Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#346969
Producenterne siger, at OLED TV ikke bør slukkes på kontakten fordi skærmen, når den er slukket, kører en vedligeholdelsesproces for OLED-panelet, der sikrer levetiden og billedkvaliteten. Der sidder millioner af små lysdioder i panelet, så de skal udlignes løbende for at billedet forbliver homogent.

Om der reelt sker noget ved det i længden, ved jeg ikke.
#346992
Førhen, da jeg havde 806 modellen slukkede jeg i begyndelsen på kontakten. Der sker så det, at der på et tidspunkt kommer en bjælke op, hvor der står, at tvét skal renses, man kan så klikke OK og vente med det. På et tidspunkt kommer der en blivende besked om rensning af skærmen, og det tager en op til 1 time , og det skete jo selvfølgelig midt i en fodbold kamp. Siden er standby always indført.
#347095
Jeg beklager at jeg ikke fik givet mere info i mit første indlæg.

I mit hjemmebio setup har jeg alt siddene på en stikdåse og selve strømtrækket til alle komponenter er skjult, så det er ikke muligt at slukke for 1 del af gangen.

I disse tider hvor vi alle (tror jeg) prøver at spare på strømmen, så fik jeg sat en el-måler på hele systemet og fandt ud af at hele systemet i standby bruger over ca 20 watt i timen - det bliver ½ kw i døgnet! - og det bliver til mange penge på 1 år. :((

Derfor mit spørgsmål omkring TVet, da jeg ved at de andre komponenter ikke tager skade at at blive slukket helt.

Jeg må se om jeg kan lave en ændring i mit setup, så TVet kan forblive tændt, imens jeg slukker resten.

Note: Jeg oplevede faktisk at mit TV den anden dag fortalte at den skulle leve noget pixel opdate - lige midt i at jeg så en film! (Den kunne da godt være flink og vente til efter filmen :D )