Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347335
Jeg kunne godt tænke mig at udskifte vores 12 år gamle 50" Panasonic V20 med noget OLED-halløj i størrelse 77". Vi er flyttet i hus og vores sofa står nu ca. 3,5 meter fra tv'et i en stue med et kæmpe sydvestvendt vindue i ryggen. Lamellerne tager det værste lys, men vi overvejer at skifte til mørklægningslameller på et tidspunkt, da det er svært at få lyset langt nok ned om sommeren.

Jeg har en ps4 pro i dag, men opgraderer helt sikkert til en ps5 på et tidspunkt. Til streaming af film/serier har vi et Apple TV 4K (2021), så den indbyggede smart-tv funktion er ikke så vigtig. Det er en af årsagerne til, at jeg kun kigger på 120hz-modeller.

Pga. den lyse stue landede jeg først på C2, da den skulle være mere lysstærk, og jeg var egentlig klar til at betale de 19.000 kr. for et par dage siden, men inden jeg nåede at trykke på bestil-knappen, var det hele udsolgt.

I C1 vs C2 sammenligningen på rtings.com ser HDR skærmbillederne fra C1 ret meget mere fesne ud, men jeg kan ikke gennemskue, om det er pga. forskelle i indstillingerne eller på EVO vs non-EVO.

Det jeg vil spørge om, er om I mener, det kan betale sig at betale 4-5.000 kr. mere for C2? (Hvis den altså kommer til salg til den pris igen i den nærmeste fremtid).

Eller om jeg bare skal springe på en C1 til 14.000-15.000 kr. i stedet?

Jeg er dog ikke fan af de bagudvendte porte på C1'eren, da vi overvejer at hænge tv'et op på et tidspunkt, men jeg kan ikke gennemskue, om det faktisk er et problem.

Det haster i virkeligheden ikke, da vores 8 mdr. gamle søn, arbejde og en masse, mere eller mindre frivillige, husprojekter tager størstedelen af vores tid. Det er derfor ret begrænset, hvor meget tv vi ser for tiden.

Det er derfor også en mulighed at vente på en endnu bedre pris på C2, eller at 2023-modellen rammer markedet (og på et tidspunkt falder i pris), men så kan man jo blive ved...

Jeg er egentlig bare ret træt af at kigge på den gamle grimme plasmaskærm, som jo også er lidt for lille til vores nye stue.

Der er også tilbud på G2 77" til 25.000 kr., meeeen vil helst ikke over 20.000. Og slet ikke, hvis det kun handler om marginaler sammenlignet med C1 og C2.

Er C1 virkelig så meget ringere end C2 som HDR-billederne på rtings (imo) viser?

Hvad ville I gøre?
#347338
Jeg synes ikke, at der er grund til at betale mere for C2 end C1, med mindre man vil have det nye design.

På billedkvalitet er der marginale forskelle. Henrik henviser til vores anmeldelser, hvor det kan ses, at vi faktisk måler lavere lysstyrke på C2 end C1. Jeg ved ikke, om der er forskel på den europæiske og amerikanske model.
#347368
De skriver jo selv dette:
"Our Verdict.
The LG C2 OLED is slightly better than the LG C1 OLED, although the performance of the two is quite similar. The C2 is a bit brighter, especially in SDR and when displaying small, bright highlights in HDR. The C2 has a slightly wider color gamut but worse tone mapping, so it doesn't respect the creator's intent as well."
#347421
Mit C1 77" lander inden for få timer på adressen :)
Jeg er desværre som person naiv - så da jeg over webcam spurgte elgiganten ind til prismatch ift dustins C1 77 til 14k fik jeg en historie om at prismatch ikke gælder under black week...hustlers!

Nå mit dankort lavede problemer..så gik fysisk ned i en elgiganten. Igen påstod den eller rare sælger at prismatch ikke galdt. Her henvist til at C1 77 hos dustin var opgivet til et 50 hz panel.
Sukkede nok lidt højlydt over hans manglende kompentance og viden om LG/OLED/C1 da enhver ´idiot´ved at der ikke produceres C1 med 50 hz, hvilket er forbeholdt A1 modellen som jeg tak tak tak har læst mig klog på herinde. Herefter blev jeg fluks tildelt et svært opnåeligt prismatch på 14k og mit C1 77" leveret fra elgiganten til den nette sum af 146kr. Velbekomme