Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mike dk
#344268
Står og skal købe et nyt tv, da vores 2016 LG oled er ødelagt af burn-in (det blev det allerede efter godt 2 år).
Tv'et skal primært bruges til film, serier, samt TV2 news og youtube. Er meget bange for at få burn-in igen, og overvejer et mini led tv.
Men, er min frygt berettiget? Eller er burn-in ikke længere et problem? Synes der er meget forskellig info derude :s
Af FrankieBoy80
#344270
Jeg blev også træt af burn in, efter knap 3 år på mit B7 fra 2017, har nu købt et Samsung 75" QN95A og har ikke fortrudt det.
Sort er ikke så god som OLED, men tæt nok på, til gengæld er det langt bedre i en stue med masser af lysindfald, endelig kan jeg se tv uden at skulle mørklægge min stue.
OLED er fint så længe man ikke bruger dynamisk billede eller skruer for meget op for lysstyrken, for ellers er der garanti for burn in. Næsten alt hvad jeg ser er i HDR, nok også det der har været skyld i burn in, det bliver meget varmt, når man ser HDR i mange timer i streg
Af allo
#344271
til at starte med så definerer 'bruges til'...- er der tale om 2-3t. dagligt eller 'fra morgen til aften'? - for det har en betydning når man bl.a. ser TV2 News...ellers så:

- kig efter et OLED tv med en heatsink (Panasonic eller Sony) eller skift til en anden teknologi

LG har været og stadig er = crap når det gælder kvalitet (mangel på samme)
Af maximum the hormone
#344272
FrankieBoy80 skrev: 7. aug 2022, 15:26 Jeg blev også træt af burn in, efter knap 3 år på mit B7 fra 2017, har nu købt et Samsung 75" QN95A og har ikke fortrudt det.
Sort er ikke så god som OLED, men tæt nok på, til gengæld er det langt bedre i en stue med masser af lysindfald, endelig kan jeg se tv uden at skulle mørklægge min stue.
OLED er fint så længe man ikke bruger dynamisk billede eller skruer for meget op for lysstyrken, for ellers er der garanti for burn in. Næsten alt hvad jeg ser er i HDR, nok også det der har været skyld i burn in, det bliver meget varmt, når man ser HDR i mange timer i streg
Jeg støtter op her. Jeg er også ny ejer af QN95A - dog kun 65''. Det er et fantastisk tv. Og er på gode tilbud rundt omkring.
Af Mike dk
#344277
allo skrev: 7. aug 2022, 15:30 til at starte med så definerer 'bruges til'...- er der tale om 2-3t. dagligt eller 'fra morgen til aften'? - for det har en betydning når man bl.a. ser TV2 News...ellers så:

- kig efter et OLED tv med en heatsink (Panasonic eller Sony) eller skift til en anden teknologi

LG har været og stadig er = crap når det gælder kvalitet (mangel på samme)
Det er meget forskelligt hvor meget jeg ser TV2 News, men kan sagtens være 4-6 timer nogle dage. På nuværende tv er der burn-in fra TV2 news. Ser rigtig meget YouTube videoer, med faste logoer og disse har også brændt sig fast på nuværende tv.
Af Mike dk
#344278
maximum the hormone skrev: 7. aug 2022, 15:49
FrankieBoy80 skrev: 7. aug 2022, 15:26 Jeg blev også træt af burn in, efter knap 3 år på mit B7 fra 2017, har nu købt et Samsung 75" QN95A og har ikke fortrudt det.
Sort er ikke så god som OLED, men tæt nok på, til gengæld er det langt bedre i en stue med masser af lysindfald, endelig kan jeg se tv uden at skulle mørklægge min stue.
OLED er fint så længe man ikke bruger dynamisk billede eller skruer for meget op for lysstyrken, for ellers er der garanti for burn in. Næsten alt hvad jeg ser er i HDR, nok også det der har været skyld i burn in, det bliver meget varmt, når man ser HDR i mange timer i streg
Jeg støtter op her. Jeg er også ny ejer af QN95A - dog kun 65''. Det er et fantastisk tv. Og er på gode tilbud rundt omkring.
Hvis næste tv ikke bliver endnu et oled, har jeg kik på TCL C935, eller et Samsung mini led som i nævner. Skal være 75" (et krav fra konen! :) )
Af allo
#344279
Mike dk skrev:Det er meget forskelligt hvor meget jeg ser TV2 News, men kan sagtens være 4-6 timer nogle dage.
find en anden teknologi...
Af FrankieBoy80
#344281
Mit OLED tv havde kun været brugt til streaming og lidt gaming, aldrig alm. tv med kanal logoer, og alligevel er der burn in over stort set hele skærmarealet, værst nederst hvor undertekster er brændt fast.
Af HrJensen1
#344283
FrankieBoy80 skrev: 7. aug 2022, 19:42 Mit OLED tv havde kun været brugt til streaming og lidt gaming, aldrig alm. tv med kanal logoer, og alligevel er der burn in over stort set hele skærmarealet, værst nederst hvor undertekster er brændt fast.
Du skriver ikke noget om hvornår du købte det OLED tv, og hvor gammelt at det er nu.

Så kan du uddybe det, vil det være en større hjælp for trådstarter.

En bil skinner jo heller ikke så meget i lakken mere efter 3 år - men det betyder jo ikke at det er noget dårlig maling, at der er blevet brugt, men blot forældelse :)
Af FrankieBoy80
#344284
Hvad med at læse længere oppe, jo ikke mit første svar her vel smarte 🤦
Men kan da lige gentage mig selv, mit tv var et B7 fra 2017, og at der var burn in inden der var gået 3 år.
Af HrJensen1
#344285
FrankieBoy80 skrev: 7. aug 2022, 20:33 Hvad med at læse længere oppe, jo ikke mit første svar her vel smarte 🤦
Men kan da lige gentage mig selv, mit tv var et B7 fra 2017, og at der var burn in inden der var gået 3 år.
Et 2017 tv kan du heller ikke sammenligne med en 2021-22 tv. Kvaliteten er blevet meget bedre.

Men som allo skriver - så er 4-6 timers dagligt TV2 News stadig risikabelt på en OLED skærm
Af Bond
#344300
De nye OLED fra LG er blevet markant bedre til at mod stå burn in. Har b.la. en A1 55" på kontoret som køre tv2 news det meste af dagen, den et år gammel måske lidt mere og har i den forbindelse med tråden her lige kørt forskellige patteren/ color test. Der er INTET burn-in at se overhoved.

Har en et år gammel G1 77" også uden burn-in, som min søn gammer PS5 på, det interresante ved G1 er at den er markant køligere, varme udstrålingen fra både fra panelet men også resten af tv'et er bare markant lavere, også i forhold til den C1 65" jeg har i et andet rum.

Enig i at riskoen er til stedet, men LG OLED er blevet markant bedre til at modstå burn-in, jeg turde i hvertfald ikke køre tv2 news på en E6 eller C8/C9 i længere tid.
Af Supergris
#344339
Nogle årgange og modeller fik fejl som lignede burn in, men som i stedet var en del af den elektronik, der styrer skærmen, som lavede unoder, der til forveksling lignede burn in.
LG har anerkendt fejlen og i mange tilfælde sendte de en tekniker ud og fixede LUTen, som enheden hedder; i Danmark har LG bare ikke været så gode til at tage sig af problemet...
Af PeterD
#344368
Supergris skrev:Nogle årgange og modeller fik fejl som lignede burn in, men som i stedet var en del af den elektronik, der styrer skærmen, som lavede unoder, der til forveksling lignede burn in.
LG har anerkendt fejlen og i mange tilfælde sendte de en tekniker ud og fixede LUTen, som enheden hedder; i Danmark har LG bare ikke været så gode til at tage sig af problemet...
Så ville jeg kontakte LG ASAP.

LCD/QLED skærme kan jo have disse problemer, så det er vel hips som haps..

Billede