Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344118
Hej,

Har fulgt med fra sidelinjen i en 12 års tid og altid brugt flatpanels som reference eller guideline, når jeg skulle købe nyt tv. Sidst var da jeg købte mit Panasonic vt50 55” i 2012. Et tv, som ganske enkelt er sublimt og virker upåklageligt. I dag er det blevet skiftet ud med et lgc1 65”. Bare fordi der skulle ske noget nyt og flere tommer til. Og nå ja, 8888 kr var en uimodståelig pris.

Og nu hvor det har kørt ved siden af mit elskede vt50 er konklusionen at ja, LGC1 er godt. Men nøj, hvor er jeg imponeret over et 10 år gammelt tv (næsten) kan følge med på billedfronten.

Det var bare det.
#344129
Tillykke med det nye TV, Gürcan :) Ja plasma var en herlig teknologi med mange forcer, særligt Pioneers og Panasonics sidste generationer. Vi snakker stadig løbende med folk, der har disse skærme kørende i stuen, hvilket er fantastisk.

Se frem til 4K HDR indhold fra f.eks. UHD Blu-ray eller de bedste streamingtjenester på dit nye LG C1 – hvis du ikke allerede har brugt de seneste aftener på det.
#344142
Skiftede selv til oled i maj sidste år og har stadig mit Panasonic ZT60 plasma tv fra 2014 som fungerer upåklageligt og er bygget som en tank.
Den største forskel på skift til oled er uden tvivl materiale i HDR og mere lys output på skærmen, så det nu ikke længere er et problem at se tv om dagen, kun meget mørke HDR dolby vision scener mangler mere lys.

Husk at slukke for øko system på din nye skærm så du får det rigtige Lys output
#344280
Jeg Har selv lavet skiftet fra plasma til Oled. Nærmere betegnet fra 65” Panasonic st60y til Panasonic Jz980 også i 65 tommers modellen.
Og jeg må give trådstarter ret: ved Sdr tv og fodbold er plasmaen om ikke bedre så ihvertfald ligeså god som Oled, men da jeg så Dune i 4K Hdr fra HBO holdt jeg øjeblikkelig op med at savne min gamle plasma, hold da op en forskel og alle pengene værd.
At jeg i samme ombæring også havde opgraderet til en atmos Soundbar gjorde ikke oplevelsen dårligere😁
#344332
GürcanBozdogan skrev: 2. aug 2022, 18:40 Hej,

Har fulgt med fra sidelinjen i en 12 års tid og altid brugt flatpanels som reference eller guideline, når jeg skulle købe nyt tv. Sidst var da jeg købte mit Panasonic vt50 55” i 2012. Et tv, som ganske enkelt er sublimt og virker upåklageligt. I dag er det blevet skiftet ud med et lgc1 65”. Bare fordi der skulle ske noget nyt og flere tommer til. Og nå ja, 8888 kr var en uimodståelig pris.

Og nu hvor det har kørt ved siden af mit elskede vt50 er konklusionen at ja, LGC1 er godt. Men nøj, hvor er jeg imponeret over et 10 år gammelt tv (næsten) kan følge med på billedfronten.

Det var bare det.
Jeg havde også en kalibreret VT50 og den gjorde det rigtig godt også sammenlignet med C1, men alligevel ikke helt så god, men som du skriver at et så gammelt tv kan gøre sig gældende er forbløffende. Dog savner jeg ikke den kraftige retention som kom prompte på den. Det var årsag til at jeg var skeptisk med at købe OLED, men de 3 OLED jeg har nu har intet vist af retention så min paranoia er heldigvis kureret :p
#344336
Dejligt at høre at Plasma teknologien <B stadig holder 100 pct. på billedkvaliteten når det sættes op mod helt nye OLED skærme.

Der er trods alt gået 10 år (!)

Man taler så meget om teknologiske fremskridt men så meget er der ikke sket rent billedmæssigt.