Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af larsbb
#344440
Beklager, hvis jeg poster et forkert sted eller der er en bestemt tråd jeg skal oprette dette i. Jeg har søgt på forumet, men kunne ikke lige finde et sted at smide mit spørgsmål.

Jeg skal have erstattet mit gamle Panasonic TX-P46G20E i vores stue. Vi bruger det udelukkende sammen med vores Apple TV eller min playstation, så jeg har ikke det store behov for, at styresystemet skal være det nyeste eller brugervenligt, da jeg ikke kommer til at bruge det. Billedkvaliteten er sådan set den eneste vigtige parameter.

Mine krav kan opsummeres til disse:
- Minimum 55"
- Skærm skal tåle sollys
- Burn in skal helst ikke være en risiko
- Prisen skal holdes på omkring 4.000

Nogen bud? Jeg sværger ikke til noget særligt mærke. Jeg har tidligere haft Panasonic, men er klar på de andre store mærker også.
#344450
du har et plasma tv som stadig har en rigtig god billedkvalitet på alm tv og den naturlige afløser vil være oled, men dit budget rækker ikke til oled.
Et lcd tv til 4000 kroner vil ikke have den samme billede kvalitet som dit nuværende tv.
Hvor meget sol får skærmen i løbet af dagen og er det direkte sollys?
du kan i øjeblikket få et LG C1 oled tv for 6000, hvis du kigger i tilbudsjagten her på siden.
De nyeste generationer af oled er mere modstandsdygtig over for burn in.
Jeg skiftede selv fra Panasonic ZT60 plasma skærm til Panasonic HZ1000 oled sidste år i maj måned.
jeg ser alm flow tv og masser af streaming via Apple tv.
den største forskel er større Lys output og HDR. Det er virkelig lækkert at se på.
jeg gamer ikke. Så det kan jeg ikke rådgive om.
Men efter min mening skal du vælge mellem en dårligere billede kvalitet til 4000 eller hæve dit budget eller beholde dit nuværende tv.
#344451
Da alle TV har et eller andet smart-system i dag, vil du ikke kunne købe et uden. Derfor vil du heller ikke kunne spare noget ved et fravalg. Og en ren monitor under 4000 kroner i den størrelse findes næppe (med mindre du vil købe brugt).
#344452
Tak for svar og beklager, at det er lidt opad bakke med mine krav :) Jeg tænkte, at der var sket så meget på 12 år, at jeg uden videre kunne købe noget billigt og få i det mindste den samme billedekvalitet, som jeg har nu.

Vi skal skifte fjernsyn, fordi det Panasonic-fjernsyn vi har i stuen, som vi iøvrigt er helt tilfredse med, skal ned i kælderen til børnene, da det har et scart-stik indgang, som vores Wii kan bruge. De får så et spillerum, mens vores tanke var, at vi ville opgradere fjernsynet i stuen. Men det lyder til, at vi skal hoste op med lidt mere, hvis det skal blive til en opgradering :)

Jeg har kigget på tilbudsjagten og fandt da også dette, måske lidt for billige, fjernsyn, som jeg tænkte ville levere samme kvalitet som det vi har nu, men jeg havde faktisk ikke set, at det var LCD:
https://www.bilka.dk/produkter/samsung- ... 100552535/

Vi har ikke vildt meget sol i stuen, men det ville da være rart helt at slippe for de problemer.
Ellers har jeg haft kigget på dette:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... /p-1152829

Det er umiddelbart LED og fra 2021, men der må være et eller andet galt med det, siden det er så billigt :)

Har også kigget på LG, nærmere bestemt dette:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/lg-55 ... /p-1162466

Sidstnævnte er lidt over mit budget, men jeg strækker mig gerne, hvis jeg kan få noget lækkert, der kan holde 10 år mere :)
#344455
Det LG C1 er et hekt fint TV - men ikke til en lys stue / Sollys

Så skal du kikke på f.eks. Samsung - sidste års QN90A er helt fint til lyse rum men så skal du finde ca. 8.000 frem
#344462
Jeg har også selv en ret lys stue, og oplever det heller ikke som noget problem. Og i og med at du (trådstarter) er vant til billedet fra et plasma TV, så vil du kun blive glad for OLED. Så overvej evt. at finde de ca 2000,- kr ekstra.
Senest rettet af henrik.yde 12. aug 2022, 18:22, rettet i alt 1 gang.
#344464
larsbb skrev: 12. aug 2022, 15:13
Vi skal skifte fjernsyn, fordi det Panasonic-fjernsyn vi har i stuen, som vi iøvrigt er helt tilfredse med, skal ned i kælderen til børnene, da det har et scart-stik indgang, som vores Wii kan bruge.
Du kan købe en Wii-HDMI adapter for 100 kr., hvorefter ungerne kan spille Wii på alle nye TV.