Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#345096
Ved tilføjelsen af en heatsink får producenten muligheden for vælge mellem, hvad der skal prioriteres.

Ønsker man at udnytte den bedre køling til at drive panelet hårdere og derved opnå højere lysstyrke, som afspejler sig i bedre billedkvalitet og specs. (specs. sælger!), eller ønsker man bedre betingelser for panelet at arbejde under, som potentielt øger evnen til at kunne modstå burn in, som der jo ikke opgives specs. for, men kan være skidt for forretningen, da det kan skabe mistillid omkring teknologien og i den sidste ende, producenten.

Det er klart, man ikke kan få begge dele i fuldt omfang, så der må tages stilling til, hvor hårdt man ønsker at drive panelet.
Hvis man ikke kører det til den øvre grænse, er der ikke noget til hinder for, det stadig gavner panelet i dets evne til at kunne modstå burn in - spørgsmålet er bare, hvor meget?
#345098
Jeg overvejer at købe et OLED tv, men holder lidt igen bl.a. pga. dette. Er lidt ligeglad med hdr, er der nogle kloge hoveder der ved om lysstyrkedæmpningen også sker ved visning af alm. gammeldags sdr indhold, dvd og flow tv fx. ? :)
Af Beckham
#345141
cph_game_master skrev: 6. sep 2022, 20:48 Jeg overvejer at købe et OLED tv, men holder lidt igen bl.a. pga. dette. Er lidt ligeglad med hdr, er der nogle kloge hoveder der ved om lysstyrkedæmpningen også sker ved visning af alm. gammeldags sdr indhold, dvd og flow tv fx. ? :)
Det sker på alle typer indhold hvis der er et statisk logo. Hvis HDR ikke betyder noget for dig vil jeg nok stille spørgsmål ved om det er nødvendigt at gå over i et OLED. Det er ved 4K HDR at OLED for alvor shiner.
Af Lape
#345337
Jeg har 3 LG OLED (model C9 fra 2019 og opefter) i huset og ingen dimmer i større grad. Jeg kan kun fremtvinge det ved PC brug og en meget lys hjemmeside for eksempel, på fuld lysstyrke. Det sker aldrig i tv, film og serier.

Det er absolut ikke grund til at vige væk fra OLED, for LCD har langt flere problemer samlet set.
Hvis man ser TV2 news dagen lang på repeat og primært TV i dagslys, så kan LCD godt bruges. Men er man mere typen der ser TV om aftenen, med dæmpet eller slukket lys, så kan ingen LCD skærm følge med OLED. Ikke engang tæt på men OLED kan sagtens bruges i fuldt dagslys i dag. Folk der siger andet, må køre med forket opsætning.

Burn-in og retention er heller ikke noget problem siden 2018-2019 og frem. Der er så mange indbyggede features som gør at det ikke sker. Man skal bare ikke slukke for strømmen på kontakten, for den laver faktisk noget i standby, som forhindrer det. Jeg har 1000-vis af timer med PC brug på mine OLED TVer med fuld lysstyke og har intet burn-in og min C9 er blevet kørt med høj lysstyrke fra dag ét og nærmer sig de 4 år nu.

Jeg har kun haft OLED fra 2019 og frem så kan ikke udtale mig om de ældre modeller. Én ting ved jeg dog; Jeg skal aldrig tilbage til LCD igen.

OLED "shiner" både i 1080p, 4K/UHD, SDR og HDR. Det ændrer intet. Hvis man kører med et ældre OLED eller en mid-end model, så shiner det sku nærmest mere i SDR end HDR, da HDR kræver høj peak brightness, hvilket de billigere OLED TV'er netop ikke kan levere.

Jeg ser desuden flere timers fodbold hver uge og her gør mine OLED det perfekt mht. motion og bare generelt billedkvalitet. Ingen dimming heller. Kører bare i baggrunden mens jeg laver andre ting og her er den lækre betragtningsvinkel noget man bemærker ;)

Mit næste TV bliver et med QD-OLED panel.
#345360
Jeg har både et panasonic OLED 65", Sony OLED (A80J) 77" og et LG C1 OLED 55" og bemærker det sjældent. En skriver at det dimmer så meget så man ikke kan se noget - det har jeg aldrig set. Jeg har mest bemærket det på mit Sony OLED A80J 77" (måske pga. størrelsen) og mest på Viaplay hvor kvaliteten af specielt film lader meget tilbage at ønske. Har set en del fodbold på det seneste og der er ingenting på A80J eller LG C1 (har set fodbold for nogle år siden på mit Panasonic og der var heller ingenting). Har aldrig bemærket det når jeg ser bluray eller 4K UHD og generelt heller ikke på streaming. Det skal være dårligt kildemateriale.
Af Simon R.
#345361
Problemet hedder ASBL, og kan kun slås fra på LG's tv via en remote, hvor du kan komme ind i service-menuen. På Sony, Panasonic etc., der er du bare f*cked. Derfor skal jeg aldrig have andet end LG OLED.

Og til dem, der ikke har oplevet det... enten har I ikke set en film, hvor der er mørke scener i flere minutter i streg (Jumanji fx hen mod slutningen - her er alt i mørke, og der er en masser fakler etc. - ilden bliver helt "grå-gul" - og de sidste 2-3 Harry Potter film har jeg fx også set problemet i), eller også ser I det bare ikke. Men når der har været mørke scener i noget tid, bliver lysstyrken simpelthen dæmpet, så alt ser utrolig fladt og mærkeligt ud - og undertekster bliver helt grå.

Google selv "OLED ASBL turn off" eller lign., og I vil finde ud af, at alle OLED (efter 2017 stykker vist i hvert fald) har det indbygget. I virkeligheden er det vist nok fordi tv'et tror, at det har vist det samme billede i lang tid. Hvorfor det tror det, når der er mørke scener i film ved jeg ikke.... Der er flere tråde om det på AVForums, også om hvordan man fixer det via service-menuen.

Jeg har fixet det i servicemenuen på mit C6 og det gør en kæmpe forskel. Nu kan jeg holde ud at se film med mørke scener i længere tid igen...

Så mit råd: Køb et LG OLED og en LG service remote.
#345364
Simon R. skrev: 17. sep 2022, 16:38
Jeg har fixet det i servicemenuen på mit C6 og det gør en kæmpe forskel. Nu kan jeg holde ud at se film med mørke scener i længere tid igen...

Så mit råd: Køb et LG OLED og en LG service remote.
Punkt nummer 1 - en C6 er fra 2016. Altså ældgammelt i tv verdenen.

Punkt nummer 2 - hold fingrene fra service menuen, da du kan lave alt muligt lort inde i den, som du ikke kan rette op på igen.
Af Simon R.
#345378
HrJensen1 skrev: 17. sep 2022, 19:00
Simon R. skrev: 17. sep 2022, 16:38
Jeg har fixet det i servicemenuen på mit C6 og det gør en kæmpe forskel. Nu kan jeg holde ud at se film med mørke scener i længere tid igen...

Så mit råd: Køb et LG OLED og en LG service remote.
Punkt nummer 1 - en C6 er fra 2016. Altså ældgammelt i tv verdenen.

Punkt nummer 2 - hold fingrene fra service menuen, da du kan lave alt muligt lort inde i den, som du ikke kan rette op på igen.
Du undlod vist at læse den del, hvor jeg skrev at alle OLED - også de helt nye fra 2022 - stadig har ASBL. Som du kun kan slå fra i servicemenuen. Og nej, det er ikke så farligt.