Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344831
Jeg har fået mig en Sony A90J, og skal i gang med lege med indstillingerne og kalibrering.
Jeg plejer at bruge Flatpanels kalibrering indstillinger, men der er også Netflix Calibrated (til når man ser Netflix) og IMAX Enhanced, man kan vælge istedet.
Er disse gode nok, eller er det bedre selv at indstille billedet?

Sidebemærkning: jeg har tilsluttet en USB-Ethernet til TV'et og har målt en download hastighed på næsten 700Mbs, mod det indbyggede netværkskort der ikke kom over 97Mbs! 8-)
#344834
Det er et godt spørgsmål, nu havde jeg adapteren liggende (som jeg havde købt til min bærbar, der ikke har netværkskort indbygget) og prøvede mig frem.
Det med at TV netværkskort der er begrænset til 100Mps, er tit blevet nævnt og kritiseret i diverse anmeldelser og forum, så mon ikke behovet dukker op på tidspunkt. O_O
#344835
Det er nok mere uvidenhed fra dem dem der kritisere de 100Mps, der er grunden til det bliver nævnt.
Svarere lidt til at jeg skal brokke mig over at jeg ikke kan få cykeldæk der kan klare en hastighed på 500km/t.
Med hensyn til billede indstilling, kan jeg desvære ikke hjælpe.
Vores 16år gamle plasmaskærm har ikke sådan noget fancy.
Men er det ikke bare at prøve, og så vælge det du syntes ser bedst ud?
#344837
Tænker at de fleste af de folk der tester TV og skriver anmeldelser, ved lidt mere end mig og dig...så begrebet uvidenhed vil jeg ikke bruge her..
Det bliver bl.a. nævnt under Flatpanels anmeldelse af netop Sony A90J..
Dermed sandsynligheden for behovet for en forbindelse over 100Mbs, er langt større end at din cykel kommer til at køre 500 km/t.

Det er helt fint at du ikke kan hjælpe, det er helt sikkert andre der kan.
Det er hele pointen med at have en forum, hvor man kan spørge andre til råds, istedet for selv at prøve sig frem med det ene og det andet, især når man som mig ikke ved nok.
#344845
Jeg har valgt Netflix Calibrated til Netflix, ellers Flatpanels kalibrerings indstillinger.
Må se om jeg kan se forskellen, næste gang jeg ændrer eller vælge andre billedeprofiler.
Når jeg ser HBO, dukker der også Dolby Vision mørk og lys op som billedeprofil.
Der er lidt for mange valgmuligheder, efter min mening.
#344857
henrik.yde skrev: 27. aug 2022, 17:38 Alle 3 billedprofiler er meget præcise, så vælg blot den du bedst kan lide.
Imax Enhanced trækker farverne noget længere ud i farverummet end tiltænkt, det er også nævnt i anmeldelsen af skærmen :)
Så de kunne bestemt være bedre, læs eventuelt udklip fra anmeldelsen her:
Det er muligvis det nye panel, som har en lidt anderledes karakteristik end tidligere, men farverummet i SDR måles i år noget for bredt, så i nedenstående kalibrering er der justeret på CMS for at få primær- og sekundærfarver justeret på plads. Det er vist første år det har været så skævt, at det har været nødvendigt at gøre i Personlig-profilen. Læg også mærke til hvor bred IMAX Enhanced-profilen er i sit farverum. Efter kalibrering med 2-punkts justering - som ud over dét med CMS var nem nok at justere - så er nøjagtigheden fortrinlig, men ikke helt så præcis som visse andre modeller, herunder vores nuværende reference HZ2000 fra Panasonic. For mere præcis farvegengivelse, så skal man op og hive i 10-punkts justeringen, hvilket ikke er illustreret herunder.
#344866
Det står for "Color Management System" det er punktet hvor du kan indstille på 3 parametre på hver primær og sekundær farver, Rød, Grøn, Blå, Gul, Magenta og Cyan.

Under farve skal du helt ned i bunden og finde punktet der hedder "Hver enkelt farve"
#344874
Ift netværkshastigheden, så kritiserer vi det fordi Sonys Bravia tjeneste kræver 115 Mbit/s for at kunne låse sig i højeste bitrate, hvilket er lidt ironisk med et TV der kun klarer 100 Mbit/s på kablet netværk. Dr nye TV vi anmelder kommer med 2 års gratis adgang til tjenesten.
#344892
Torben Rasmussen skrev: 29. aug 2022, 06:30 Ift netværkshastigheden, så kritiserer vi det fordi Sonys Bravia tjeneste kræver 115 Mbit/s for at kunne låse sig i højeste bitrate, hvilket er lidt ironisk med et TV der kun klarer 100 Mbit/s på kablet netværk. Dr nye TV vi anmelder kommer med 2 års gratis adgang til tjenesten.
Jeg skal til at prøve Bravia Core tjenesten, og er spændt på om man kan se forskel på billedkvalitet.
Med USB Ethernet adapteren bliver hvert fald ikke problem med internet hastigheden.