Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#346788
Hej,

Budget ca. 10-15.000,- max.

Helt konkret er vores Sony ved at stå af, og derfor overvejer jeg nyt tv. Konen har sagt at hun er træt af at det er svært at se hvad der sker på skærmen om dagen når der er mørke scener som fx. i den nye House of Dragon serie på HBO Max.

Jeg ville gerne have et OLED da jeg også har en PS5 som jeg gerne vil udnytte fuldt ud, men jeg er 'bange' for at få tæsk for at man stadig vil have svært ved at se noget i mørke scener, når man ser tv i dagslys.

På Rtings.com ser det ud til at min Sony skærm har højere lysstyrke end fx LG B1, og at jeg derfor vil stå med håret i postkassen hvis jeg køber en LG B1, men er det mig som ikke tolker det rigtigt?

Link til Sony: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900e
Link til LG B1: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled

Beklager et af de kedelige 'er OLED godt nok til min lyse stue' emner, men jeg har brug for eksperthjælp til mit skifte fra lige præcis min skærm til en OLED. 😬

Mvh Mikael
Senest rettet af MikaelRasmussen 7. nov 2022, 10:37, rettet i alt 1 gang.
#346789
Hej Mikael. Jeg skal købe nyt TV. Også med "dagslys" i mente.
Efter at have læst anmeldelser på AVforum.com om Panasonic LZ1500, er dette TV "top dollar" i alle henseender. Vi venter på anmeldelser her fra flatpanels. Men den kommer nok snart...Se evt min tråd om "gl. plasma.."
mvh Kenneth
#346791
kennethb skrev: 7. nov 2022, 10:26 Hej Mikael. Jeg skal købe nyt TV. Også med "dagslys" i mente.
Efter at have læst anmeldelser på AVforum.com om Panasonic LZ1500, er dette TV "top dollar" i alle henseender. Vi venter på anmeldelser her fra flatpanels. Men den kommer nok snart...Se evt min tråd om "gl. plasma.."
mvh Kenneth
Tak for dit input Kenneth, men Panasonic-skærmen er desværre for dyr ift. hvad jeg kan smide efter nyt tv lige nu. Jeg skriver lige et ca. budget i min oprindelige post. 👍😊

Mvh Mikael
#346792
House of the Dragon er mørk fordi serien er skabt meget mørk særligt i HDR, desværre. Så det vil også se nogenlunde sådan ud på en ny skærm. Man kan ændre på billedindstillingerne, men det er jo lidt omstændeligt at gøre kun for denne serie.

Min erfaring er, at OLED har rigeligt med lys til en stue.

Mange TV kan indstilles til at tage en lyssensor i skærmen i brug til at tilpasse lyset ift. omgivelserne. Så vidt jeg husker har jeres Sony XE9005 det også. Nyere TV har mere avancerede funktioner til dette. LG B1 har også en tone-mapping funktion til HDR-indhold, der kan booste detaljer i mørke/lyse områder.

Pas på med at sidde og kigge dig blind på målinger. Det fortæller ikke historien om, hvordan en skærm yder i praksis.
#346797
lige nu kan du få et 65 " Panasonic JZ980 i Power til 7999
eller 55 " til 5444, du har 30 dages returret, så det var måske en billig måde at teste om Oled er noget for jer
#346799
Rasmus Larsen skrev: 7. nov 2022, 10:56 House of the Dragon er mørk fordi serien er skabt meget mørk særligt i HDR, desværre. Så det vil også se nogenlunde sådan ud på en ny skærm. Man kan ændre på billedindstillingerne, men det er jo lidt omstændeligt at gøre kun for denne serie(....)
Tak for svar Rasmus. Jeg har også overvejet Samsung QN90B for netop at få en masse performance på lysstyrken, og den skulle også være noget bedre til HDR content end vores nuværende Sony så stadig et gevaldigt step-up, men jeg er bare usikker på om det er at skyde gråspurve med kanoner. Vi har vinduer fra siden, men med lyse mørklægnings-lameller, så der vil ikke være direkte sollys på skærmen, så vil et nyt OLED tv ikke godt kunne out-performe vores nuværende Sony LCD hvad angår lys?

jkn789 skrev: 7. nov 2022, 12:23 lige nu kan du få et 65 " Panasonic JZ980 i Power til 7999
eller 55 " til 5444, du har 30 dages returret, så det var måske en billig måde at teste om Oled er noget for jer


Ja det er rigtigt, men jeg ville gerne undgå at skulle returnere et tv, da jeg selv er lidt ærgerlig over hvis jeg får en vare som andre har haft hjemme før mig. Men tilbuddene er jo aktuelle nok. 👍
#346800
Min anbefaling er at vælge et OLED TV fremfor QN90B. Du får et væsentligt bedre billede til under den halve pris.

Jeg synes ikke, at Samsungs high-end LCD TV er så gode i oplyste stuer, som nogen påstår. Overfladebelægningen har en regnbue-effekt, som ret nemt kommer til syne, når lys falder på skærmen. Der er mange opslag fra kunder på f.eks. reddit, blandt andet dette jeg så i dag. Sharp og Philips har tidligere brugt samme type overfladebelægning og gik væk fra det igen netop pga. dette. Jeg synes, at regnbueeffekten er meget forstyrrende.

Dit Sony XE90 har højere lysstyrke end OLED TV i fuld skærm. House of the Dragon vil dog hverken se lysere eller mørkere ud, hvis serien gengives uden forskellige billedforberingssystemer :)
Vedhæftede filer
zesou6qozgy91.jpg
zesou6qozgy91.jpg (47.1 KiB) Vist 952 gange
#346801
Rasmus Larsen skrev: 7. nov 2022, 13:20 Min anbefaling er at vælge et OLED TV fremfor QN90B. Du får et væsentligt bedre billede til under den halve pris.

Jeg synes ikke, at Samsungs high-end LCD TV er så gode i oplyste stuer, som nogen påstår. Overfladebelægningen har en regnbue-effekt, som ret nemt kommer til syne, når lys falder på skærmen. Der er mange opslag fra kunder på f.eks. reddit, blandt andet dette jeg så i dag. Sharp og Philips har tidligere brugt samme type overfladebelægning og gik væk fra det igen netop pga. dette. Jeg synes, at regnbueeffekten er meget forstyrrende.

Dit Sony XE90 har højere lysstyrke end OLED TV i fuld skærm. House of the Dragon vil dog hverken se lysere eller mørkere ud, hvis serien gengives uden forskellige billedforberingssystemer :)
Ift. House of the Dragon så er det egentlig også kun et eksempel, for vi synes ikke den er særligt god. 😅 Og hvis det er skaberne der har besluttet den skal være så mørk, så er det måske også et dårligt eksempel at basere sit køb på.

Det billede du har postet ser ikke rart ud, det vil jeg give dig ret i. Når du skriver at mit nuværende tv har højere lysstyrke end OLED TV i fuld skærm, mener du så at det er lysere ved almindelig tv/film/gaming eller mere at det kan blive lysere i specifikke test-scenarier?
#346810
Egentlig sjovt så mange der tror at OLED ikke har lys nok i forhold til Samsungs LCD skærme..Mange film er jo mørke. Selv når man sidder i biografen kan der gå flere sekunder hvor man ikke kan se hvad der foregår i en mørk scene..
#346826
Lysstyrke er svært at sætte skarpt op – derfor er jeg heller ikke fan af at bygge en test udelukkende på målinger. At Sony XE90 kan nå højere lysstyrke i fuld skærm indebærer, at det kan blive overordnet lysere i billedet. Det betyder dog ikke, at indhold generelt præsenteres lysere for det er op til indholdsskaberne. Det er i stedet et spørgsmål om billedindstillinger.