Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af OleLange
#347255
Hej.

Jeg er i et stort dilemma om nyt TV.

Forbruget på vores TV:
- Fodbold (via. kablet fiber og streaming - Discovery+, Viaplay osv)
- Reality
- Børne TV.
Meget sjældent en storslået film (Det er vel her man oftest lægger mærke til, at et TV kan sparke røv?)

Tanker som påvirker valget:
- 100-120 Hz er vel vigtigt til sport?

- OLED er vel en fordel, når man har børn? Glaspladen må kunne klare flere tæsk fra fedtede fingre, yoghurt, kastet legetøj end en "normal" fladskærm?

- Se link for video af stuens indretning.
De to aflange vinduer er imod nord.
Jeg vil derfor bedømme stuen som værende middel belyst?
Her tænker jeg på valget imellem OLED eller ikke pga. lysinfaldet?
https://www.screencast.com/t/yPwZlZbon? ... Ujm1CJlETg
Af HrJensen1
#347256
Du vil nok ikke kunne udnytte et OLED tv til fulde med det forbrug - men der er selvfølgelig altid lidt bedre billede end ved LCD/LED tv.

I forhold til fronten på en OLED - der er ikke nogen glasplade, men stadigvæk direkte panel. Så den er ligeså sårbar som LCD/LED skærme, både i forhold til ridser og fysiske påvirkninger.

I forhold til stuens indretning, vil det ikke være noget problem mht OLED og lys i stuen.
Af OleLange
#347260
HrJensen1 skrev: 19. nov 2022, 21:24 Du vil nok ikke kunne udnytte et OLED tv til fulde med det forbrug - men der er selvfølgelig altid lidt bedre billede end ved LCD/LED tv.

I forhold til fronten på en OLED - der er ikke nogen glasplade, men stadigvæk direkte panel. Så den er ligeså sårbar som LCD/LED skærme, både i forhold til ridser og fysiske påvirkninger.

I forhold til stuens indretning, vil det ikke være noget problem mht OLED og lys i stuen.
Tror du også, at jeg vil have svært ved at opleve forskel på et Samsung LCD til 5k fremfor 10k værdi?
Som eksempel vil et Samsung Q70B være tilstrækkeligt?
Af HrJensen1
#347275
Det kommer an på hvor stor en skærm at du snakker om. Snakker vi 55 eller 65 tommer, er der ikke så meget forskel, men har de en eller anden super billig 70-75 tommer til den pris, så vil der være kæmpe forskel på om du giver det ene eller andet