Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343285
Hejsa,

Mit elskede LG OLED55B6V opfører sig underligt. Jeg er indforstået med, at tv'et er ved at være gammelt, og måske er i stykker. Men jeg kan ikke nænne at skifte det ud, før jeg har en idé om, hvad der er galt. Jeg håber lidt på, at genierne her på sitet kan give nogle bud på problemet.

https://ibb.co/Lr8KLyd

Som I kan se på ovenstående billede er der en masse mørke/sorte markeringer på skærmen, hvor den egentlig blot skulle være helt rød. Det er ret distraherende!

https://ibb.co/d0fZwbT

Det er desuden som om, at der et grønt filter over skærmen. Uanset hvilken film jeg ser, eller streamer, er der en smugle grønt henover midten af skærmen. Jeg har forsøgt at tage et billede. Den midterste fodboldspiller, skulle gerne være lige så gul i tøjet, som ham til venstre.
Vedhæftede filer
289835318_1331415420600975_8722714478096285383_n.jpg
289835318_1331415420600975_8722714478096285383_n.jpg (309.96 KiB) Vist 2971 gange
#343326
Teorien er at LG har haft problemmer med uens temperatur på panelet, pga. det bagved liggende elektronik, hvilket har betydet at midten af panelet har været varmere, og derved ældes OLED'en hurtigere der, og man derfor får burnin i midten af skærmen.

Hvorfor det altid er den røde farve der mister styrke, forstår jeg så ikke, da alle OLED pixels er hvide og derved ens, og derved burde ældes lige hurtigt, men det er der måske nogle andre der kan forklarer?

Man kan jo kun håbe at det er blevet bedre på de nye skærme, men det finder vi jo først ud af om 3-5 år.
#343331
Det hænger nok også sammen med at langt de fleste solgte OLED TV er fra LG.

Jeg ved ikke præcis hvorfor rød ældes hurtigere, men generelt om WOLED:
WOLED kaldes ikke white OLED fordi det er en flade af hvide lysdioder. Det kaldes WOLED, eller WRGB, fordi der i hver pixel er en ekstra hvid subpixel/lysdiode i tillæg til de dioder, der skaber rød, grøn og blå. Inde i de lysdioder ligger lag af organiske materialer, som skaber forskellige farver. Husk på at man ikke kan skabe farver fra hvid. Et farvefilter bruges til at frafiltrere noget (mens quantum dots i QD-OLED bruges til at konvertere farver). Så farver skal være til stede i diodens lys før farver kan skabes vha. filtre. Hvid fremkommer når de tre RGB-kanaler alle lyser ved højeste intensitet - eller kun den hvide subpixel lyser.

I 2017 overgik man til denne 3-lags struktur (højre) i WOLED. Det er derfor man taler om, at burn-in risikoen skulle være sænket fra 2017 og frem. Jeg kan dog forestille mig, at nogle 2017 OLED-modeller blev solgt med 2016-panelet – i hvert fald i starten.
Vedhæftede filer
LGD-woled-structure-2017-img_assist-400x284.jpg
LGD-woled-structure-2017-img_assist-400x284.jpg (17.98 KiB) Vist 1958 gange
#343332
købte 2 stk. philips 9002 marts 2018, de har begge mørke striber forneden på skærmen når der vises røde farver, den
gule bjælke på tv2news er grønlig på midten ca. 30cm. har været der tror jeg i 2 år.
tror også det er elektroniken.
har ikke reklameret da jeg tror det vil være fomålsløst.........
#343333
Jeg har ellers altid forstået at farverene på WOLED bliver skabt ved at kører det hvide lys (som jo indeholder både rød+grøn+blå) igennem et farvefilter, og frasortere de to andre farver, hvilket jo så også betyder at man mister 2/3 af lyset.
OLED.jpg
OLED.jpg (32.72 KiB) Vist 1934 gange
Så hvid OLED bliver danet ved at have RØD+GRØN+BLÅ OLED farver, og ikke som en hvid LED, som bliver danet med en uv-LED og et phosphor coating lag?
#343364
burn in LG 55 B7.jpg
burn in LG 55 B7.jpg (674.31 KiB) Vist 1784 gange
Mit tv er ekstremt varmt på midten, hvis jeg rører fronten med armen, så kan jeg ikke holde den der mere end et par sekunder.
Det har så også været tændt nogle timer, ved faktisk ikke hvor hurtigt det bliver så varmt.
Der er også mange sorte prikker helt ude langs kanten af billedet.