Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrikhp
#344151
Hej

Efter lidt kiggeri på forskellige steder samt lidt læsning er jeg kommet frem til at vi skal have en 4K projektor i vores hjemme-bio. Rummet kan mørklægges 100% ved at lukke en dør så umiddelbart kunne LED være et godt bud, men jeg er åbent for forslag.

Jeg syntes det er svært at finde en klar testvinder som det f.eks. er tilfældet med LG C1 når man snakker OLED TV.

Er der nogen der kan hjælpe?

Budget: under 10K men gerne så lavt som muligt
Billedstørrelse ca. 150 tommer
Støj: så lav som mulig
Lyd: ikke nødvendig med indbygget lyd da der kommer surround reciever og højttalere på.

Andre ting jeg skal tage stilling til?

mvh Henrik
Brugeravatar
Af Naiera
#344152
Det kan ikke lade sig gøre.
#344162
Hvad mener du med at det ikke kan lade sig gøre? Der er da masser af 4K projektorer til under 10K... Budgettet kan måske også strækkes lidt, men jeg forstår ikke at det ikke kan lade sig gøre....
Brugeravatar
Af Naiera
#344163
Det er ikke rigtig 4K, de er ikke særligt gode og har slet ikke nok lys til 150".
#344166
Du er nød til at høre lidt på projektorer brugere nu.

Ellers bliver det bare lære penge du bruger på noget som aldrig bliver godt.

Et godt projektor billede handler om mange ting.
En god projektor. Den du linker til er ikke egnet til film.
Godt lærred.
Og mulighed for at kontrolere lyset i rummet

Bedste råd er at læse tråde og anmeldelser et par dage på danske og udenlandske Forum for at få et fornuftigt overblik og faldgrupper
#344167
Du skal ikke købe en projektor i den prisklasse for at få 4K, men i stedet gå efter det store billede...

Opløsningen er ikke afgørende, og 1080p kan snildt klare opgaven med at levere et fint billede, også i stor størrelse.
Som ved TV, er det ikke selve opløsningen, men derimod HDR, den større farvedybde mm., der gør, at 4K ser bedre ud, end hvad man tidligere var vant til.
Ganske rigtigt, som der bliver nævnt, så er der ikke tale om "rigtig" 4K i denne prisklasse, som du kan læse en MASSE om, f.eks. ved at google "faux 4K", som mange kalder det., som bevirker at du ikke længere kan skelne de enkelte pixels fra hinanden, heller ikke hvis du går tæt på, men med hensyn til egentlig billedkvalitet, har det meget lidt at sige i forhold til mange andre faktorer, der er vigtige, når man jagter den gode billedkvalitet.

150 tommer vil være en stor håndfuld for de fleste lampebaserede projektorer, da lysstyrken falder en del i forhold til, når pæren er helt ny, men de fleste projektorer kan stadig levere en hæderlig indsats, blot du er klar over, hvordan det forholder sig...

Held og lykke med dit projekt; det kan sagtens blive en fed hjemmebio, du er ved at stille op.
Efter min mening, er det store billede at foretrække i forhold til den bedre billedkvalitet, som de bedre TV kan levere, forudsat de får kildematerialet, der giver dem fordelen...
#344170
hans123 skrev: 4. aug 2022, 10:27 Du er nød til at høre lidt på projektorer brugere nu.

Ellers bliver det bare lære penge du bruger på noget som aldrig bliver godt.

Et godt projektor billede handler om mange ting.
En god projektor. Den du linker til er ikke egnet til film.
Godt lærred.
Og mulighed for at kontrolere lyset i rummet

Bedste råd er at læse tråde og anmeldelser et par dage på danske og udenlandske Forum for at få et fornuftigt overblik og faldgrupper
Jeg vil meget gerne høre på hvad der bliver sagt, men i sagens natur får jeg ikke meget ud af en sætning: "det kan ikke lade sig gøre"

Derfor spørger jeg ind til det.... Forsøger ikke at spille klog eller smart, men hvis jeg skal tilegne mig noget viden er jeg jo nødt til at starte et sted....
#344171
Supergris skrev: 4. aug 2022, 10:31 Du skal ikke købe en projektor i den prisklasse for at få 4K, men i stedet gå efter det store billede...

Opløsningen er ikke afgørende, og 1080p kan snildt klare opgaven med at levere et fint billede, også i stor størrelse.
Som ved TV, er det ikke selve opløsningen, men derimod HDR, den større farvedybde mm., der gør, at 4K ser bedre ud, end hvad man tidligere var vant til.
Ganske rigtigt, som der bliver nævnt, så er der ikke tale om "rigtig" 4K i denne prisklasse, som du kan læse en MASSE om, f.eks. ved at google "faux 4K", som mange kalder det., som bevirker at du ikke længere kan skelne de enkelte pixels fra hinanden, heller ikke hvis du går tæt på, men med hensyn til egentlig billedkvalitet, har det meget lidt at sige i forhold til mange andre faktorer, der er vigtige, når man jagter den gode billedkvalitet.

150 tommer vil være en stor håndfuld for de fleste lampebaserede projektorer, da lysstyrken falder en del i forhold til, når pæren er helt ny, men de fleste projektorer kan stadig levere en hæderlig indsats, blot du er klar over, hvordan det forholder sig...

Held og lykke med dit projekt; det kan sagtens blive en fed hjemmebio, du er ved at stille op.
Efter min mening, er det store billede at foretrække i forhold til den bedre billedkvalitet, som de bedre TV kan levere, forudsat de får kildematerialet, der giver dem fordelen...
Tak for et godt svar som jeg kan bruge til noget. Jeg har læst lidt om Fake vs native 4K og kan godt se der er forskel selv om begge dele er 4K.

Tør man spørge om et forslag til et fornuftigt køb? Jeg har læst en masse testartikler, men som jeg skriver i OP er det svært at læse noget entydigt ud af dem....
#344177
Først og fremmest skal du sikre dig, at rummet passer til den projektor, du vælger, da der er stor forskel på hvilken brændvidde, hvor meget zoom og lens shift, der er til rådighed, med mindre du har mulighed for at placere projektoren vilkårligt i rummet.

Jeg er ikke rigtigt up-to-date i prisklassen, men jeg synes heller ikke, der er sket det vildt spændende de sidste par år, hvor short-throw-projektorerne har taget en del fokus fra de mere traditionelle modeller, og store TV er ved at komme ned i pris, men for mig personligt, er det stadig noget specielt at se film på et stort lærred.

Hvis du vil have en god oplevelse, vil jeg råde dig til at strække budgettet en anelse, hvor en model som Epson TW7100 dukker op som en af mulighederne, hvor billedkvaliteten når et niveau, hvor de fleste kan "nøjes":
https://www.pricerunner.dk/pl/98-504314 ... ign-Priser

Jeg har også god erfaring med BenQ, men de billigere modeller har vist ingen eller meget lidt lens shift, så monteringen kan være lidt mere tricky, specielt hvis brændvidden ikke passer til rummet, desuden benytter de sig af DLP-teknologien, der kan producere regnbuer, som nogle er mere følsomme overfor end andre.

Benq W1800 ser ud til at være et fornuftigt køb, uden jeg har brugt meget tid på at undersøge markedet grundigt:
https://www.pricerunner.dk/pl/98-320080 ... ign-Priser

Benq W2700 kender jeg. Jeg synes, den har et lækkert cinematisk billede med fantastiske farver.
Senest rettet af Supergris 5. aug 2022, 21:26, rettet i alt 1 gang.
#344200
henrikhp skrev:Jeg vil meget gerne høre på hvad der bliver sagt, men i sagens natur får jeg ikke meget ud af en sætning: "det kan ikke lade sig gøre"

Derfor spørger jeg ind til det.... Forsøger ikke at spille klog eller smart, men hvis jeg skal tilegne mig noget viden er jeg jo nødt til at starte et sted....
Du skal ikke tage dig så meget af Naiera, han kan godt virke lidt kort fra hovedet :D (sorry Naiera)
Hans budskaber plejer at holde og det gør det også her, selvom du søger lidt mere hjælp end den korte sætning. Det har du så fået af nogle af de andre skarpe indlæg... held og lykke med projektet :)
#344219
Supergris skrev: 4. aug 2022, 17:00
Hvis du vil have en god oplevelse, vil jeg råde dig til at strække budgettet en anelse, hvor en model som Epson TW7100 dukker op som en af mulighederne, hvor billedkvaliteten når et niveau, hvor de fleste kan "nøjes":
https://www.pricerunner.dk/pl/98-504314 ... ign-Priser
Jeg har fået lov at strække budgettet, hurra :-). Jeg har dog hverken overskud eller kompetence til at sætte mig ind i sagerne så jeg håber i kan afklare følgende for mig....

Rummet er 5x8 meter med 2,4 meter til loftet.
Endevæggen hvor lærredet skal hænge er ca. 4x2,4 meter.
Rummet kan mørklægges fuldstændigt.
Planen er at der skal streames film og serier samt spilles playstation
Jeg har en surround reciever samt komplet surroundsæt inkl subwooofer der skal bruges til lyd.
Jeg vil gerne kunne projicere 150 tommer

Er det korrekt forstået at jeg udover projektoren skal bruge følgende:
Et projektorbeslag til loftmontering
Et lærred
En chromecast ultra der kobles i HDMI på projektoren
Et HDMI-kabel fra projektor playstation
Et audio-kabel fra projektor til surround reciever

Er der andet der skal bruges? :s

mvh Henrik
Brugeravatar
Af Naiera
#344220
Du har ikke helt fat i hvordan apparaterne skal sættes sammen.

Du sætter PlayStation og Chromecast (Apple TV er dog langt bedre) til surround-receiveren og så tager du et HDMI-kabel fra den og hen til projektoren.
#344221
Ahh. okay - læste blot på en eller anden side at chromecasten skulle i projektoren, men det vil kun være en fordel hvis den ikke skal hænge og dingle der :-)

Hvad tænker du om valg af projektor? Er det acceptabelt i forhold til rummet?