Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RigVader
#347098
Hej,

I forventning om at LG's A1 eller A2 i 77" evt. kommer på Black Friday tilbud, vil jeg gerne prøve at forstå hvordan de er i forhold til det C8 jeg har i forvejen?

Jeg forstår at VRR ikke understøttes og at panelet kun er 60hz. Sidstnævnte burde ved 4K materiale være det samme som C8, der alligevel kun undersøtter 60hz ved den opløsning (kører altid uden motion interpolation og True Cinema er slået til). Kilde er Apple TV 4K med div. match settings slået til.

Alternativet er et Panasonic JZ980 på 65" (eller bedre 77" hvis prisen rammer 12.000,- eller under :D )

Jeg bekymrer mig ikke voldsomt om absolut peak brightness (men meget om hvordan de første par hundrede nits ser ud). Planen er uanset at få skærmen kalibreret.

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#347099
Din C8 kan ikke modtage signaler i 4K 120Hz (højest 4K 60Hz) men skærmens 100/120 Hz panel kan være en fordel ved afspilning af film fordi de altid er i 24fps. 24x5 = 120.

Det er sværere at få films billedfrekvens til at gå op med et 50/60Hz panel fordi 24 ikke går op i disse tal. LG har i A1 og A2 dog lavet en speciel funktion, som sætter panelet til at køre i 48Hz. Det kræver, at man sætter billedindstillingerne korrekt. Du kan hvordan i min kommentar under LG A1 i TV-databasen: https://www.flatpanels.dk/lg_a1_oled_2021.php

Jeg har kun set A1 og A2 på messer så jeg har desværre ikke meget førstehåndserfaring med den.
Af henrik.yde
#347102
Panasonic JZ980 laves (desværre) ikke i 77 tommer.
Af Ghidora
#347103
Ellers må du jo vente til en af nedenstående

1. C1 77" kommer længere ned i pris!
2. C2 77" kommer længere ned i pris!
3. Du får skrabet de sidste par tusind samme til et af overstående!

:)
Af RigVader
#347110
Rasmus Larsen skrev: 15. nov 2022, 11:56 Din C8 kan ikke modtage signaler i 4K 120Hz (højest 4K 60Hz) men skærmens 100/120 Hz panel kan være en fordel ved afspilning af film fordi de altid er i 24fps. 24x5 = 120.

Det er sværere at få films billedfrekvens til at gå op med et 50/60Hz panel fordi 24 ikke går op i disse tal. LG har i A1 og A2 dog lavet en speciel funktion, som sætter panelet til at køre i 48Hz. Det kræver, at man sætter billedindstillingerne korrekt. Du kan hvordan i min kommentar under LG A1 i TV-databasen: https://www.flatpanels.dk/lg_a1_oled_2021.php

Jeg har kun set A1 og A2 på messer så jeg har desværre ikke meget førstehåndserfaring med den.
Tak Rasmus!

Har læst tidligere tråde og netop derfor jeg skriver at jeg i forvejen kører uden interpolering og med cinema slået til på C8 :)

Hvis A1 kan køre 48hz (vel om mærke uden at det forringer billekvalitet, f.eks. sortniveau) og mit Apple TV outputter 24 fps, tænker jeg at den del burde være fint?
Af RigVader
#347111
Ghidora skrev: 15. nov 2022, 12:11 Ellers må du jo vente til en af nedenstående

1. C1 77" kommer længere ned i pris!
2. C2 77" kommer længere ned i pris!
3. Du får skrabet de sidste par tusind samme til et af overstående!

:)
Heh ja, nu var budgettet egentligt kun på 8K :D Irreterer mig måske også lidt at skulle betale premium for en nyere model, når der stadigt ikke er styr på ting som VRR flickering.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#347122
RigVader skrev: 15. nov 2022, 14:48 Hvis A1 kan køre 48hz (vel om mærke uden at det forringer billekvalitet, f.eks. sortniveau) og mit Apple TV outputter 24 fps, tænker jeg at den del burde være fint?
Ja det burde spille, men jeg kan bare ikke stå 100% inde for det, da jeg ikke selv har testet.