Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343406
Jeg skal have udskiftet mit panasonic 50st60 plasma, det skal være oled, og gerne 77 tommer (sony a80j/a80k eller lg c1/c2/g1/g2).

4K/HDR vil forventeligt være en kæmpe opgradering - men vi ser også en del kabel tv via yousee (især formel 1 og fodbold, men også nyhederne, osv), og jeg er i tvivl om 720p/1080i materiale vil være 'uudholdeligt' at se på den størrelse skærm (fra ca. 3 meter).

Håber I vil dele eventuelle erfaringer.

- alternativet er at gå en størrelse ned til 65'', men så er der et par teenagere der bliver skuffede 😉
#343408
Tak for de beroligende ord 🙂

Min bekymring går dog netop på om (kabeltv) signalet er 'godt nok' til at blive opskaleret til 4K på en skærm af den størrelse på den afstand.

Så på et a80j 77 i hifiklubben - youtube/netflix så egentlig nogenlunde ud, også i lavere opløsninger, men der var ikke sat antenne/kabel til.
#343409
Du skal være opmærksom på at a80j vist har en af de mest aggressive dimming-algoritmer som har betydning ved sport - ikke mindst fodbold. Oplever selv dimming en gang i mellem på mit Panasonic HZ2000 ved fodbold og også i dag ved Wimbledon, dog ikke så kraftigt.

Kender ikke til dimming-algoritmen ved LG.
#343427
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2022, 13:22 Hvis du ikke allerede er opmærksom på det, så sælges 77" LG B1 pt. til 14.000 kroner. Det er tæt på LG C1 i billedkvalitet, funktioner og design(...)
Tak for tippet, den tager jeg med i overvejelserne!
Lige nu hælder jeg mest til lg g1/g2 da de kun rager et par centimeter ud fra væggen (omvendt er det en heftig merpris, selv om der måske er et par andre plusser...)
#344738
Opdatering (hvis nogen skulle sidde med de samme overvejelser):

Det blev et 77 tommer Sony a80j som har hængt på væggen en god måneds tid - fantastisk tv, også til kabel :-)
- selvfølgelig ikke helt samme oplevelse som med 4K, men PQ sammen med størrelsen løfter virkelig oplevelsen i forhold til mit gamle plasma.

Har ikke observeret ABL, og kun i ganske få tilfælde hakkende panorering.

No regrets!
#344756
Fedt...tillykke med købet!! Har selv en A80J i 65"...rigtig fint tv. Og spændende at høre om dine erfaringer med den størrelse skærm og det at se almindeligt kabel tv. Overvejer selv en 77" en gang ude i fremtiden.