Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343728
Jeg er i syv sind.
Jeg har et LG OLED65CX6LA tv samt en hjemmebiograf med en Denon AVX-X4700H surroundforstærker. Jeg vil gerne kunne se bluray film. Jeg får tv signal fra yousees app, som var installeret i tv et. MEN den er desværre ret ustabil.
Jeg havde tænkt at købe mig en harddiskoptager, men er kommet i tvivl: Er det bedre at anskaffe sig yousees ny tv boks, som lagrer i skyen i 4k ultra, og så købe en bluray afspiller i stedet?
Kan jeg som tv boks i stedet for bruge Cromecast med Google tv? Den ser jo ud til at kunne det hele.
Mvh snah
#343732
Lidt blandede spørgsmål :)

Hvis du vil se Blu-ray film så kan du lige så godt købe en UHD Blu-ray-afspiller, da du så har mulighed for at afspille UHD Blu-ray skiver og nyde den gode HDR-billedkvalitet i din LG OLED TV. Et bud kunne være Panasonic UB450 til ca. 1500 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/4-4939906 ... ign-Priser

YouSee boksen har arkiv, så behovet for at optage er begrænset. Den optager ikke i 4K. YouSee har reelt ikke noget 4K-indhold udover den ene sportskanal fra Viasat. Film fra YouSee kan kvalitetsmæssigt ikke at måle sig med Blu-ray – eller anden streaming såsom Apple TV (filmbutikken). Vær også opmærksom på, at YouSee speeder film op med 4% fra 24 til 25 billeder per sekund.

Chromecast med Google TV er en OK lille enhed, men hvis det er noget du vil benytte i dagligdagen, så vil min anbefaling være Apple TV 4K boksen. Så kan du også leje/købe film i bedre kvalitet end traditionel Blu-ray.

PS: Jeg har rykket dit indlæg til sin egen tråd.
#343739
Jeg har både chromecast og Apple tv og efter jeg fik Apple tv har jeg kun brugt chromecast to gange, mest for at se om den stadig virkede.
jeg har haft adgang til yousee app på Apple tv og den virkede fint og stabil mens jeg havde adgang, ok billede kvalitet, men naturligvis ikke på højde med kabel eller fibernet tv.
jeg vil som Rasmus også anbefale at købe en Uhd afspiller i stedet for en alm bluray afspiller, du kan lige så godt udnytte at have mulighed for at afspille Uhd film også. Jeg har en samling af bluray film men køber kun Uhd film og resten lejer eller køber jeg på iTunes og ser på Apple tv og det er virkelig god kvalitet med høj hastighed.
#344274
Hej igen.
Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en eller anden form for bluray grej.
Panasonic DP UB 820 Blurayafspilker koster knap 4000 kr.
Skal jeg have en afspiller, der også kan optage, koster Panasonic DMR UBC 70
med 500GB HDD 4192. En LG 14NU40 ekstern brænder kan også bpde brænde og afspille.
Den koster 960 kr.
Hvori består forskellen på 3000 kr? Er det harddisken?
Skal jeg oveni også købe et hukommelseskort?
Hvad kan bedst betale sig?
#344275
Rasmus Larsen skrev: 18. jul 2022, 08:14 Lidt blandede spørgsmål :)

Hvis du vil se Blu-ray film så kan du lige så godt købe en UHD Blu-ray-afspiller, da du så har mulighed for at afspille UHD Blu-ray skiver og nyde den gode HDR-billedkvalitet i din LG OLED TV. Et bud kunne være Panasonic UB450 til ca. 1500 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/4-4939906 ... ign-Priser

YouSee boksen har arkiv, så behovet for at optage er begrænset. Den optager ikke i 4K. YouSee har reelt ikke noget 4K-indhold udover den ene sportskanal fra Viasat. Film fra YouSee kan kvalitetsmæssigt ikke at måle sig med Blu-ray – eller anden streaming såsom Apple TV (filmbutikken). Vær også opmærksom på, at YouSee speeder film op med 4% fra 24 til 25 billeder per sekund.

Chromecast med Google TV er en OK lille enhed, men hvis det er noget du vil benytte i dagligdagen, så vil min anbefaling være Apple TV 4K boksen. Så kan du også leje/købe film i bedre kvalitet end traditionel Blu-ray.

PS: Jeg har rykket dit indlæg til sin egen tråd.
Mener du seriøst at de film man lejer på Apple tv, er i bedre kvalitet end end Blueray film?, der er vi godt nok ikke enige , siden jeg sidste uge købte min Panasonic Blueray afspiller og ser film på den, og sammenligner med de købte jeg har fra Apple tv, er der da en stor forskel, ikke mindst på lydsiden, så at kvaliteten er bedre ved at leje, end købe en Blueray film, den holder altså ikke, beklager
#344319
snah skrev: 7. aug 2022, 16:17 Hej igen.
Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en eller anden form for bluray grej.
Panasonic DP UB 820 Blurayafspilker koster knap 4000 kr.
Skal jeg have en afspiller, der også kan optage, koster Panasonic DMR UBC 70
med 500GB HDD 4192. En LG 14NU40 ekstern brænder kan også bpde brænde og afspille.
Den koster 960 kr.
Hvori består forskellen på 3000 kr? Er det harddisken?
Skal jeg oveni også købe et hukommelseskort?
Hvad kan bedst betale sig?
Hvis du f.eks. køber et Apple TV til streaming, så har du ikke brug for en Hard disk optager. Dels kan du ikke optage fra streaming boks, men der er heller ingen grund til det, da du både har adgang til live tv, samt gamle udsendelser. Det gælder både DR TV og TV 2 etc.
Jeg opsagde mit TV abonnement for flere år siden og "ser" kun TV via Apple TV. Herunder live udsendelser fra f.eks. DR.

Spar pengene på HDD optager. Køb et Apple TV og en 4K blueray til 1500 kr. (Jeg har selv den blueray afspiller som Rasmus henviser til, og den fungerer rigtig godt). Og så er du godt kørende
#344327
coolio122 skrev: 7. aug 2022, 16:44
Rasmus Larsen skrev: 18. jul 2022, 08:14 Lidt blandede spørgsmål :)

Hvis du vil se Blu-ray film så kan du lige så godt købe en UHD Blu-ray-afspiller, da du så har mulighed for at afspille UHD Blu-ray skiver og nyde den gode HDR-billedkvalitet i din LG OLED TV. Et bud kunne være Panasonic UB450 til ca. 1500 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/4-4939906 ... ign-Priser

YouSee boksen har arkiv, så behovet for at optage er begrænset. Den optager ikke i 4K. YouSee har reelt ikke noget 4K-indhold udover den ene sportskanal fra Viasat. Film fra YouSee kan kvalitetsmæssigt ikke at måle sig med Blu-ray – eller anden streaming såsom Apple TV (filmbutikken). Vær også opmærksom på, at YouSee speeder film op med 4% fra 24 til 25 billeder per sekund.

Chromecast med Google TV er en OK lille enhed, men hvis det er noget du vil benytte i dagligdagen, så vil min anbefaling være Apple TV 4K boksen. Så kan du også leje/købe film i bedre kvalitet end traditionel Blu-ray.

PS: Jeg har rykket dit indlæg til sin egen tråd.
Mener du seriøst at de film man lejer på Apple tv, er i bedre kvalitet end end Blueray film?, der er vi godt nok ikke enige , siden jeg sidste uge købte min Panasonic Blueray afspiller og ser film på den, og sammenligner med de købte jeg har fra Apple tv, er der da en stor forskel, ikke mindst på lydsiden, så at kvaliteten er bedre ved at leje, end købe en Blueray film, den holder altså ikke, beklager
Mon ikke de som sædvanligvis blander datarate og bitrate sammen her? Så Når ATV 4K omtales bit rate, så omtaler man 4K UHD Blu-ray som datarate , og der er en verden til forskel der.
#344344
bbplayer skrev: 8. aug 2022, 15:52 Mon ikke de som sædvanligvis blander datarate og bitrate sammen her? Så Når ATV 4K omtales bit rate, så omtaler man 4K UHD Blu-ray som datarate , og der er en verden til forskel der.
I et komprimeret videosignal er bitrate og datarate defineret på samme måde. Vi kigger altid på selve bitraten på videosignalet i Blu-ray og streaming – aldrig på routeren eller netværkets datarate.

Hvis man er i tvivl om, hvad vi mener, kan man jo altid spørge.
#344350
Rasmus Larsen skrev: 9. aug 2022, 09:21
bbplayer skrev: 8. aug 2022, 15:52 Mon ikke de som sædvanligvis blander datarate og bitrate sammen her? Så Når ATV 4K omtales bit rate, så omtaler man 4K UHD Blu-ray som datarate , og der er en verden til forskel der.
I et komprimeret videosignal er bitrate og datarate defineret på samme måde. Vi kigger altid på selve bitraten på videosignalet i Blu-ray og streaming – aldrig på routeren eller netværkets datarate.

Hvis man er i tvivl om, hvad vi mener, kan man jo altid spørge.
Så spørger jeg gerne, hvad tror i Bitrate sampling er på en 4K UHD Blu-ray? og hvad mener i så ATV 4K giver, og hvorfor er ATV bedre end 4K UHD Blu-ray afspillere?

Edit: Nå, der menes i sammenligner FullHD Blu-Ray med 4K HDR ATV, det må være en fejl, for der skal i vel sammenligne ATV 1080p med en Blu-ray . Ellers er der kun 4K UHD Blu-ray vs ATV 4K, og så vinder 4K Bluray jo.
Senest rettet af bbplayer 9. aug 2022, 12:21, rettet i alt 2 gange.