Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#343759
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 16:38Tak for eksemplet - så tror jeg simpelthen jeg har misforstået hvad blooming er! Jeg troede blooming var, at der på et helt sort billede ville være tilfældige dele af skærmen som var oplsyst. Jeg tror det hedder backlight bleeding, og jeg troede det var det samme.
Det minder også meget om hinanden - Visuelt er resultatet jo noget af det samme: Områder der i forvejen ikke er så mørke som de burde være lyser yderligere ALT for meget op. Forskellen er at backlingt bleeding er statisk til stede mens blooming effektet er dynamisk - alt efter hvad der nu engang vises på skærmen. Blooming betyder sådan frit oversat til dansk "blomstring" og refererer til at lys så at sige "blomstrer" eller "spirer" frem omkring lyse objekter på skærmen, hvor der ikke burde være et sådant lys, når lyset bløder ind i mørkere områder omkring det lyse objekt på skærmen - Og det giver den der karekteristiske diffuse "halo" effekt omkring det lyse emne.

Og så er der også yderligere det aspekt at selve den såkaldt dynamiske kontrast med dimming i zoner (lappeløsningen hvor man i zoner skruer op og ned for baggrundbelysningen, for at få skærmen til at se ud som om den har højere dynamik end den i realiteten har) yderligere ville kunne gøre f.eks. en sort nattehimmel mv ville kunne fremstå med mere lys i nogle områder frem for andre, så mere falsk lys også ville kunne ses i større zoner af skærmen i en zone med et lyst objekt, vs en zone uden.

Man kan sige det sådan at OLED kan være mere udfordret på lysstyrke i et lysforurenet rum, mens QLED klarer sig bedre i det MEGET lysforurenede rum, men omvendt imho bliver direkte utåleligt i et lyskontrolleret rum. At se TV i et lysforurenet rum svarer til faktisk at høre musik i et lydforurenet rum (f.eks. en fabrikshal eller en hurtigtkørende bil med meget motorstøj) ...Så er det jo begrænset hvor mange detaljer man kan hhv se eller høre og dermed har brug for (f.eks. vil øjenene ikke kunne se f.eks. backlightbleeding under en stærk middagssolen, som de ville kunne om aftenen) så der handler det først og fremmest om at udstyret kan hhv spille tilstrækkeligt højt eller give tilstrækkeligt lys, ikke at det er i stand til at formidle alle de finere detaljer, nuancer og præcisioner der alligevel overdøves af hhv lyd- eller lysforueringen. Omvendt, så får ting som god dynamik, høj detalje- og nuancegrad og stor præcision pludselig stor betydning, hvis man har et godt lytte/seer rum hvor man er i stand til at høre eller se og udnytte den større præcision og de flere detaljer og nuancer i musikken eller billedet. Så afhængigt af hvordan, eller måske rettere hvornår, man bruger størstedelen af sin TV tid kan det være forskelligt hvilket TV og hvilke attributter der giver bedst mening. Du vil kunne vinde lidt om dagen men taber meget mere om aftenen...Håber at dét giver mening ;)
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 16:38Blooming er måske kun noget der sker når der er lyse ting på skærmen, som lyset bløder ud fra?
Præcist!
#343762
lennon skrev: 18. jul 2022, 18:01 Desværre kan man ikke "bare" købe et TV med større lysoutput/bedre antirefleks ,for at eliminere et lysforurenet stuemiljø. Det kan sagtens være en bedre løsning, men med nogle andre ulemper . . .
Jeg har måske formuleret mig lidt for naivt, sorry :)

Selvfølgelig er der ingen nemme løsninger. I denne omgang vil jeg blot gerne forsøge noget andet end OLED, og Samsungs Neo QLED lyder spændende.
#343764
HrJensen1 skrev: 18. jul 2022, 18:39
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 17:51
Jeg har det på samme måde. Jeg føler alle eksperterne, og sikkert med god grund, roser OLED til skyerne, men mit var simpelthen for mørkt til min stue + burn-in var dråben. Nu vil jeg prøve noget andet.

Hvornår oplever du mest problemer med blooming? Er det meget tydeligt, også for andre i din familie?
Nu skriver du ikke hvor gammel at din OLED er. Er den 4-5 år gammel, har den alligevel holdt godt. Men burn-in på OLED skærme som er produceret indenfor de sidste 2-3 år er enten uheld eller ekstremt forkert brug med TV2 News eller Playstation fra morgen til aften.

Ang blooming - nogle tror at man kan se på et LED tv, i et helt mørklagt lokale, ligesom i biografen - men LED skærme er lavet til at der er belysning i rummet. Uanset om det er zonestyret eller ej. Det eneste som virker i et totalt mørktlagt rum er OLED - og de har fået kraftigere lysstyke end før 2018-ish. Men er man til LED, så skal man bare have lidt lys omkring fjernsynet, og så ser man ikke noget.

Men som en anden også nævner, at hvis man har problemer med meget lys i lokalet, så skal man nok nærmere tænke på nogle gardiner/persienner, i stedet for at fokusere på at købe en skærm som næsten kan brænde hul i nethinden med lysstyrken ;-)
Tusind tak for svar. Super fedt med lidt information om OLED's og deres "levetid". Mit OLED er fra 2016 - så har det jo holdt godt må man sige.

Vi har ikke en "overbelyst" stue. Men en stue, med store vinduer udadtil er det dog. Vi nyder at se film når det er lyst - også med lamperne tændt. Jeg arbejder stadig med en familievenlig fællesstue - jeg er ikke helt nået til min egen personlige hjemme-bio endnu ;)
#343765
TBC skrev: 18. jul 2022, 19:30
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 16:38Tak for eksemplet - så tror jeg simpelthen jeg har misforstået hvad blooming er! Jeg troede blooming var, at der på et helt sort billede ville være tilfældige dele af skærmen som var oplsyst. Jeg tror det hedder backlight bleeding, og jeg troede det var det samme.
Det minder også meget om hinanden - Visuelt er resultatet jo noget af det samme: Områder der i forvejen ikke er så mørke som de burde være lyser yderligere ALT for meget op. Forskellen er at backlingt bleeding er statisk til stede mens blooming effektet er dynamisk - alt efter hvad der nu engang vises på skærmen. Blooming betyder sådan frit oversat til dansk "blomstring" og refererer til at lys så at sige "blomstrer" eller "spirer" frem omkring lyse objekter på skærmen, hvor der ikke burde være et sådant lys, når lyset bløder ind i mørkere områder omkring det lyse objekt på skærmen - Og det giver den der karekteristiske diffuse "halo" effekt omkring det lyse emne.

Og så er der også yderligere det aspekt at selve den såkaldt dynamiske kontrast med dimming i zoner (lappeløsningen hvor man i zoner skruer op og ned for baggrundbelysningen, for at få skærmen til at se ud som om den har højere dynamik end den i realiteten har) yderligere ville kunne gøre f.eks. en sort nattehimmel mv ville kunne fremstå med mere lys i nogle områder frem for andre, så mere falsk lys også ville kunne ses i større zoner af skærmen i en zone med et lyst objekt, vs en zone uden.

Man kan sige det sådan at OLED kan være mere udfordret på lysstyrke i et lysforurenet rum, mens QLED klarer sig bedre i det MEGET lysforurenede rum, men omvendt imho bliver direkte utåleligt i et lyskontrolleret rum. At se TV i et lysforurenet rum svarer til faktisk at høre musik i et lydforurenet rum (f.eks. en fabrikshal eller en hurtigtkørende bil med meget motorstøj) ...Så er det jo begrænset hvor mange detaljer man kan hhv se eller høre og dermed har brug for (f.eks. vil øjenene ikke kunne se f.eks. backlightbleeding under en stærk middagssolen, som de ville kunne om aftenen) så der handler det først og fremmest om at udstyret kan hhv spille tilstrækkeligt højt eller give tilstrækkeligt lys, ikke at det er i stand til at formidle alle de finere detaljer, nuancer og præcisioner der alligevel overdøves af hhv lyd- eller lysforueringen. Omvendt, så får ting som god dynamik, høj detalje- og nuancegrad og stor præcision pludselig stor betydning, hvis man har et godt lytte/seer rum hvor man er i stand til at høre eller se og udnytte den større præcision og de flere detaljer og nuancer i musikken eller billedet. Så afhængigt af hvordan, eller måske rettere hvornår, man bruger størstedelen af sin TV tid kan det være forskelligt hvilket TV og hvilke attributter der giver bedst mening. Du vil kunne vinde lidt om dagen men taber meget mere om aftenen...Håber at dét giver mening ;)
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 16:38Blooming er måske kun noget der sker når der er lyse ting på skærmen, som lyset bløder ud fra?
Præcist!
Tusind tak for de mange indsigter - det er meget lærerigt. Af nysgerrighed bliver jeg nødt til at spørge hvad du vil definere som et "MEGET lysforurenet" rum? Jeg har en fællesstue med store vinduer ud til haven, med masser af lys - endda også fra loftlamper. Selv henaf aftenen bliver det ikke rigtig mørkt, da der kan forekomme lys fra gangen (børnene er små og vil gerne have lidt lys). Derudover har vi ikke engang gardiner ud til haven. Så vores stue bliver aldirg 100% mørkelagt, og er relativt lys indtil midt om natten. Derudover har jeg personligt følt at mit OLED bliver FOR mørkt, SELV om aftnenen når alt lys er slukket. Jeg fanger mig selv i, at skrue op for baggrundsbelysningen, selvom det teknisk set forværrer billede kvaliteten.
Af HrJensen1
#343766
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 21:44
Tusind tak for svar. Super fedt med lidt information om OLED's og deres "levetid". Mit OLED er fra 2016 - så har det jo holdt godt må man sige.
2016 OLED kan ikke sammenlignes med 2021/22 OLED, da de nuværende er så meget kraftigere end dengang. Plus du måske har haft økosensor slået til, da du siger at lyset kører op og ned.

Jeg respekterer fuldt ud at du ikke tør tage chancen med OLED igen - men efter at du har prøvet OLED, kan du risikere at blive ekstremt skuffet over LED. Husk på at QLED blot er et andet fancy navn for LED, så du får ikke så meget specielt ud af det kontra så mange andre LED skærme.
Af sokken
#343768
maximum the hormone.

Hvis du allerede er opmærksom på blooming inden du køber en LED, og den LED du køber har blooming så vil du næsten helt sikkert lægge mærke til det hver gang du ser film når det er mørkt.

Det gjorde jeg nemlig. Jeg gik fra plasma til LED og det irriterede mig hver gang jeg så film. Så den solgte jeg efter et år og købte en OLED og den er jeg meget tilfreds med.
Købte den i 16 og den har heldigvis stadig ingen burn in
#343769
sokken skrev: 18. jul 2022, 22:23 maximum the hormone.

Hvis du allerede er opmærksom på blooming inden du køber en LED, og den LED du køber har blooming så vil du næsten helt sikkert lægge mærke til det hver gang du ser film når det er mørkt.

Det gjorde jeg nemlig. Jeg gik fra plasma til LED og det irriterede mig hver gang jeg så film. Så den solgte jeg efter et år og købte en OLED og den er jeg meget tilfreds med.
Købte den i 16 og den har heldigvis stadig ingen burn in
Jeg er glad for at høre, at det går godt med din OLED. Jeg prøver med Q denne gang, og så må vi håbe jeg ikke ender med at sælge den efter et år - man ved jo aldrig :p
Brugeravatar
Af TBC
#343770
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 21:50Tusind tak for de mange indsigter - det er meget lærerigt. Af nysgerrighed bliver jeg nødt til at spørge hvad du vil definere som et "MEGET lysforurenet" rum?
Personligt forstår jeg et MEGET lysforurenet rum, som en rum som f.eks. en rum hvor middagssolen står ind af store vinduer uden gardiner trukket for - så det f.eks. dårligt kan ses og ikke gør nogen videre forskel om man tænder loftlamperne eller ej. Et lysforurenet rum forstår jeg f.eks. som en rum når solen er gået ned, men hvor loftlamper er så tilpas kraftige at de begynder et pille nogle af detaljerne af skærmen, f.eks. hvis de gør at man ikke kan se backlight bleeding, på et TV der i et mørkt rum ellers tydeligt har sådanne. Tænk igen på støjforureningen som f.eks i en bil. Der er forskel på hvor mange detaljer og nuancer man kan høre når 1. motoren er slukket, 2. motoren kører i tomgang, 3. man kører 40-50 km i timen. 4 man kører 180 km i timen. Der bare bare tale om forskellige niveauer, men lige så snart det ryger detaljer på bekostning af udefra kommende støj, så er der jo i princippet tale om forurening.
#343774
maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 14:57Jeg er ved at købe et nyt tv. Jeg har valgt Samsung QN90A, grundet prisen og de pæne anmeldelser.

På hjemmesiden RTINGS skriver de dog, at der kan være "a bit of blooming noticable around bright objects" - her bliver jeg lidt nervøs. https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90a-qled
Vær opmærksom på, at QN90A i USA og QN90A i Europa er to vidt forskellige TV. I USA har det VA LCD-panel (mellemhøj kontrast), mens det i Europa og Danmark har IPS LCD-panel (lav kontrast).

Du skal op i QN91A (eller 92, 93, 94, 95) i Europa for at få modsvaret til QN90A i USA. Vi kommer nærmere ind på det i vores test af Samsung QN95A, hvor vi også kommenterer på blooming (glorier): https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1623648089

Husk at du kan slå specifikationer på TV-modeller op i TV-databasen.
QN90A: https://www.flatpanels.dk/samsung_qn90a_qled_2021.php
QN91A - QN94A: https://www.flatpanels.dk/samsung_qn91a_qled_2021.php
QN95A: https://www.flatpanels.dk/samsung_qn95a_qled_2021.php

maximum the hormone skrev: 18. jul 2022, 14:57bonus-spørgsmål: Bør man teste sit tv når man modtager det? Skal man til at sende det retur, hvis det har såkaldt "blooming"? Eller er det ligemeget?
Der er ikke meget at gøre ift. blooming andet end at skrue ned for lyset i skærmen. Det er noget grundlæggende i LED zone-styring i LCD TV. Man kan ikke reklamere over blooming.

Blooming vil være mest fremtrædende med HDR-indhold. Så det du bør gøre er at tage en vurdering i returretsperioden, om du kan acceptere niveauet af blooming. Prøv med HDR-indhold, der har konstrastfyldte scener, eller mørke scener i HDR med undertekster. Der findes også demovideoer på YouTube i HDR, som kan bruges til vurdering.
Af Ghidora
#343776
Som nævnt er det kun dig selv der kan vurdere om du kan acceptere de "problemer" der er med LCD teknologien.

Jeg er helt med på at det er pisse nederen at bakse med burn in og det var da også en af grundene til mit forrige TV blev et LCD(dog også prisen) jeg var ikke så generet af blooming, så længe man ikke sad for skråt for TV'et(så blev det meget slemt) DSE var mere generende for mig end blooming.

Jeg er nu hoppet på OLED og sætter stor pris på det ensartede billede. OLED er ikke uden sine fejl eller begrænsninger men det er her man får den bedste billede kvalitet.

Hvis du har kørt dit OLED med fuld skrald på dynamisk indstilling eller lign. for at kompensere for lyset i stuen så kommer det ikke som nogen overraskelse at du har fået burn in, det vil du sikkert også få på en nyere model?
#343777
Rasmus Larsen skrev: 19. jul 2022, 08:07 Vær opmærksom på, at QN90A i USA og QN90A i Europa er to vidt forskellige TV. I USA har det VA LCD-panel (mellemhøj kontrast), mens det i Europa og Danmark har IPS LCD-panel (lav kontrast).

Du skal op i QN91A (eller 92, 93, 94, 95) i Europa for at få modsvaret til QN90A i USA. Vi kommer nærmere ind på det i vores test af Samsung QN95A, hvor vi også kommenterer på blooming (glorier): https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1623648089

Husk at du kan slå specifikationer på TV-modeller op i TV-databasen.
QN90A: https://www.flatpanels.dk/samsung_qn90a_qled_2021.php
QN91A - QN94A: https://www.flatpanels.dk/samsung_qn91a_qled_2021.php
QN95A: https://www.flatpanels.dk/samsung_qn95a_qled_2021.php
Tak for svar :)

Det er godt nok en øjenåbner. Jeg bliver da også helt træt. Nu har jeg set x antal videoer om QN90A på YouTube, og så viser det sig, at deres panel er noget helt andet. Du skulle vel ikke kunne anbefale nogle danske/europæiske hjemmesider og/eller youtube kanaler der er ligeså grundige som amerikanske rtings? Jeg har virkelig nydt den måde de sammenligner de testede tv - og deres udpenslinger.
Af kimklarup
#343787
hej
Med den usikkerhed du har omkring blooming syntes jeg du skal huske at handle et sted hvor du kan returnere skærmen selv om du har pakker ud og afprøvet den hjemme(ikke altid muligt efter udpakning).
Du kan evt. købe det på nettet, men husk at få det leveret, nogle steder kan det ikke returneres hvis du bestiller det over nettet, men selv henter det!!

Husk nu at lade os andre vide hvorledes din skiften fra Oled til andet ender og give din oplevelse af den nye skærmteknologi versus Oled

Ser frem til det :)

mvh
kimklarup