Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344927
Mit dejlige Samsung KS7005 65'' er desværre gået i stykker og jeg er derfor på udkig efter et nyt tv. Jeg har ikke lyst til at bruge alt for mange penge på det og er villig til at gå på kompromis med den optimale billedkvalitet.

Jeg bruger primært tv'et til at se film (streaming, Blu-ray, UHD) og til spil (PS5 og XBSX) så nogle af de ting jeg vægter højt er god HDR, god billedkvalitet og lavt strømforbrug. Jeg ser ikke flow-tv eller sport - primært film og spil. Vi bruger det kun om aftenen men vores stue er meget lys i sommermånederne.

Jeg har ledt lidt rundt efter forskellige tv i prisklassen ca. 5-8.000, primært QLED. Jeg har også overvejet OLED (LG B1 eller C1), men er lidt loren ved både pris, risiko for burn-in og den lavere lysstyrke end på visse LED-modeller.

Hvilke modeller kan I anbefale? Det jeg selv har fundet frem til er Samsung Q70A, der lader til at være en rimelig god samlet pakke. Jeg har også kigget lidt på TCL QLED760, men synes det er svært at finde nogle anmeldelser af TCL, uden at det er de amerikanske modeller som jeg både har hørt kan være lidt anderledes og som jeg ikke helt kan oversætte modelnummeret på til de europæiske. Jeg kan også se at Sony X90J er anbefalet på Flatpanels og pt. er rimelig billigt (8.500).

Samsung 65 '' Q70A koster pt. 5.555,- (5.055 med Powers trade-in rabat): https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200104 ... ign-Priser

TCL 65'' QLED 760 koster 6.499,-: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3201555 ... ign-Priser

Sony X90J koster 8.500: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200119 ... ign-Priser

Jeg er også meget modtagelig for gode råd til andre modeller :-)
#344930
Jeg har også overvejet B1 længe og det kan også godt være at det er der jeg lander, men jeg er bare lidt bekymret for lysstyrken og burn-in - men det bør jeg måske ikke være? Jeg kan godt se at B1 nok er noget bedre end Sony og TCL buddene (7277,- i Power er en god pris!), men er det de ekstra penge værd i forhold til Samsung Q70A?
#344934
BurnIN er ikke et problem mere. Bare læs nogle af alle andre tråde om problemet.

Lys er der masser af. Men det målte kan være mindre end nogle lcd tv. Men det har også være oppe mange før.

Sider i lys stue med mit oled og der er masser af lys til daglig brug. Ingen tv er egnet hvis de skal stå i solskin.
#344935
BEDSTE NYE TV TIL CA. 5-8000 ? LCD
ELLER OLED?

Ja, der findes rigtig mange gode LCD skærme fra Samsung, Philips, Panasonic og Sony.

Problemet er bare at der også findes rigtig mange gode OLED skærme og Burn in er ikke et issue mere..

Måske har LCD så en fordel af et godt anti- genskinfilter. Men det er ofte kun i topmodellerne. Når det er sagt så kan OLED også blive lys..

Om det er "lyst nok" for dig kan du måske undersøge ved at købe et hjem i stuen.
#344940
PeterD skrev: 31. aug 2022, 18:22 BEDSTE NYE TV TIL CA. 5-8000 ? LCD
ELLER OLED?

Ja, der findes rigtig mange gode LCD skærme fra Samsung, Philips, Panasonic og Sony.

Måske har LCD så en fordel af et godt anti- genskinfilter. Men det er ofte kun i topmodellerne. Når det er sagt så kan OLED også blive lys..

Om det er "lyst nok" for dig kan du måske undersøge ved at købe et hjem i stuen.
Det er vist meget begrænset hvad Panasonic efterhånden har at byde på, når snakken drejer sig om LCD-TV.

Det er ikke LCD generelt, der har "et godt anti-genskinfilter", det er forbeholdt Samsungs topmodeller.

Det lyder meget omstændigt at skulle købe et eksemplar for at blive overbevist; hvis der er tale om en udskiftning, og lys ikke tidligere har været et problem, så kan du være ret så sikker på, at det kun bliver bedre ved et skift, uanset hvilken model det ender med, da TV generelt er blevet betydeligt mere lysstærke, i takt med HDR er blevet introduceret...

De eneste scenarier, jeg mener, OLED mangler lys, er, hvis du ser TV midt på dagen og ikke har rullet gardinerne for, eller i HDR hvor standarden lægger op til mere, men OLED leverer stadig den bedste HDR-oplevelse efter min mening...