Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fidoble
#344558
purtsak skrev: 12. aug 2022, 19:52 Ved ikke om du kan bruge det til nogen men mener at i power kan man købe ekstra forsikring der dækker burn in synes jeg og have set engang ellers held og lykke med dit tcl😃
Det kan man nemlig. Elgiganten har samme mulighed og jeg købte sådan en da jeg købte mit LG CX. Håber aldrig jeg får brug for den, men den er nu meget rar at have :)
Af Fidoble
#344559
claussor skrev: 16. aug 2022, 11:45 Lg er ikke til at hugge eller stikke i. De siger bare 2 års garanti og slut. Og desværre er der aldrig kommet noget fra Flat Panels om emnet selvom der blev lagt lidt op til det sidste gang der var en tråd som dette. Man vil nok ikke save grenen over man sidder på. Og det kan jeg egentlig godt forstå.
Argh... køber du et LG OLED fjernsyn så køber du det jo ud fra nogle betingelser. En af betingelserne er fx 2 års garanti, som ved så mange andre varer. Her på siden har de aldrig lagt skjult på at der er chance for burn-in ved OLED fjernsyn og de har endda også deltaget i debatten omkring det her i forummet. Så at sige Flatpanels ikke gør opmærksom på det syntes jeg ikke er fair.
Netop burn-in gør at mange vælger OLED fra og det er jo helt fair og mega fedt der så er mange andre valgmuligheder.

MEN... jeg ville da også være ærgerlig over hvis mit OLED TV fik burn-in selvom jeg købte det med den viden om at det kan ske, det er da pisse ærgerligt. Det er heldigvis ikke sket for mig og tænker heller ikke over det længere, nyder bare det gode billede :)
Af Lape
#344561
Jeg købte tilbage i 2019 et LG B9 som jeg har "mishandlet" dvs. kørt i Vivid mode med 100% lysstyrke og der er vel 1500-2000 timers gaming fra både PS4 Pro og PC efterhånden, hvis ikke mere.

Der er også blevet browset en del på skærmen fra PCen, samt selvfølgelig set film og serier og tv on/off.

Alt det som man ikke burde gøre på et OLED TV :P

Det har ikke været mit primære TV, så jeg var lidt ligeglad med hvad der skete med det. Men her 3 år senere, er der ikke skyggen af burn-in noget som helst sted på skærmen. Der har dog været screensaver (windows) efter 2 min når PC har været på og start menu / proceslinie har været skjult + mørkt wallpaper. Så har selvfølgelig taget lidt forholdsregler.

Så ja, jeg har endnu til gode at se burn-in på nogle af de OLED TV jeg har;

B9, C9 og G1 :P

77" G1 i stuen.
65" C9 i soveværelset (gammelt tv fra stuen).
55" B9 i kontoret.

Så måske er jeg heldig, eller så er problemet bare ikke særligt stort mere. Jeg har ikke haft OLED før 2019 og det lyder lidt på mig som om problemet var størst før 2018 modellerne udkom. Jeg har kørt alle OLED TV med høj lysstyrke uanset tid på dagen, for det foretrækker jeg.


Jeg foretrækker en lille risiko for burn-in over alle de problemer et LCD TV har, som er næsten garanteret. Blooming, backlight bleed og problemer med styring af baglys generelt, samt dårlig ensartethed og dirty screen effect + smearing og dårlige betragtningsvinkler eller mangel på konstrast (VA/IPS). Dertil kommer corner glow (aka ips/va glow), hvor skærmen er mindre lys i de fire hjørner.

Jeg fik ødelagt indlevelsen i utallige film og serier før jeg fik OLED, grundet elendig strying af baglys og backlight bleed / clouding. Det er noget af det værste for mig. Når man først har set det, er det slut. Så ser man det konstant især i mørke scener om aftenen.

Jeg kan da godt finde scenarier hvor et LCD vil være bedst for nogle mennesker, men det er bare ikke mig. Ser sjældent noget som helst i fuldt daglys og hvis der games og ses film/serier så er lyset altid dæmpet eller slukket, ellers er indlevelsen alligevel elendig. Der er en grund til at biografen slukker lyset ;)

Dog fungerer alle mine TV mere end fint i dagslys alligevel. Der er rigeligt med lysstyrke, selvom (nogle) LCD stadig kan blive lysere - så er det bare ikke det værd, når de mister pusten når lyset dæmpes eller slukkes.
Af HrJensen1
#344583
claussor skrev: 16. aug 2022, 11:45 Lg er ikke til at hugge eller stikke i. De siger bare 2 års garanti og slut. Og desværre er der aldrig kommet noget fra Flat Panels om emnet selvom der blev lagt lidt op til det sidste gang der var en tråd som dette. Man vil nok ikke save grenen over man sidder på. Og det kan jeg egentlig godt forstå.
Har du skriftlig dokumentation for de påstande du kommer med?

Du både sviner en TV producent, og det forum som du er medlem af. Hvis du er utilfreds med forummet, så kan du bare lade være med at logge ind.

Ellers også er man måske ansat af en anden tv producent, som ikke bliver rost til skyerne her på siden, og derfor ønsker at svine eller andre til.........
Af FrankieBoy80
#344586
Den sviner fortjener LG så fuldt ud, deres kundeservice er ikke eksisterende.
Jeg har oplevet det samme som Claussor, og det er da pudsigt som Flatpanels altid roser LG og kun kritiserer dem for ikke at opdatere WebOS og andre småting.
Vil nu også mene at LG lover mere end de kan holde med deres EX paneler, som skulle være 30% mere lysstærk, hvilket langt fra er sandheden.
Af HrJensen1
#344587
FrankieBoy80 skrev: 18. aug 2022, 21:22 Den sviner fortjener LG så fuldt ud, deres kundeservice er ikke eksisterende.
Jeg har oplevet det samme som Claussor, og det er da pudsigt som Flatpanels altid roser LG og kun kritiserer dem for ikke at opdatere WebOS og andre småting.
Vil nu også mene at LG lover mere end de kan holde med deres EX paneler, som skulle være 30% mere lysstærk, hvilket langt fra er sandheden.
Samme svar - kom med dokumentation.

Hvor mange andre mærker har en kundeservice du rent faktisk kan kontakte? Samsung og Sony - hvem ellers? Tror heller ikke du ville få meget ud af at komme ind i Bilka og bede om service på et 4-5 år gammelt no-name tv?

Og hvis du ikke er tilfreds med indholdet her, behøver du såmænd ikke logge ind på siden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#344598
FrankieBoy80 skrev:og det er da pudsigt som Flatpanels altid roser LG og kun kritiserer dem for ikke at opdatere WebOS og andre småting.
Ja, det kan naturligvis ikke hænge sammen med, at de laver nogle prisværdige TV. Det må være fordi vi får penge fra LG…

Vi benytter enhver lejlighed vi har sammen med de relevante personer hos LG, til at viderebringe jeres kritik. De folk vi låner TV af har ikke nogen indflydelse på hvorvidt jeres sag tages op af LG internt, så ud over at kunne sende vores mails videre (vi får ikke mailadresser på nogen i eksempelvis R&D i LG), så står vi næsten lige så ringe som jer. Der er en hel PR-mur foran enhver henvendelse.
Af claussor
#344599
Nej det antyder jeg ikke at de er i lommen på LG. Men ja du kan tro jeg sviner LG - og det er 100% fortjent og de må skam gerne kontakte mig, så konfronterer jeg dem gerne (så kommer jeg længere med dem end normalt). Jeg siger jeg forstår godt FP ikke har lyst til at skrive kritiske artikler om produkter som man roser til skyerne (velfortjent). Man lever af at anmelde TV og des lignende. Der er helt sikkert flere hits i reviews end kritiske røster om TV der er 3-5 år gamle. Men jeg synes det ville være en kæmpe cadeau (samt at tage sine læsere/fans alvorligt) hvis man tog de kritiske briller på og også berettede om bagsiden af medaljen. Men jeg kan sagtens forstå det ikke er så interessant.

Jeg har slettet de få mails jeg har med LG for længe siden og har ingen logs om de samtaler der har været med dem - så nej. Har intet. Og nej jeg har intet lod i TV-branchen. Jeg synes OLED er fantastisk og FP et godt website. Men noget der i mine øjne hæver en op i det faglige er at have de kritiske briller på også / se tilbage og få producenterne til at forholde sig til deres fortid.

Dvs. en artikel der dykker ned i bagsiden af medaljen a la velkommen på forsiden. Det er TV der begyndte at fejle efter 2-3 år. Der er bare gået 2 år mere nu. Vil LG ikke udtale sig´, jamen så fint. Men derfor tjener en sådan artikel eller artikelserie jo stadig som en fantastisk kilde til information for nutidige og fremtidige ejere, at alt ikke er perfekt i OLED verdenen og hvordan producenter kan opføre sig. Dertil kunne der henvises til det når man anmelder og roser tv.

FP skal ikke lave om på deres reviews, det er jo sandt det der står, det er mere bagsiden af medaljen der også kunne fortælles. Pullitzers, Kavling mv. vindes jo som oftes på baggrund af dybdegående journalistik.
Senest rettet af claussor 19. aug 2022, 20:50, rettet i alt 2 gange.
Af claussor
#344600
Fidoble skrev: 17. aug 2022, 08:59
claussor skrev: 16. aug 2022, 11:45 Lg er ikke til at hugge eller stikke i. De siger bare 2 års garanti og slut. Og desværre er der aldrig kommet noget fra Flat Panels om emnet selvom der blev lagt lidt op til det sidste gang der var en tråd som dette. Man vil nok ikke save grenen over man sidder på. Og det kan jeg egentlig godt forstå.
Argh... køber du et LG OLED fjernsyn så køber du det jo ud fra nogle betingelser. En af betingelserne er fx 2 års garanti, som ved så mange andre varer. Her på siden har de aldrig lagt skjult på at der er chance for burn-in ved OLED fjernsyn og de har endda også deltaget i debatten omkring det her i forummet. Så at sige Flatpanels ikke gør opmærksom på det syntes jeg ikke er fair.
Netop burn-in gør at mange vælger OLED fra og det er jo helt fair og mega fedt der så er mange andre valgmuligheder.

MEN... jeg ville da også være ærgerlig over hvis mit OLED TV fik burn-in selvom jeg købte det med den viden om at det kan ske, det er da pisse ærgerligt. Det er heldigvis ikke sket for mig og tænker heller ikke over det længere, nyder bare det gode billede :)
Det er ikke alene burn-in - rigtig mange OLED der er 4-5 år gamle lider af den samme fejl. De sorte bokse der ligner undertekster der er brændt fast, men skyldes designfejl pga. varmeudvikling fra teknikboksen. Dertil 2 års garanti javist, men andre steder ombytter man uden problemer trods udløb - ikke i Skandinavien.

Mit TV har som sådan ikke burnin men bare udtalt slid. Den røde farve der viser grønt etc...

Nedenstående billede blev taget efter ca. 2½-3 års brug. Et markedsledende TV kan efter så kort tid ikke vise en simpel farve som et 30 år gammelt billedrørstv kunne klare.

Så kan man jo sætte sig og acceptere der ikke er mere garanti. Men når man ved det er en designfejl der rammer enormt mange tv i de årgange, samt LG ombytter dem i visse lande... Anyway nok sagt om det. Det er samme som altid, man er fanboy og forsvarer brandet / teknologien hvis man ikke selv har oplevet problemer, og mener det er de "andre" der bruger tingene forkert. Same as always. Så hellere mene de andre er dumme i stedet for at stå sammen. Jeg undres.

Billede
Af claussor
#344601
Torben Rasmussen skrev: 19. aug 2022, 19:36
FrankieBoy80 skrev:og det er da pudsigt som Flatpanels altid roser LG og kun kritiserer dem for ikke at opdatere WebOS og andre småting.
Ja, det kan naturligvis ikke hænge sammen med, at de laver nogle prisværdige TV. Det må være fordi vi får penge fra LG…

Vi benytter enhver lejlighed vi har sammen med de relevante personer hos LG, til at viderebringe jeres kritik. De folk vi låner TV af har ikke nogen indflydelse på hvorvidt jeres sag tages op af LG internt, så ud over at kunne sende vores mails videre (vi får ikke mailadresser på nogen i eksempelvis R&D i LG), så står vi næsten lige så ringe som jer. Der er en hel PR-mur foran enhver henvendelse.
Det er fantastiske tv - de fortjener rosen. Men hvorfor ikke skrive om det i stedet for at snakke med dem i det skjulte? Det er jo nemt for dem at glide af på? I er en af markedslederne for reviews online. . Hvis de ikke vil udtale sig, so what? De skal nok begynde at røre på sig når først der er en artikelserie og folk begynde at undre sig hvad det er for noget.
Af Axlon
#344605
Først var burnin kun et problem for dem som mishandlede deres skærme med TV2 news.
Senere er der så dukket utallige burnin problemer med skærme, hvor de ikke har været mishandlet.
Nu hedder det sig at burnin problemet er blevet løst på de nye OLED paneler.
Det er ihverfald det mange bruger skriver her på forumet, men det ved vi jo først om 2-3 år.
Så er spørgsmålet om det blot gentager sig om 2-3 år, og at man på det tidspunkt igen har løst burnin
Brugeravatar
Af hans123
#344612
Hvis de 2 år garanti kan man jo købe ekstra garanti de fleste steder.

Men har haft noget elektronik der ikke har holdt 3 år gennem tiderne.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#344613
Axlon skrev: 19. aug 2022, 23:34 Først var burnin kun et problem for dem som mishandlede deres skærme med TV2 news.
Senere er der så dukket utallige burnin problemer med skærme, hvor de ikke har været mishandlet.
Nu hedder det sig at burnin problemet er blevet løst på de nye OLED paneler.
Det er ihverfald det mange bruger skriver her på forumet, men det ved vi jo først om 2-3 år.
Så er spørgsmålet om det blot gentager sig om 2-3 år, og at man på det tidspunkt igen har løst burnin
Undskyld men. Jeg undre mig over alle dem der har burn-in på deres skærme. For jeg købte et grundig Oled tilbage i maj 2018. Jeg har aldrig haft skyggen af burn-in overhovedet. Og billedet står lige så klart som den dag jeg købte det. Så her der oplever det burn-in må gøre noget forkert
Af Beckham
#344614
Jeg synes det er lige hårdt nok at sige at folk som har burn-in gør noget forkert. Folk ser jo bare tv på deres tv. Når det er sagt, så kender jeg ikke lige ret meget til Grundig's bud på OLED. Men hvor panelerne er de samme i alle OLED tv, så har de forskellige producenter jo forskellige måder at beskytte mod burn-in. Nogle går mere offensivt til værks end andre.
Når det er sagt, så er det jo nok ikke så overraskende at det er LG OLED der dukker mest op i statistikkerne\historierne omkring burn-in osv.. I DK er det jo nok det brand som sælger klart flest OLED pga. de lave priser. Har lidt svært ved at gennemskue hvordan det står til hos de andre mærker.