Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lynggaard
#343560
Jeg søger lidt hjælp til at vælge TV til forældre.

Nuværende setup er ældre Sony, Boxer (sagecom) boks, og en canton DM-75 soundbase.

TV'et bruges næsten udelukkende til flow TV, men boksens twin tuner og optage function benyttes meget, samme med pause af live TV

Så leder efter nyt TV der kan:
* Modtage boxer/nordlys via antenne
* dobbelt tuner - Optage et program mens der ses et andet eller optage 2 programmer
* Pause og spole i live TV
* Digital optisk/coax ud for tilslutning til soundbase (den har IKKE hdmi)
* God TV guide
* Størrelse 55"
* Danske menuer idelt set

Søger noget budget venligt (<5-10k) , men ikke helt skrabet. Tænker umiddelbart ældre Sony/LG/pana, og hvis jeg kigger på flatpanels/pricerunner database ser jeg

- Panasonic JZ1000: 7.146
- LG OLED55B1: 6.688 (er dog i tvivl om magick remote er nem til brugen)
- Sony KD-55A85: 7.837

Nogen anbefalinger, eller andre mærker jeg bør kigge på? også gerne billigere
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#343566
LG B1 har ikke dobbelt tuner, så den kan udelades. Magic Remote er heller ikke noget jeg vil anbefale til ældre brugere.

Jeg kan ikke huske de præcise forhold for Boxer, men med nogle tv-udbydere er det nødvendigt med to CI-porte (ift. at afkode signalet) i TV-skærmen for at kunne optage og se tv-programmer samtidig. Det er kun Panasonic, som har det. Det er dog muligt, at en CI-port er nok. Tjek eventuelt med Boxer for et klart svar.

Opgaven kan muligvis løses med en ny set-top-boks, hvilket vil være billigere. Det kan være, at TV'ets fjernbetjening kan styre denne boks. Det kræver, at deres nuværende Sony TV har HDMI CEC (Sony kalder det BRAVIA Sync).
Af Lynggaard
#343568
Tak for svaret Rasmus,

B1 et så jeg på pricerunner, så de har nok fejl i deres DB. Tak for at fange det. Heldigvis er det heller ikke det på toppen af listen.

Hælder mod Pana, da menuerne ser mere "almindelige" (nogle siger gammeldags) ud og den er på tilbud.

Da jeg spurgte i elgiganten om bokse mente de mht til bokse til antenne signal, mente vedkomende at det brugte man stort set ikke mere da TV'erne håndterede det (streaming er self en anden diskussion).

Er der nogle andre der kan anbefales, er blev foreslået dreambox eller linux basseret boks men det lyder lidt udenfor målgruppen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#343570
Det er rigtig nok, at der ikke længere sælges mange set-top-bokse i løssalg. Bokse bruges stadig i stor stil på tv-markedet, men det er ofte tv-udbyderens egen boks.

Ift. optagelse af tv-programmer, så er flere tv-udbydere begyndt at gå over til 'cloud optagelse', hvor optagelserne ligger i skyen i stedet for på en harddisk. Dermed har man ikke brug for dobbelt-tuner, men omvendt kan man ikke gemme optagelserne særlig længe. Denne mulighed findes typisk på udbyderens egen boks og/eller i deres app til diverse TV-platforme. Boxer har lige lanceret app til Android TV / Google TV (styresystemet i Sony TV): https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1657255234

Jeg synes at det er super pris på både Panasonic og Sony modellerne. De er ved at udgå, så de kommer nok ikke meget længere ned – de er snart væk. Min eneste bekymring er det med to CI-porte – jeg er ikke sikker på forholdene hos Boxer.

Jeg tror ikke, at Dreambox og Linux-bokse er vejen frem for dine forældre.
Af Lynggaard
#343574
Gode pointer som jeg ikke har tænkt på, Gør mig faktisk i tvivl om hvilket det skal være

Som jeg umiddelbart ser det:
Panasonic:
+ 2 porte til kort
+ Mere klassiske menuer
- Ingen nye apps, og dermed ikke nogen Norlys app.

Sony
+ Mulighed for apps
- Muligvis kun en port til kort
- Kun android 9? (min google finder ikke et klart svar)

Er blevet i tvivl om der skal vælges muligheden for norlys app vs mere klassisk menuer og 2 kort (skal have ringet til nordlys og høre om der skal bruges 2 kort).

Nogen anbefalinger/tanker?

Til optagelse på USB, hvilke krav er der så til den USB stick/harddisk som tilsluttes?
Af Lynggaard
#343575
Og lige et ekstra spørsmål, hvor meget skal man tage sig af det er en lys stue nu om dage? Der er nogle vinduer hvor man får eftermiddagssol ind på skærmen
Af flat1000
#343579
Og dog . . Alle OLED-tv har i mere eller mindre grad indbygget en dimming-algoritme, der skruer ned for lyset for at beskytte panelet. Jeg har et HZ2000 (som vist ikke har særlig følsom dimming) og har intet lys direkte på skærmen, men alligevel oplever jeg dimming en gang i mellem. Direkte sollys på skærmen må da klart forstærke dette problem.

Tilføjelse: Må dog lige gøre opmærksom på, at jeg kun har oplevet det ved sport - mest fodbold men også lidt ved Wimbledon.
Af PeterD
#343581
Intet tv har godt af lys, så må man prøve at ommøblere eller købe gardin eller på anden måde sørge for solen ikke rammer skærmen.
Af LarsCJ
#343586
Lynggaard skrev: 8. jul 2022, 14:58 Er blevet i tvivl om der skal vælges muligheden for norlys app vs mere klassisk menuer og 2 kort (skal have ringet til nordlys og høre om der skal bruges 2 kort).
Jeg ved ikke om du er opmærksom på det, men uden internet ingen apps uanset hvilket tv, du vælger. Der er ingen af de nævnte apps, der virker via antenne.
Af Lynggaard
#343588
LarsCJ skrev: 9. jul 2022, 11:59 Jeg ved ikke om du er opmærksom på det, men uden internet ingen apps uanset hvilket tv, du vælger. Der er ingen af de nævnte apps, der virker via antenne.
Tak for reminder men der er internet dog kun ca 20mbit