Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347143
Hej alle

Vi har pt. et Samsung KS8005 (UE49KS8005), og leder efter et nyt tv. Vi har været fint tilfredse med tv’et, og har mest slået os på dets dimming (det skulle efter sigende have “Supreme UHD dimming”, men der er meget blooming) - men der er sket en del med tv siden.
  • Budget: Gerne under 10.000 kr.
  • Typisk siddeafstand: Ca. tre meter
  • 4K (eller 8K?)
  • 50”-60” (helst ikke særligt meget større)
  • Tilslutning: Sonos Beam/Arc (via eARC)+ Apple TV 4K (2nd)
  • VESA-support
Jeg har set Tilbudsjagten (https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php), og Købsanbefalinger https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1169844738 samt diverse tråde som “Nyt tv til stuen.” viewtopic.php?f=2&t=53305. Jeg kan også læse mig til, at flere har den holdning, at lys i rummet altid er en udfordring, og at nyere OLED ikke har samme udfordringer som ældre OLED ift. lys. Jeg kan også konstatere på anmeldelsen af bl.a. A95K https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1655276144 at QD-OLED kan være et godt bud på en middelvej. Mange her anbefaler LG B1/C1 OLED. Måske C2 for nyere udgave.

Jeg har også haft kig på et QE55QN700BT (55” Neo QLED 8K 120hz), der ligger til 10.000 kr. på tilbud.

Hvilke(n) model(er) vil I anbefale? Vente på Black Friday-tilbud? https://www.flatpanels.dk/blackfriday2022.php
Senest rettet af FluxCapacitor 16. nov 2022, 22:06, rettet i alt 1 gang.
#347148
Yderligere detaljer:
Formentlig er mini-LED/Neo QLED/QNED mest relevant. Har intet imod OLED, og der er ikke direkte sollys på skærmen (eller en vinkel, hvor man ser refleksioner udefra), men det er et lyst rum og vi har ofte meget lys tændt. QD-OLED er nok uden for budgettet. Hvis det ikke er OLED, må der gerne være mange dimming zones.

Sluttes til Sonos, så højttalere er underordnet (pt. en Beam, men det bliver muligvis en Arc med baghøjttalere (2x One SL) og en Sub.

Skal kunne monteres på vægbeslag (VESA), så dedikeret stikkontakt skjules, og der kan føres kabler ned gennem indmuret rør på ca. to meter til tv-møbel, så der ikke er ledninger.
Der skal tilsluttes en Apple TV 4K (2nd - så HDMI 2.1, HDR10 og Dolby Vision, men ikke HDR10+) samt Sonos og umiddelbart ikke andet fast (heller ikke antennestik). Dermed betjenes tv’et også med Apple TV-fjernbetjeningen via CEC.

Mulighed for tilslutning via Ethernet, men eftersom Apple TV primært vil blive benyttet, regner jeg ikke med at koble tv’et på netværket.

Skal bruges mest til film, serier og diverse flow-tv - ikke sport. Der skal ikke umiddelbart games (specielt meget) på tv’et (måske Nintendo Switch, PS5 remote, Steam Link). En løsning á la Samsung One Connect kan være en fordel, når andet skal sluttes til, men er ikke et krav. Har også hørt, at kablet ved nyere modeller kan udvikle varme, og derfor frarådes at bruge i et tomrør.

At få en soundbar, et ur eller andet med i købet har ikke umiddelbart nogen interesse :D
#347171
Hold dig fra LG når det er non OLED.
Jeg ville heller ikke vælge QN 700 selv om designet er mega fedt min mening uha uha ( Infinity One Design ) Men billedkvaliteten er slet ikke så god som på Q90 A og Q90 B, disse er nok de bedste på billedkvalitet når det gælder non OLED.
Indvidere bliver du glad for markedets bedste lys dræber, har selv et lyst rum med mange lamper og det er helt fantastisk, lad dig ikke narre af folk det siger at der er regnbue effekt på skærmen, det kan ikke ses når fjernsynet er tændt.
#347190
Mange tak for svaret, George1!

Jeg havde slet ikke kigget på QN90, tak!

Som jeg forstår Samsungs numre er B en nyere udgave end A, og de fleste andre bogstaver er modelnumre/SKUs som de enkelte forhandlere kan benytte (for bl.a. at gøre prissammenligninger sværere), men uden reel betydning. Når jeg sammenligner QN700B med QN90B på Samsungs side, ser det ud til, at QN700B har et bedre billede:

QN700B
  • Højere opløsning (8K vs 4K) og muligvis bedre processor.
  • Bedre HDR (12X til 1500 vs 32X)
QN90B
  • Bedre gaming (med Motion Xcelerator Turbo+ fremfor Motion Xcelerator Turbo)
Nu er højere opløsning pr. definition ikke altid bedre. Der er mange ting, der spiller ind i et godt billede (og meget af det ved jeg ikke så meget om). Er der noget specielt, der gør QN90B’s billede bedre end hvad Samsung selv opgiver?
#347282
Tak for yderligere detaljer!

Jeg prøvede forgæves at få Samsung til oplyse noget konkret om bl.a. dimming zones og kontrast, men det hele er pakket ind i marketingfloskler og ikke konkrete tal. Jeg spurgte også ind til QN95B. De er alle tre 2022-modeller. Herunder lidt info til andre, der måtte finde tråden:

Ifølge Samsung har QN700B en bedre dimming end QN90B og QN95B, fordi de har UHD Dimming, mens QN700B har Full Array Local Dimming, som ikke kun virker på 4K, men også 8K (det var i hvert fald, hvad de skrev).

Dimming:
  • QN90B har Micro Dimming Ultimate UHD Dimming
  • QN95B har Micro Dimming: Ultimate UHD Dimming Pro
  • QN700B har Micro Dimming Ultimate 8K Dimming med Full Array Local Dimming.
Kontrast: De har alle tre Quantum HDR 32X (som skulle være det samme som Quantum HDR 2000)

QN700B understøtter 50hz for 8K-indhold, men 120hz for 4K-indhold. QN90B understøtter også 120hz, mens QN95B understøtter 144hz.

QN95B har “Ultra viewing angle”, hvor QN700B har “Wide viewing angle”. QN95B har også umiddelbart mærkbart bedre lyd, men jeg kobler til en soundbar. QN700B bruger markant mere strøm ved typisk forbrug end QN95B (mere end 2x; 193 W vs 93 W).
#347288
En sammenligning af de 3 TV, måske det kan hjælpe trådstarter på (rette) vej:
https://www.displayspecifications.com/e ... ead0234b2a
Og derudover har George1 ret, 700B er ikke værd at gå efter. Billedkvaliteten er langt bedre på de to andre. Strømforbruget er også en del højere på 700B. Samsungs 8K TV har desværre været et flop. Til gengæld er deres topmodeller i 4K i en helt anden liga, tæt på OLED.