Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343957
Hej

Jeg synes jeg døjer en del med, når jeg spiller på min ps5, at mørke scener er alt for mørke. Hvordan skruer jeg bedst op for mørke scener uden at ødelægge for meget i de lyse?
Er godt klar over man ofte kan kalibrere i selv spillet også, men oplever det enten ikke løfter de mørke scener nok eller at jeg brænder de lyse scener ud.
#343969
Hmm, det har jeg ikke lige undersøgt mht. sdr/hdr.
Det er selvfølgelig værst når jeg sidder i overskyet dagslys, men synes også det kan være et problem om aftenen. I fuld soldagslys kan man selvfølgelig ikke regne med noget.
Men ja, alt energi halløj er slået fra.
Senest rettet af mads.hildebrandt 28. jul 2022, 09:22, rettet i alt 1 gang.
#343970
Supergris skrev: 27. jul 2022, 23:03 Kunne godt lyde som om, du kører med de forkerte indstillinger under dine "HDMI settings", hvor du har muligheden for at køre standard eller udvidet, som passer sammen med HDR-kilder?
Det ved jeg desværre ingenting om. Er det noget du kan uddybe og forklare hvor og hvad jeg skal kigge på?
#343982
Prøv at ændre "RGB automatic" noget andet, og se om det ændrer noget.
Der er i alt 4 muligheder, da både PS5 og dit TV begge har 2 muligheder, udover "automatic", så det er ikke så svært at afprøve...

Fidusen er, at begge enheder skal dække det samme område; gør de ikke det, vil det netop give sig udtryk i noget i den stil, du beskriver, hvor grå og shadow detail er næsten ikke eksisterende eller et overbelyst billede...