Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343979
Hej! Jeg leder efter et nyt tv til at erstatte mit gamle, og jeg vil gerne vide, hvad I tænker passer bedst til mine behov.

Jeg har en interesse for filmhistorie, så jeg ser for det meste meget gamle film (f.eks. stumfilm), og altså ikke meget 4K-indhold undtagen 4K-restaureringer af gamle film. Jeg streamer sjældent, men kører film gennem HDMI fra pc. Det meste af det indhold, jeg ser, er i 24p. Jeg spiller aldrig på mit tv.

Billedet skal være så tro mod instruktørens hensigt som muligt. Jeg er ikke fan af alt for digitale billeder og mange af de artefakter, man finder på moderne tv-skærme, f.eks. når der er bevægelse i billedet.

Jeg er OK med, at I anbefaler både nye og gamle tv'er til mig.

Mit budget er max 10000, men jo billigere jo bedre :)

Mange tak!
#343986
Hej Daniel.

En del nyere TV har i dag 'Filmmaker Mode', som er tro med signalet, men TV-skærmes Movie/Film-profil er langt hen ad vejen det samme. At skifte TV'et fra standardprofilen til en af disse gør således underværker ift. tro gengivelse. Du kan læse mere om Filmmaker Mode initiativet her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1566961533

Hvor stort skal TV'et være? Med et budget på 10.000 kroner kan du komme i mål med et 65" der giver dig så godt som markedets bedste billedkvalitet – også selvom vi ikke taler 4K HDR osv.

F.eks. 55" Panasonic JZ1000 til 6.999 kroner eller 65" LG B1 til 8.888 kroner. De har begge Filmmaker Mode. Se Tilbudsjagten her: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
#343991
Hej Rasmus.

Tak for svar! Har selv kigget lidt på de modeller, du nævner. Jeg leder efter TV i størrelsen 55" eller måske endda 65".

Hvad med bevægelsesartefakter? De forsvinder vel ikke med Filmmaker Mode? Og er det korrekt forstået, at Pana typisk vil have bedre bevægelse end LG?
#343992
Hvis du har plads til 65", så tror jeg det vil være en god langsigtet investering. Vi har selv 65" i stuen, men det næste indkøb bliver helt sikkert større – konen er enig :) Engang var prisforskellen mellem 55 og 65" markant, men efterhånden er den jo alverden.

Et af Hollywoods kardinalpunkter ift. Filmmaker Mode er netop, at alt bevægelsesforbedring deaktiveres, når man skrifter til Filmmaker Mode. Man kan som bruger stadig godt aktivere TruMotion (LG) / Intelligent Frame Creation (Panasonic) og justere det på forskellige måder, men hvis du vil opleve indholdet, som det er skabt, så bør man jo afholde sig fra det. Hvis man ønsker at bruge det, så mener jeg, at LGs motion-system i senere generationer er bedre end Panasonics. Sonys er nok det bedste, men LG er tæt på.

Panasonic havde tidligere en fejl med hak på 24fps film, men det er rettet i senere generationer.

Helt uden motion-systemer aktiveret, så vil bevægelse på de forskellige OLED TV være tæt på identisk. Det er samme OLED-panel fra LG Display.
#343994
Hm, spændende, at LGs motion-system skulle være bedre end Pana. Man hører virkeligt mange forskellige ting på nettet ;)

Det kan godt være, jeg læner mod B1 så. Den er også billig lige nu.

Mht. 55" vs. 65" er min eneste anke, at jeg ofte ser lav-opløsning indhold, som umiddelbart kun bliver værre af en større skærm :)
#344029
Rasmus Larsen skrev: 29. jul 2022, 09:21 Engang var prisforskellen mellem 55 og 65" markant, men efterhånden er den jo alverden.

Helt uden motion-systemer aktiveret, så vil bevægelse på de forskellige OLED TV være tæt på identisk. Det er samme OLED-panel fra LG Display.
Jeg tror, du glemte et lille, men vigtigt "ikke" foran "alverden"? :)

Det kan godt være, det er LG Display, der leverer panelet, men det er vel stadig den enkelte producent, der står for billedbehandlingen, uanset om motion-systemerne er slået til eller ej?

Jeg er enig i, at der i dag ikke er den store forskel mellem de forskellige producenters motionsystemer (nogle foretrækker endda LGs system); vel endnu mindre hvis man kører i Filmmaker Mode, tilsvarende, eller manuelt har valgt at slå diverse kredsløb fra.

Kvaliteten af kildematerialet og korrekte indstillinger af både TV og afspiller, er som regel er mere afgørende for resultatet end forskellen mellem de forskellige producenters måde at behandle signalet på; specielt hvis man bevæger sig ud i stuerne hos nogle af de folk, der aldrig bruger tid på en hjemmeside som Flatpanels....
#344046
sokken skrev: 30. jul 2022, 08:06 Men har størrelsen som han spørger om ikke også noget at sige angående dårligt kilde opløsning ?
Det vil jeg da mene
Størrelsen har narturligvis noget at sige i denne sammenhæng, men den er så ubetydelig i forhold til andre faktorer, hvor selve kvaliteten af kildematerialet har langt større betydning!
Opløsningen på TV i dag er så stor, at du kan komme ganske tæt på skærmen, uden du kan ane pixels, og den kan sagtens klare opgaven med, at billedet synes skarpt; selv på den største skærm, der findes på markedet i dag.

Lort vil stadig ligne lort, uanset afstanden du kigger fra, men ved at investere i en større skærm, vil detaljerne, når materialet er til det, stå meget klarere, samtidig vil du være i stand til at ænse flere detaljer, som du aldrig tidligere ville have lagt mærke til, hermed vil indlevelsen og dermed oplevelsen ved at se TV også synes større...
Brugeravatar
Af Naiera
#344047
Hvis man har penge og plads til 65” er det torskedumt at købe mindre, uanset hvad man skal se derpå.