Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#346822
Hej
Har lige opdaget denne billedfejl på mit LG CX. Er lidt i tvivl om det er det, der hedder vertifikal banding? En stribe ned gennem midten af billedet, der er meget tydelig i især lyse billeder. Synes den forsvinder i kulsorte billeder, men er i tvivl.

Og hvis det er det? Hvad jeg kan gøre for at 1) fixe det? Hvis noget overhovedet. Eller 2) kan det byttes? Tv’et er i slut december 2 år gammelt. Købt i Elgiganten.
Vedhæftede filer
F12B7F69-B540-47ED-B1CA-2633A98CC3EA.jpeg
F12B7F69-B540-47ED-B1CA-2633A98CC3EA.jpeg (3.27 MiB) Vist 2032 gange
#346862
Det er en tydelig panelfejl - vertical banding er nogle farveforskelle som kan ses ved bestemte farver. Det der flimmer kan du se uanset hvad der er - måske tydeligere på visse farver end andre - men det er der hele tiden.

Så enten i butik med den, eller ring til LG og få det lavet derhjemme, alt efter om du kan flytte det eller ej
#346991
hej Hr Jensen (og co.)
LG afviser umiddelbart det er en panelfejl, da man ikke kan se den tydeligt i et indsendt foto af LGs billedtest-program på tv'et (et farverigt maleri fra et italiensk bylandskab), hvilket faktisk er rigtigt nok. I LGs billedtest fremstår fejlen ikke tydeligt.

Men man kan altså tydeligt se fejlen på tværs af mine forskellige streamingtjenester (downloadet fra lg) og på Playstation 5. Det bekymrer mig bare lidt, hvis ikke der kan gøres noget, fordi man i det ene billede ikke kan se noget tydeligt, mens det er tydeligt i tv'ets øvrige funktioner.

Har I andre bud på, hvad jeg kan fremvise for at tale og styrke min sag på en fair og ordentlig måde?
Mvh Simon
#347004
SimonMertnerVind skrev: 11. nov 2022, 14:59 LG afviser umiddelbart det er en panelfejl, da man ikke kan se den tydeligt i et indsendt foto af LGs billedtest-program på tv'et (et farverigt maleri fra et italiensk bylandskab), hvilket faktisk er rigtigt nok. I LGs billedtest fremstår fejlen ikke tydeligt.
Konspiratorisk, så kunne man jo mistænke LG for at have tænkt på det når de valgte lige præcis det billede.

Som andre nævner, pause skærmene må være lige så valide, og sidste udvej inden reklamationsret helt er væk, så opret sag hos forbrugerombudsmanden, kan ikke huske præcis hvordan men det er jo nok ikke LG som du skal henvise til men forhandler hvor skærm er købt, og så er udfordringen måske hvordan denne fejl har været der fra dag 1. Det er efter 1 år dit ansvar at påbevise det er en panel fejl.

Håber du kan vinde :)
#347026
Det er forhandler af dette tv der skal tage den med LG ang købeloven
#347378
Vil lige afrunde denne tråd - og takke Flatpanels brugere.
På råd af HrJensen indsendte jeg en video med LGs eget pauseskærmsgalleri efter de først have afvist panelfejl. Men når man spillede pausegalleriet som et lysbilledshow var fejlen tydelig i fade fra et billede til et andet. LG anerkendte herefter fejlen og i dag har en rar reparatør udskiftet panelet. 6 uger inden udløb af reklamation/garanti.

Mange tak HrJensen og Flatpanels - med at identificere fejl og hjælp til dokumentation over for LG. Ellers var jeg strandet i ingenmandsland.
Mvh