustic surface er spændende. Begge mangler dog bund, hvilket jeg også synes Pioneer gør - hvis du er godt tilfreds med dén, så vil Pana'en nok levere omtrendt det samme.
#347387
Hvis nu jeg vil se på et tv, inden jeg køber det, har jeg valgmuligheden for at køre til Frederikshavn eller Rødovre og håbe på at de vitterligt har fjernsynet hjemme
Med Sony er jeg langt bedre stillet, der skal jeg kun til Vejle, eller Odense/Esbjerg.

Hmm, det er sgu for besværligt. Lidt underligt at HiFi klubben ikke engang har et top-level tv hjemme i Aarhus som er Danmarks andenstørste by.

Klaus