Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343687
Jeg er så bare en af dem der (vurderet på flow-kabel-tv også UHD) ikke ser den markante forskel mellem mit OLED (65HZ2000) og mit 5 år gamle QLED (QE49Q7FAM). 65HZ2000 var indtil Sony A95K det bedst anmeldte tv på billedsiden på dette site. Jeg er nok den i Danmark der har mest side-by-side erfaring mellem et OLED og et QLED ;) ;) :) . Har i.h.f. sammenlignet de 2 under mange forskellige forhold. Jeg vil vove den påstand, at langt de fleste herinde, der udtaler sig skråsikkert om QLED/OLED/Plasma har meget lidt eller ingen erfaring med direkte sammenligninger. Der er en noget Fox News tilgang til begrebet "Fair and Balanced" herinde.

Har tidligere haft 3 Panasonic plasma tv og er i.h.f. blandt mine omgivelser anset for at være meget kritisk. Før jeg fik mit QLED troede jeg at sort-niveauet måske ville blive et problem, men det har det ikke været - ser ellers helst tv i mørke hvis jeg er alene. Man kan måle sig til meget men IRL er forskellen ikke så stor mellem de forskellige teknologier mere. Slet ikke som den var mellem LCD og Plasma i starten - havde først kort et Panasonic LCD før jeg afleverede det tilbage (det var noget skrammel).

Ved en helt sort skærm er det tydeligt at OLED vinder men ellers ikke den store forskel. Så eksempelvis Django Unchained 2 dage i træk fordi jeg havde forventet en markant forskel til fordel for OLED i de mørke scener men den var der ikke (eksempelvis i den meget mørke startscene). Enkelte gange vinder QLED - eksempelvis mere lys uden dimming ved fodbold og af en eller anden grund laver jeg færre billed-justeringer ved mit QLED end ved mit OLED.

Er dog tilfreds med mit OLED men oplever blot, at der er plads til meget lidt nuance i folks råd efter min mening.
#343690
Du lyder umiddelbart til at vide, hvad du snakker om, så jeg går stærkt ud fra, du enten har fået dine TV kalibreret eller selv indstillet dem efter bedste evne; hvis ikke udnytter du på ingen måde dine TV til fulde.

Det er under disse forudsætninger, forudsat signalkilderne er i den bedre ende, at OLED virkelig får lov til at trække fra, hvad der ellers findes på markedet.

Jeg har flere gange været ude hos folk, der ikke var specielt imponerede over deres nyindkøbte OLED, hvor de, efter jeg havde fået lov til at ændre nogle få indstillinger i deres opsætning, måtte overgive sig overfor den stærkt forbedrede billedkvalitet, der ofte kan findes ved simple ændringer i menuen; ofte er den største forbedring så simpel, som at at slå energibesparelse fra...

Grunden til, OLED som regel anbefales, er desuden, at, hvis du er indstillet på at købe sidste års model, får du simpelthen markedets bedste billedkvalitet set fra alle vinkler, til en pris der ofte er billigere end tilsvarende med anden teknologi.

Ville være uheldigt, hvis du ikke var tilfreds med dit OLED, da der jo ikke findes TV med meget bedre billedkvalitet, grundet den generelle høje kvalitet, uanset mærke og model...
#343693
Flat1000_Der kan være mange gode grunde til at købe LCD frem for OLED, men overall bedre billedkvalitet er ikke en af dem - og hvis prisen samtidigt ikke matcher, så gir det dårlig mening. "Size matters " både på godt og ondt Så med respekt for dit sammenlignings setup , så er der altså en væsentlig størrelses forskel . Jeg medgiver, at de færreste af os overhovedet har 1:1 muligheden i hjemmet . Men testholdet her på sitet er altså ret klar i spyttet nå de konkluderer sammenligninger, såhh. . .
#343699
Der hvor OLED for alvor trækker fra er efter min mening generelt tv-kiggeri i aftentimerne, HDR-indhold i almindelighed, spil (ved HDR, VRR og generelt i billedhastighed) samt indhold med undertekster. Ser man primært flow-tv i dagstimerne, vil forskellen givetvis være mindre – flow-tv er højest i 720p/1080i og SDR.

PS: Jeg synes, at det er misvisende at kalde LCD TV for QLED, som alene er en marketingbetegnelse, både generelt og her i forumdebatten. Dermed ekskluderer man gode LCD-alternativer til "QLED" såsom Sonys LCD-modeller.