Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mike dk
#344966
Vores gamle 2016 oled fra LG har en irriterende "fejl", hvor det nedtoner lyset hvis en scene er næsten uændret i et minut, så selv undertekster fremstår grå.
Er dette stadig et problem? Tænker specielt på sidste års modeller som B1 og C1.

Dernæst, er der stor forskel i billedkvaliteten på B1 og C1?
Af Beckham
#344969
Der vil ikke være en verden til forskel på B1 og C1 når det kommer til billedkvaliteten. Og ja, dimming af lyset på OLED er desværre stadigvæk en ting her i 2022. Det er måske lidt mindre fremtrædende på de dyre modeller med heatsink indbygget, men har ikke selv set en sammenligning.
Af Ghidora
#344973
Jeg har aldrig lagt mærke til noget i den dur på mit C1.

Det kan helt sikkert godt fremprovokeres da det er en beskyttende funktion som OLED bør have!

Men så længe det ikke ses ved normalt brug, er det ikke et problem.
Af JLA_DK
#344976
Jeg har ikke set dette problem på min Panasonic JZ1000, men jeg har nu heller ikke kigget efter det, så hvis det har været der har det i hvert fald ikke generet mig.
Beckham skrev:... Det er måske lidt mindre fremtrædende på de dyre modeller med heatsink indbygget, men har ikke selv set en sammenligning.
Hvilke modeller har en heatsink indbygget ?
Med alle de forskellige tilbud osv. er det efterhånden lidt svært at vide hvilke modeller der er de billige på tværs af fabrikater.
Brugeravatar
Af GPOSCH
#344978
Det kommer an på indholdet. Hvis der vises mørke scener i HDR eller DOLBY VISION, tror tv'et det er et statisk billede, og den vil skrue ned for lysstyrken, så man næsten ikke kan se noget.

Youtube videoen forklare perfekt hvorfor og hvordan, og hvordan man fixer det nemt. Det er to punkter i service menuen der skal ændres, og så virker det perfekt.
Af Mike dk
#344982
GPOSCH skrev: 2. sep 2022, 14:13 Det kommer an på indholdet. Hvis der vises mørke scener i HDR eller DOLBY VISION, tror tv'et det er et statisk billede, og den vil skrue ned for lysstyrken, så man næsten ikke kan se noget.

Youtube videoen forklare perfekt hvorfor og hvordan, og hvordan man fixer det nemt. Det er to punkter i service menuen der skal ændres, og så virker det perfekt.
Vi har netop også kun oplevet det ved HDR/Dolby vision indhold (blandt andet Harry Potter filmene samt Apple serien "See").
Problemet med at "fikse" det selv, som vist i videoen er at man mister garantien.

Synes det er en virkelig irriterende funktion ved vores OLED, da vi i nogle film/serier hele tiden skal trykke på menu, for at få det til at forsvinde.
Af Beckham
#344995
JLA_DK skrev: 2. sep 2022, 13:00 Jeg har ikke set dette problem på min Panasonic JZ1000, men jeg har nu heller ikke kigget efter det, så hvis det har været der har det i hvert fald ikke generet mig.
Beckham skrev:... Det er måske lidt mindre fremtrædende på de dyre modeller med heatsink indbygget, men har ikke selv set en sammenligning.
Hvilke modeller har en heatsink indbygget ?
Med alle de forskellige tilbud osv. er det efterhånden lidt svært at vide hvilke modeller der er de billige på tværs af fabrikater.
Har ikke helt styr på modellerne. Hos Sony skal du op i A90J for at få heatsink. Jeg har selv en Sony A80J og det tyder på at Sony har en af de mest aggressive dimming algoritmer. Jeg kan tydeligt se det når jeg ser fodbold, hvor den jo dimmer pga. de statiske score board displays.
#345004
At en model har heatsink indbygget, tror jeg ikke gør den store forskel vedr. dimming, da tilføjelsen af en heatsink oftest bliver brugt til at drive panelet hårdere, med større lysstyrke til følge, fremfor at virke som ekstra beskyttelse mod burn in, hvilket er de to muligheder producenten skal vælge mellem...
Af Beckham
#345034
Men højere lysstyrke kombineret med mindre risiko for burn-in, giver vel så en mindre agressiv dimming algoritme? Eller i hvert fald burde du på bundlinien få mere lys på billedet...