Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#347074
Kære Hestenet

Jeg har lige købt et nyt TV til at bruge som monitor til min PC.

Herligheden er et LG C2 42" OLED.

Normalt ville jeg ikke betale for det i butikken - men det var en del af det tilbud jeg købte; nemlig at TV'et skulle være kalibreret fra forretningens side af.

Jeg har da også modtaget en fin kalibrerings rapport - MEN! Hvis jeg går ind og kigger i indstillingerne til nogle af de Profiler på TV'er (fx IFS ekspert) som der står der skal være kalibreret - så kan jeg ikke se at der er "skruet på noget" i selve menuerne.

Betyder det at:
A: Der er sgu nok ikke pillet ved mit TV

B: At den kalibrering der er foregået, den er et "lag dybere", og ikke noget jeg har adgang til at se / pille ved?

Bonus C: Hvad sker der med denne kalibrering (hvis den ellers er der?! :P ) hvis TV'et får opdateret sin firmware, eller at kommer til at resette enten en profil, ændre en profil på tværs af andre profiler, eller nulstiller TV'et?

Mvh Y
#347109
Ja, det fandt jeg ud af, da jeg så denne ganske interessante og underholdende Youtube-video, hvis man gerne vil forstå lidt bedre, hvordan en egentlig kalibrering foregår:



Thomas fra TV-Kalibrering var hjemme hos ham B&O-fyren, og de snakker om det lige her:



Så begge bbplayers svar er ikke korrekte.

Svarene på dine spørgsmål må i stedet være:

A: Mon ikke?

B: Under forudsætning af der er brugt "Auto-Cal" under kalibreringen, er det i stand til at skrive i hardwaren.

C: Igen, under samme forudsætning, vil TVet beholde de nye instruktioner, der er skrevet ind i hardwaren, også ved opdatering af firmwaren.
#347117
Supergris skrev: 15. nov 2022, 14:21
Så begge bbplayers svar er ikke korrekte.

Svarene på dine spørgsmål må i stedet være:

A: Mon ikke?

B: Under forudsætning af der er brugt "Auto-Cal" under kalibreringen, er det i stand til at skrive i hardwaren.

C: Igen, under samme forudsætning, vil TVet beholde de nye instruktioner, der er skrevet ind i hardwaren, også ved opdatering af firmwaren.
99,9% af alle "kalibreringer" i Danmark er bare justeringer af billedet inde i de almindelige brugermenuer. Så på den måde er bbplayers svar korrekt.

Men du kan ikke altid se om der er justeret noget, men du må stole på at det som står i rapporten er korrekt. Men er det den slags "kalibrering" som er lavet, så er den typisk kun lavet på et input, og så skal du selv ligge samme indstilinger over på de andre input - nogle tv, var en kopier til alle input, hvis du er heldig.