Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#345725
Nu er tiden inde til et nyt TV til stuen. Jeg har tænkt på at købe en 8K TV, er godt klar over at 8K film ikke er udgivet endnu som BluRay og kanalerne heller ikke køre på 8K format. Det var mere tiltænkt en fremtidssikring.

Jeg har tænkt på Samsung QE65QN900B eller Samsung QE75QN900B.

Jeg har en del film i 4K format og i 1080 format, så derfor er billede kvaliteten vigtigt. Hvis i ikke anbefaler 8K TV, hvad ville i så anbefale? Skærm skal helst være 65-75''-
#345737
I min verden glem at om 8k tv Der går LANG tid inde det er aktuel
Gå efter enten et high end oled eller lcd alt efter hvad du er til og de tv er bedre en 8k tv
Vil personligt kigge efter enten Sony eller LG tv
feks Sony A90j eller A95k og div LG oled tv
#345738
Jeg vil fraråde 8K TV. Det bliver måske aktuelt når du skal købe nyt TV igen efter dette, men lige nu sker der meget lidt på området. Vær også opmærksom på, at Samsungs 8K LCD TV rent faktisk ikke kan fremvise 8K-opløsning. De bruger en del af den ekstra opløsning mellem 4K og 8K til at udvide betragtningsvinklerne vha. nogle tricks i sub-pixels. Vi har omtalt dette nærmere i vores anmeldelser.

Min anbefaling vil være et OLED TV, særligt hvis billedkvaliteten er vigtig. Du kan få et 65" OLED TV med markant bedre billedkvalitet end Samsungs QN-serier fra ca. 8500 kroner. 77" OLED er relativt dyrere, men der kommer løbende gode tilbud på dem. Det sker nok også her i november i forbindelse med Black Friday.

Vi er nået så højt op i opløsning, at det ikke længere er en afgørende faktor for billedkvaliteten. Skærmteknologien er mere afgørende.
#345754
Jeg har 75" QN95A og kan varmt anbefale det, sort er en lille smule dårligere end OLED, men til gengæld så er lysstyrken fantastisk og HDR ser sgu godt ud også selv om Samsung ikke understøtter Dolby Vision.
Mit tv har så mini LED, hvilket det i tilbuddet ikke har, så kan godt være at det er et markant step down.
Hvis det endelig skal være OLED, så giv hellere lidt mere og få QD-OLED.
#345764
Det må jeg indrømme, jeg ikke selv havde fanget, da det ikke er så ofte produkter fra forrige år stadig sættes til salg..
Det gør jo at det ikke er så interessant alligevel, dog er 75"eren vel stadig et godt køb, men ikke så fantastisk jeg havde bildt mig selv ind...
#345765
Tak for de gode svar.

Der kommer så mange forskellige input. Jeg vil helst ikke have et TV med 3D.

Jeg vil holde mig til 4K, samt mærkerne Samsung, Sony, Panasonic og LG. Jeg er ikke glad for phillips, har haft mange dårlige oplevelser med dem.

Jeg vil nok heller gå efter 2022 modeller, for mig er det vigtigst a reponsetiden er lav, at TV'et ikke hakker når film køres ( i starten af 2005-2012 var der mange dårlige plasma og LCD skærme der hakkede og uklare ). Antallet af farver er også vigtigt.

Jeg har listet en række skærme. Og er stadig i tvivl om jeg skal have 65'' eller 75''.

https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?man_ ... 8760=65_75
#345766
Hvorfor ønsker du ikke et TV med 3D?
Det er blot en feature, der understøttes, som du på ingen måde vil mærke til, hvis du ikke ønsker at benytte funktionen!

Hvis man er prisbevidst og går efter det bedste køb, er det meget sjældent skærme fra igangværende år, der dukker op, men det ser jo ikke ud til, det er noget, der bekymrer dig!

Responstiden er ikke noget, du burde bekymre dig om, med det formål, du skriver, du skal bruge skærmen til.

Hvis afspiller og skærm er ordentligt sat op, er der ikke noget, der burde hakke eller være uklart, forudsat kildematerialet er i orden.
Lidt judder kan forekomme, hvor der kan fifles lidt med motion-indstillingerne, hvis det generer en, men det vil normalt tilføje andre problemer som soap opera-effekt mm., hvis man har et skarpt øje.

Antallet af farver er heller ikke noget, du burde bekymre dig om.
Hvis du køber en af topmodellerne, der kan håndtere HDR ordentligt, vil du automatisk åbne for et højere farverum, som er en del af standarden.
Hvis du har pladsen, og du sidder 3 meter eller derover fra skærmen, vil jeg absolut anbefale 75", men ofte er det også økonomien, der har noget at sige; heldigvis er de store skærme efterhånden kommet ned i priser, der ikke er voldsomt højere end de mere gængse størrelser...

Du snakker om at købe et 8K-TV, så du er fremtidssikret, hvilket er en meget dårlig ide.
Der kan gå op til mange år, før 8K virkelig vinder indpas, og med de strømpriser der er i dag, vil endnu flere nok holde igen, da de bruger tæt på den dobbelte strøm.
Der kan også ske andre ændringer end udelukkende opløsningen, som du ikke får med, hvis du køber nu.
I stedet for de skærme du kigger på, vil du kunne købe en skærm fra sidste år, beholde den 2 år, smide den ud, og stadig have sparet penge, hvis du venter med at købe en 8K-skærm til om et par år...
#345768
Pris er underordnet for mig, samt strøm er heller ikke et issue. Mit gamle TV som er Toshiba 37'' LCD TV ( utrolig god kvalitet ) fra 2005 ( HD ready ) bruger væsentlig mere strøm end de nye modeller som man har i dag. Jeg har ikke tænkt mig at købe et billigt TV og smide den ud om 2 eller 5 år. Den skal kunne holde til mindst 10 år. Derfor havde jeg tænkt på en 8K TV. Synes bare at 75-77'' er lidt for stort. Men igen, kunne jeg godt finde på at købe en sådan TV.
#345773
Der er jo ingen der siger, du SKAL smide det ud; det er blot et forsøg på at vise dig "fornuften" i at købe et TV af nyeste årgang.
At det er billigt, betyder jo ikke nødvendigvis, at det er dårligt!
Køber du et TV fra sidste år, er der ofte tale om den halve pris i forhold til en model, der lige er kommet på markedet, så der er ikke tale om småpenge.
Det er meget sjældent, der sker noget revolutionerende i forhold til billedkvaliteten, og maksimalt et år senere er der alligevel kommet en ny model på markedet igen.

Som skrevet tidligere sker overgangen til 8K nok ikke lige de første par år.
Dine film er jo alligevel ikke i denne kvalitet, og der kan ske mange andre ændringer i fremtiden, som ikke blot har med opløsningen at gøre, så det er falsk tryghed for fremtidssikring.

Du skal på ingen måde forvente dit TV varer 10 år, men du kan selvfølgelig være heldig, personligt ville jeg ærgre mig, hvis mit TV til 40000 kr. gik i stykker efter 3 år.
Af denne grund går min grænse på normalt omkring de 20000 kr., når vi blot snakker TV, hvor det er muligt at finde modeller, der ikke halter med hensyn til billedkvaliteten, set i forhold til hvad der findes på markedet.
Skal der skal flere penge på bordet, skulle det være noget i retning af 98" OLED eller bedre, så man kan få noget, der er afgørende bedre, end hvad 20000 kr. ellers rækker til...