Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JepperB
#347205
Hej.

Jeg har valgt at give mine forældre et fjernsyn i julegave. Havde selv undersøgt markedet, og syntes at LG C2 til 6700 var en OK pris.

De har i øjeblikket et gammel tv der mindst er 10 år gammelt, et samsung. Det har de været så glade for, så det nye TV skal være samsung. Det må maximalt være 43.

Jeg har siddet og kigget lidt på de forskellige black week tilbud, og generelt for dem jeg har set på er at de havde samme pris for 6 måneder til 1 år siden ( "Super tilbud" ) så det gør lidt nas at skulle købe sådan et.

Hvis I skal anbefale et billigt samsung TV (alt er en upgrade) over et 10 år gammelt TV, hvilket ville i så vælge? Kravene er meget små. Samsung og ikke særligt sort.

Personligt havde jeg gået med C2'eren, men de vil hellere have et samsung og er sikker på uanset model vil det være en kæmpe upgrade i forhold til det de har nu.

Tak :)
#347218
Et 10 år gammelt Samsung har ikke det samme brugerinterface som et Samsung i dag. Dine forældre vil under alle omstændigheder skulle vænne sig til en anden betjening. Ulempen ved LG er dog deres Magic Remote, som nogle finder irriterende - men der er jo også andre OLED i 42". f.eks Philips.
#347224
Ja. Men mine forventninger til TV'et var / er langt højere end deres. De vil bare have Samsung, for det har jo altid virket, og deres telefoner og tablets er også samsung.

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... xc/p-11528

De nævnte selv det TV i linket. Jeg er klar over, det ikke er det bedste, eller næstbedste TV. Men billigt og en kæmpe upgrade i forhold til deres gamle TV. Er der andre omkring 2000-5000 i vil mene er en bedre deal, med det krav om at det skal være samsung og max 43.
#347225
Jeg synes at du skulle invitere forældrene en tur i byen, og vise de forskellige modeller frem. Så får de jo selv syn for sagen. Måske de også kan få smag for et lidt større TV, da udvalget og kvaliteten i 43 tommer er stærkt begrænset. Prøv at kigge fra 48 tommer og opefter, og gerne OLED, da de jo så får den ypperligste billedkvalitet.
#347239
Bare fordi noget er nyere, er det ikke nødvendigvis bedre.
Min mor "opgraderede" fra et nu 13 år gammelt 6.000 kroners Samsung (32" Full HD) til et nyt smart og flot 43" 4K Samsung til 4.000 kr. for 3 år siden.
Ringere lyd, ikke væsentligt bedre billede, men bedre og fungerende Smart TV, som hun dog aldrig har brugt. De første mange måneder for hun vild i brugerinterfacet og måtte slukke for at finde tilbage igen (hun er 70+)
Nogle af LED-dioderne på det gik løs efter 2 år, og lavede sære lilla skygger på skærmen, light bleeding tog løbende til og til sidst begyndte det også at skratte. Nu er det smidt ud og det gamle sat op igen. Til hendes fulde tilfredshed.
Dette blot for at sige, at der ingen garanti er for, at man får den samme gode kvalitet igen bare fordi mærket er det samme. Slet ikke, hvis man vælger noget af det absolut billigste.
#347254
Nej, det giver på ingen måde mening at holde sig til et mærke, blot fordi man tidligere har haft gode erfaringer med det.
TV for 10 år siden, har meget lidt med TV anno 2022 at gøre, hvor de jo hedder "smart-TV".

Jeg ved godt, det kan være svært at banke fornuft ind i ældre mennesker, men du kunne i det mindste gøre forsøget.
Hvis der ikke er nogen egentlig grund til ikke at gå over 43", andet end det for mange ældre mennesker lyder voldsomt med noget større, så ville jeg også prøve at overbevise dem om et 55" i stedet, som jeg er sikker på, de vil blive glade for
Dette er noget, jeg flere gange har overtalt nogle til, hvor alle var glade i den sidste ende...
#347268
#Henrik
Ja det er et godt forslag. Vi har allerede aftalt at vi kører ud og kigger i næste uge. :)

#Lars
Ja vi er enige omkring der ikke er garanti for at få et produkt de vil være ligeså glade for, hvis bare det hedder samsung. Jeg har sagt at jeg lytter til deres ønske omkring samsung, men at når vi kører ud og kigger på fjernsyn, så kigger vi også på de andre mærker og modeller. Så de er lidt åbne i forhold til at det skal være et andet mærke - især når det er en gave. :)

Problemet med størrelsen, er at det skal sidde et specielt sted i stuen, og der er ikke rigtig plads til at det kan være meget størrere. De sidder også ret tæt på skærmen. Men udvalget fra 43 og ned er godt nok begrænset i forhold til hvis man går lidt op.
#347269
Pas på dårlig rådgivning fra div. sælgere. De sælger helst det der gir mest bonus/profit. Gå efter OLED, hvis pris og størrelse tillader det. Panasonic, Sony, Philips og LG laver OLED.
#347270
Elgiganten vil gerne sælge de skærme de tjener mest på, hvilket vil sige Samsung's. De kan dog være fine nok hvid de indstilles bedst muligt.

Desværre er 43" størrelsen ikke så stor som havde det været 55" hvor du typisk vil få mere for en beskeden merpris.

Men skal det være 43" så vælg den bedste skærm.