Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#346671
Hej :)

Jeg er på jagt efter 2 TV:

1: Stue TV, ca 55" som er godt til alm. tv, film og motorsport(bevægelser). (Måske OLED?)
Det meste foregår fra apps på tv'et, så som Netflix, Amazon, YouSee osv.

2: Game-Room TV, ca. 55" som er godt til PS5, lidt PC, begge dele mest race-simulator og lidt acade.
Til tider også motorsport, men ikke så meget alm. TV, men igen via apps på tv'et.

Jeg har købt et TCL 55" C835 4K MiniLED 144hz, og synes det er ok til PS5 med GT7, det er dog stadig kun 60hz, men jeg kan ikke få en god oplevelse mht TV fra YouSee appen, enten er der meget pixel støj, eller også hakker det. (Så jeg er usikker på om det er et godt køb?)
Fik det til 7.500kr på tilbud, og det må gerne være der omkring max ligger for Gamer-TV'et.
Stue TV'et må gerne ligge lidt højere, fx max 10.000kr...
Går selvfølgelig på jagt under Black Friday også :)

Jeg har hørt at LG og fx. YouSee appen, ikke er godt nu, samt ikke bliver bedre, så et Google TV som ikke er LG skulle være sagen?...

Alle råd modtages gerne!
#346672
Det lyder som 2 stk. identiske OLED TV, vil være at anbefale, da de både er de bedste til film og gaming.
Ingen grund til at give ekstra for stue-TVet, med mindre du ønsker en større skærm, hvilket jeg på det kraftigste vil anbefale...

Hvorfor, du ikke kan få dit TCL TV til at fungere tilfredsstillende, kan sagtens være et spørgsmål om kildemateriale og/eller indstillinger.
At GT7 kun kører med 60 Hz er spillets skyld...
#346695
Tak for dit svar!
OLED TV har jeg også tænkt på, men synes at have læst, at OLED til gaming ikke er helt så godt som en eller anden form for miniLED.
Jeg tænkte at det her TCL tv jeg har købt, ville være godt, når det var 144hz, specielt ved PC gaming, men igen så kommer det an på hvad PCen/PS5 samt spillene spytter ud, ellers er det nok lige meget.
OLED har jeg godt hørt er super til film, og sikkert også til alm. tv, men skulle have lidt større risiko for indfrysning, hvis jeg fx altid spiller GT7?...

Hvilke OLED tv vil du råde til, hvis budgettet er omkring de 7-9.000kr pr. tv?
55" bliver stort nok, i begge rum...lige pt er vi godt tilfreds med 49" :)
Supergris skrev: 2. nov 2022, 13:22 Det lyder som 2 stk. identiske OLED TV, vil være at anbefale, da de både er de bedste til film og gaming.
Ingen grund til at give ekstra for stue-TVet, med mindre du ønsker en større skærm, hvilket jeg på det kraftigste vil anbefale...

Hvorfor, du ikke kan få dit TCL TV til at fungere tilfredsstillende, kan sagtens være et spørgsmål om kildemateriale og/eller indstillinger.
At GT7 kun kører med 60 Hz er spillets skyld...
#346697
OLED er bedre end LCD (med miniLED-bagbelysning eller ej) til gaming på nærmest alle billedparamtere, men ja faren for burn-in eksisterer i det lange løb, om end den efterhånden virker til at være ret lille på de nye modeller. Burn-in er uensartet ældning af pixels så det sker ikke lige pludselig fordi du sidder og spiller GT7 i lang tid. Jeg spiller personligt flere gange ugentligt PS5 på et OLED TV.

Vær opmærksom på, at du går glip af meget af billedkvalitet på miniLED LCD eller andre LCD TV med zone-styring, når du spiller, idet zonesystemet neddrosles for ikke at forårsage forsinkelse på signalet. Det sker ikke på OLED fordi lys/farver styres i hver pixel. OLED har også perfekt sort, meget høj kontrast og langt hurtigere responstid (end LCD).

Jeg vil anbefale, at du læser nogle af vores anmeldelser af TV, hvor vi kommer nærmere ind på disse ting :)

Vi kommer også nærmere ind på PS5's evner udi HDR og 120fps og hvilken rolle TV-skærmen spiller i vores test af PS5: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1607405492

F.eks. LG B1 eller C1 er gode valg til PS5. De har fire HDMI 2.1 porte og klarer op til 4K 120Hz.
#346712
Hvor stor afstand er der tale om i forhold til TVene?
Har I pladsen, og er I mere end små 3 meter fra skærmen, vil jeg, selvom I er tilfredse med 49", alligevel anbefale 65", da indlevelsen ved film og ved gaming stiger tilsvarende, jo større skærmen bliver.
Jeg har endnu tilgode at høre folk fortryde, der har fulgt mit råd, selvom de synes, det virker voldsomt i starten - selv konerne plejer at overgive sig...

Da vi nærmer os Black Friday, vil jeg ikke anbefale specifikke modeller, da jeg forudser priserne kan svinge ret kraftigt, men som regel finder man de bedste køb ved at kigge på modeller fra året før, hvor der kan være mange penge at spare, uden man mister egentlig billedkvalitet, men Rasmus nævner et par fornuftige modeller, der sikkert bliver fordelagtige køb ved BF...
#347033
@Rasmus Larsen
Mange tak for dine svar, det giver mig en forståelse for at OLED i alle fald er vejen at gå.
Spørgsmålet er så hvilke OLED tv det skal være.
2 jeg har kigget på, og kun kan finde panel forskel på.
1: Philips OLED 707 55”
2: Philips OLED 807 55”

Vores stue bliver ret lys, så har tænkt at 807 måske er bedst, da det lyder til at kunne blive lidt lysere end det andet.
Til gamer-værelset hvilket er mørkere, er det måske lidt lige meget hvilket af dem.
Med mindre der er fordele for PS5 og PC spil ved det nye panel.
Kan se 707 er på tilbud t.o.m idag til 8500kr
Og 807 står til 10.000kr så forskellen er ikke stor, men er den det værd?

1000tak for hjælpen, og der er godt nok megen test at læse igennem også…

Venligst
Michael
Rasmus Larsen skrev: 3. nov 2022, 10:49 OLED er bedre end LCD (med miniLED-bagbelysning eller ej) til gaming på nærmest alle billedparamtere, men ja faren for burn-in eksisterer i det lange løb, om end den efterhånden virker til at være ret lille på de nye modeller. Burn-in er uensartet ældning af pixels så det sker ikke lige pludselig fordi du sidder og spiller GT7 i lang tid. Jeg spiller personligt flere gange ugentligt PS5 på et OLED TV.

Vær opmærksom på, at du går glip af meget af billedkvalitet på miniLED LCD eller andre LCD TV med zone-styring, når du spiller, idet zonesystemet neddrosles for ikke at forårsage forsinkelse på signalet. Det sker ikke på OLED fordi lys/farver styres i hver pixel. OLED har også perfekt sort, meget høj kontrast og langt hurtigere responstid (end LCD).

Jeg vil anbefale, at du læser nogle af vores anmeldelser af TV, hvor vi kommer nærmere ind på disse ting :)

Vi kommer også nærmere ind på PS5's evner udi HDR og 120fps og hvilken rolle TV-skærmen spiller i vores test af PS5: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1607405492

F.eks. LG B1 eller C1 er gode valg til PS5. De har fire HDMI 2.1 porte og klarer op til 4K 120Hz.
#347292
Update herfra...

Jeg købte 2x Philips OLED 907 i 55"
Har endnu ikke modtaget dem, men håber ikke de også skal returneres.
Jeg valgte også at få dem kalibreret, for det er en ting jeg altid bøvler en del med, ved alle andre tv jeg har haft/har.
Når jeg modtager dem, har jeg de famøse 30-50 dage til at teste dem, så hvis der allerede nu er indsigelser til mit køb, høre jeg meget gerne fra jer! :)
Alles meninger er velkomne!

Jeg ved størrelsen er for lille, men det er passende for de rum de ender i :)
#347312
Hvis du har betalt 24000 kr + kalibrering for begge TV, så vil jeg mene, du kunne have sparet en del penge ved at have valgt andre modeller, endda større skærme, men man må gå ud fra, du har dine grunde til at vælge, som du har gjort...
#347318
Lidt mindre, men deromkring ja.
Jeg faldt for det der ambilight, men derefter er det ene og alene på baggrund af min historik med Philips, har været tilfreds.
Vi har en masse 49” LGer idag, og personlig vil jeg gerne noget andet, grundet lidt forskellige ting, men intet omkring billed kvaliteten.
Hehe, ved du gerne ser en større størrelse end 55”… og jeg lover at opdaterer hvis jeg ærger mig senere.
Jeg håber bare, at det er et tv der kan hvad jeg ønsker, ellers ryger det tilbage.
God til:
TV, Film, PS5- og PC-gaming.

Tak for din respons!
Supergris skrev: 21. nov 2022, 14:04 Hvis du har betalt 24000 kr + kalibrering for begge TV, så vil jeg mene, du kunne have sparet en del penge ved at have valgt andre modeller, endda større skærme, men man må gå ud fra, du har dine grunde til at vælge, som du har gjort...
#348734
Hej Mukendi,

Er du blevet glad for dine 907? Jeg har købt mig et 65" 907 og udskiftet det med et LG E6 55". Jeg synes det virker rigtig fint. Det eneste jeg er lidt mistænkelig over er at panel overfladen virker til at bule en smule kontra LGen hvor panel overfladen er helt flad. Jeg ved ikke om det er noget der betyder noget overhoved. Det er kun hvis man står og betragter det fra siden slukket og ser på reflektionerne.
Mukendi skrev: 21. nov 2022, 07:50 Update herfra...

Jeg købte 2x Philips OLED 907 i 55"
Har endnu ikke modtaget dem, men håber ikke de også skal returneres.
Jeg valgte også at få dem kalibreret, for det er en ting jeg altid bøvler en del med, ved alle andre tv jeg har haft/har.
Når jeg modtager dem, har jeg de famøse 30-50 dage til at teste dem, så hvis der allerede nu er indsigelser til mit køb, høre jeg meget gerne fra jer! :)
Alles meninger er velkomne!

Jeg ved størrelsen er for lille, men det er passende for de rum de ender i :)