Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ivan Flex
#344148
Hej experter.


Ud fra den gode omtale købte jeg et LG C1 i november. Pga. ombygning stod det i papkassen et par måneder inden det blev fundet frem. Jeg har efterfølgende rejst meget og ikke brugt meget tid foran skærmen.
Jeg er ret skuffet over skærmens skarphed. Jeg streamer alt indhold via seneste Apple TV. Hovedsageligt blot indhold fra Stofa App’en samt DR.
Jeg synes det var så ringe at jeg lånte et magen til for at sammenligne herhjemme. Det skal lige siges at den lånte skærm er HDR calibrated ved Power da det blev købt.
Jeg ser en tydelig forskel i skarphed når jeg viser samme stillbillede på de to skærme.

Påvirker en Calman kalibrering skarpheden eller kun farverne?
Når samme billede vises på skærmene står indstillingen på ‘Livlig’ på begge men ‘Livlig HDR’ på den lånte. Det kan jeg ikke få frem på min egen. Alle andre indstillinger er selvfølgelig ens.

Side spørgsmål: Vil en ringe internetforbindelse ikke kun få billedet til at fryse eller pixelere. Der er vel ikke grader afhængig af båndbredden?
Af Beckham
#344149
En kalibrering bør ikke tage et OLED tv fra piv ringe til super godt. Det kan tage det fra godt til super godt. Så lyder meget mærkeligt at det lånte C1 er så meget bedre.
Brugeravatar
Af BlueFox
#344150
Da jeg købte mit C1 var jeg også skuffet, men efter at have set videoer på YouTube og fulgt deres råd om indstillinger fik jeg et billede som jeg synes er fantastisk flot - helt uden kalibrering.

Tjek fx denne (der er dusin vis af lignende)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#344157
Ivan Flex skrev: 3. aug 2022, 20:59 Når samme billede vises på skærmene står indstillingen på ‘Livlig’ på begge men ‘Livlig HDR’ på den lånte. Det kan jeg ikke få frem på min egen. Alle andre indstillinger er selvfølgelig ens.
Skærmen slår over i HDR-tilstand når indholdet er i HDR.
Af Ghidora
#344161
Det lyder næsten som om at det lånte TV har aktiveret noget ekstra skarphed.

Hvilket det ikke bør have!

Har du prøvet at se noget streaming der rent faktisk er i god kvalitet?
Af Ivan Flex
#344181
Tak for input!
Jeg har prøvet at følge et par videoer om omstillinger. Synes ikke det hjalp på skarpheden.
Har I link til noget jeg kan teste med i god opløsning?
Jeg er altid lidt skeptisk mht. You Tube.
Hvorfor slår den lånte skærm over i HDR og ikke min egen når jeg sender samme stilbillede fra min tlf??

Sidder pt. ved min søster og kan konstatere hendes 3 år gamle Samsung Q85 som har et bedre billede…
Af Ghidora
#344182
YouTube har ellers fine 4K HDR videoer? Har du ikke nogen streaming tjenester da?

Er skærmene samme størrelse? det er klart at kildemateriale i dårlig kvalitet vil se endnu dårligere ud på en større skærm?
Af Ivan Flex
#344211
Samme skærmstørrelse.
Vil prøve et reset og følge link’et om Settings - igen.
Ingen streaming tjeneste.
Bruger kun Stofa eller ser foto.
Af Beckham
#344212
I så fald er det noget fake HDR af en art du har set. Stofa (og deres kanaler) sender ikke noget ud i HDR såvidt jeg ved (har selv Stofa).
Brugeravatar
Af bbplayer
#344223
Det undrer mest at du kalder det skuffelse, når du låner en skærm af samme model, og så er den anden som er præcis det samme, ikke en skuffelse. Mon du er helt enig i det ordvalg, at du bare ikke har sat din egen skæm op, og det er personen bag skærmen som skuffer, og ikke de modeller du ser på :)

Man kan da aldrig sætte 2 C1 op imod hinanden og så mene en er skuffende hvis de er forskelligt indstillet, og jo, at signalet ikke er identisk, som det jo lyder til ikke at være.
Du må droppe eksterne enheder, brug netflix eller anden streaming app på tv som et, og husk film/serier vises i forskellig opløsning og farvevalg, så der skal de også være identisk.

Når du har identiske tv og afspiller identisk materiale, så ved du om din skærm er indstillet korrekt.
Af Supergris
#344228
Ghidora skrev: 4. aug 2022, 21:17 Er skærmene samme størrelse? det er klart at kildemateriale i dårlig kvalitet vil se endnu dårligere ud på en større skærm?
Der skal mindst være 2 størrelser i forskel, før det i praksis får nogen betydning for skarpheden.
Selv en 77 eller større" skærm burde fremstå superskarp ved normal seafstand...

Det er muligt at ændre skarpheden under indstillinger, men der er tale om kunstig skarphed, hvor overgange f.eks. bliver trukket op.

Som en grundregel skal der ikke pilles ved skarpheden, men ved dårligt kildemateriale kan der godt eksperimenteres lidt...

Mht. "Fake HDR" så jeg så sent som i sidste uge hjemme hos en kammerat, at deres TV så "forfærdeligt" ud ved afspilning af normalt flow TV, så jeg måtte tjekke efter, hvad det stod på.
Der var netop tale om en "Fake HDR-indstilling, som jeg ikke tidligere har set, så måske er det en indstilling, der er kommet efter en update?
Der var tale om et LG B9...