Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#344196
Hej, er der nogen herinde som har sammenlignet et WOLED tv med et Mini LED (VA) - evt. side om side - og som kan komme med lidt pros and cons :)

Jeg har ikke selv haft muligheden for at se et Mini LED TV endnu i et mørkt rum, men jeg har haft WOLED i nogle år efterhånden og elsker den dybe sort og høje kontrast, selvom lysstyrken til tider godt kunne være højere. Jeg sidder dog med en LG C9, så der er jo også sket lidt mht. lysstyrken på WOLED i dag, men alt i alt er C9 det bedste TV overall jeg nogensinde har haft og fungerer fint om dagen også.

Nu står jeg så og skal have et nyt TV i stuen og kigger igen i retning af OLED og de nye QD-OLED, men Mini LED er nævnt som et okay alternativ mange steder, så er i tvivl.

Jeg har set diverse tests og youtube video'er og det lyder som om Mini LED ikke er helt dårligt, selv ikke om aftenen meddæmpet lys og i mørke scener :p

Hisense og TCL bliver nævnt på mange sider, men det er vel begrænset hvad man kan få af dem i EU? Det virker som om de fleste TCL og Hisense modeller i danske butikker er de billige modeller og ikke deres topmodeller, som jo er dem som bliver fremhævet på diverse sider og forums.

Så jeg håber på lidt input, selvom jeg stadig nok kigger mest på WOLED og QD-OLED :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#344203
Vi kommer bl.a. ind på miniLED LCD i mørke lokaler og sammenligningen med OLED i vores seneste anmeldelser:
- Test af Sony X95K miniLED LCD
- Test af Samsung QN95B 'Neo QLED'

TCL og Hisense står noget stærkere i USA end de gør i Europa, og modelprogrammerne er forskellige. Hisense har ikke noget tilsvarende herhjemme. I Danmark har TCL de nye C835 og C935.

Ud over HDTVTest, så synes jeg meget materiale om TV-skærme på YouTube er underlødigt – ikke kompetent og sponsoreret – så jeg synes du skal passe på med at basere dine valg på den baggrund.

Dit LG C9 leverer nogenlunde samme lysstyrke som nyeste LG C2. Se målingerne i vores anmeldelser:
- LG C9: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 59025204#4
- LG C2: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 54842807#4

Du skal op i f.eks. G2 eller QD-OLED for at få højere lysstyrke, men forskellen er ikke noget afgørende. Jeg synes ikke det er årsag nok til opgradering, men minde man samtidig vil op i skærmstørrelse.