Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af claus64
#345338
Jeg er også lidt vild med det :D Jeg har altid interesseret mig for elektronik, men har aldrig rigtigt roddet med software, så med det her projekt har jeg også lært lidt i forhold til kodning og sådan - og fået elektronik og software til at spille sammen.
Det er også ret lækkert at man med Home Assistant kan få stort set alt til at spille sammen - jeg har Ikea gardiner, no name relæer, dørsensorer fra Aqara og alt muligt andet sat sammen. Og virkelig fedt jeg også kan tilgå eksempelvis WebOS fra LG via Home Assistant. Så hvis der går en ind i min indkørsel, så får jeg en tekstbesked på mit TV omkring det. Mine overvågningskameraer er også integreret i systemet.

Og så er det også lækkert at jeg i én app kan styre robotstøvsuger, TV fra forskellige fabrikanter, IKEA lys og gardiner osv osv.

Det skal lige siges at jeg bruger et gammelt "sparometer" (flot navn) til at måle mit forbrug, som nogle siger måske ikke er helt præcis i sine målinger.
Af claus64
#345339
Matter har jeg også ventet på - og det bliver lidt interessant for mig at se om det kommer til at udradere mit Home Assistant setup, eller om jeg alligevel har flere friheder der :)
Af Axlon
#345342
claus64 skrev: 16. sep 2022, 13:05 Det skal lige siges at jeg bruger et gammelt "sparometer" (flot navn) til at måle mit forbrug, som nogle siger måske ikke er helt præcis i sine målinger.
Min erfaring med SparOMeter siger at den plejer at måle nogenlunde ok.
Jeg har selv haft en energimåler fra Harald-skrald, som målte 35W standby forbrug på vores Panasonic plasma skærm (efter den var gået i deepslep), samtidig med at et kalibreret Tektronix PA1000 målte 0,4W, og det gjorde SparOMeteret også.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#345343
Ja spar-o-meter måler korrekt i standby, så du kan godt stole på dine målinger, Claus.

De billigere alternativer gør sjældent, idet de fleste af dem ikke kan måle på switch-mode strømforsyninger. Bl.a. Elsparefonden anbefaler spar-o-meter og advarer mod de billigere alternativer.
Af claus64
#345344
Har I prøvet at måle når I ser TV? :)
Jeg mener jeg lavede en test i påsken på mit 77 LG oled. Sådan en fin 4K HDR film med fuld surround, og 18 Mbit bredde, subwoofer og det hele. Peak lå på 550-750 watt som jeg husker det, men vil lige se om jeg kan teste det i weekenden igen! :D :D
Af Axlon
#345345
Vores gamle 42” 720p plasma skærm bruger såvidt jeg kan huske i snit 120W.
77” er jo også et kæmpe areal at skulle lyse op, især når det er HDR.
Af allo
#345810
hvor meget er Jeres elregning egentlig steget med?

min den er staget fra (før krigen) ca.1000kr (kvartalsregning) til ca. 1600kr. og nu (den seneste regning som skal betales om et par dage) ligger den på 2800+ kr.

samme forbrug (ca.300-350kWt/kvartal)
Af Beckham
#345812
Er stadigvæk på fast pris indtil midt november. Men er spændt på at se hvad den ender på efter den tid. Har ingen anelse om hvor meget jeg bruger idag.
Af allo
#345813
det er så fedt at du slap for det vanvid (ja, indtil videre og så længe det varer...)

der kommer en lille 'hjælpe-pakke' i starten af 23' (jeg kan dog ikke se hvordan den skal hjælpe på noget som helst...)

en stigning (for mit vedkommende) på 180+ % (et forholdsvis almindeligt/lille forbrug)

almindelige forretninger som lå på ca.50.000kr./md. ligger nu på 400.000+ kr./md.
Af allo
#345852
heldigvis så kan du stadigvæk nå at 'misbruge' alle de gode men desværre ret strømkrævende ting i huset i 1,5md. - altid noget :-)

det er allerede alt for voldsomt for de fleste - og det bliver endnu værre...og llææænge...