Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#344095
Vi har et Samsung KS7005, hvor der er blevet tilsluttet en PC (Asus VM42) via HDMI. Desuden en Nvidia Shield (som tænder og slukker sammen med TV).

Hvis jeg efter at have tændt TV'et (og dermed Shield) vil skifte til PC, så tænder jeg blot for PC, hvorefter Shield lukker ned. Fint nok.

Men skifter jeg så tilbage til Shield (2016) enten ved at tænde den igen med dens remote, eller ved at skifte input-kilde på Tv'et, så slukker Tv'et (mens Shield tænder kort og så også lukker ned).

Det samme sker, hvis jeg jeg lukker PC'en ned og derefter slukker for TV'et. Næste gang jeg tænder, er input-kilden fortsat PC. Hvorefter jeg skal igennem det samme nedluknings-halløj igen.

Nogen der har en god forklaring - eller endnu bedre en løsning.
#344109
HDMI CECs veje er uransagelige. Hvilken knap på Shields fjernbetjening bruger du til at vække Shield fra standby?

Hvis fejlen er opstået efter tilslutning af PC'en så tjek også om PC'en eventuelt er opsat til at sende en sluk-kommando over HDMI CEC. Det kan måske konfigureres manuelt.

PS: Ind i mellem kan HDMI CEC fejl løses ved trække strømmen til alle enheder.
#344121
Jeg har skiftet den gamle remote ud med den nye - og vækker den med power-knappen.

Det virkede desværre ikke at tage strømmen fra alle enheder.

Ved du evt. hvor man kan konfigurere HDMI-CEC på en PC - jeg kan ikke finde noget i Indstillinger overhovedet ved at søge på hhv. HDMI og CEC. Er det via en app eller i BIOS eller lignende?

Jeg har tidligere haft en Blu-ray afspiller sat til Tv'et, hvor skift af kilde var helt ubesværet. Så det må være PC'en, der laver ballade.
#344132
Cirkel-knappen kan også vække Shield, men jeg ved ikke om det gør nogen forskel i din opsætning.

Jeg hælder også til, at det er PC'en. Jeg ved desværre ikke hvor det kan konfigureres. HDMI CEC er ikke standard på PC'er, så det må næsten være noget producenten har implementeret. Måske de har egen app til konfiguration?