Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sorte
#343220
Hejsa flatpanels
Min søn købte for lidt over 1 år siden lg’s cx fjernsyn i 48 tommer.
Her på det seneste har han oplevet et problem med, at efter en times tid stiger temperaturen på skærmen meget. Hvis jeg mærker på skærmen så er varmen bekymrende høj, og det er varmest midt i skærmen hvorimod siderne er lidt koldere. Jeg ved ikke helt hvad vi skal/kan gøre.
Hjælp 🙏🏻😁
Af allo
#343221
har du (eller din søn) en mulighed for at måle temperaturen? - for så har man noget som man kan forholde sig til (det med 'efter en times tid stiger temperaturen på skærmen meget' samt 'er varmen bekymrende høj' - det kan være mange ting...)
Af allo
#343223
det har været et problem før og nok den største årsag til burn-in men det burde være fixet til en vis grænse (men det bliver vi klogere på om meget snart :-) - da de 'fixede' post ca. 2020 modeller har været i brug de ca. 2år)

har I nogensinde haft et plasma tv? - hvis 'ja' kan du sammenligne den varme som I oplever på CX med et gammelt plasma tv? - det er bare tricky at tyde hvad andre mener med 'bekymrende varmt' m.m.

og hvordan ser det ud efter 2-3t.? - bliver det ved med at være lige så varmt? bliver det bedre? værre??

Panasonic og Sony har implementeret en heatsink for et par år siden - LG er ligeglade med kvaliteten og holdbarheden
Brugeravatar
Af BlueFox
#343228
Banalt og dumt måske, men ...
Har I husket at tage plastikken af bagsiden?
Er der rieligt med frit rum rundt om fjernsynet (min 10 cm i siderne og for oven)?
Af kamikazedk
#343233
Det lugter lidt af af de problemer der tidligere har været med LG, hvor de får grønt tint/skær. Det samme skete for mit C7, og det var også markant mere varmt i midten end resten af skærmen. Troede egentlig de havde fået det fikset i de nyere modeller.
Af Supergris
#343241
Som teknisk set ikke er det samme som "burn-in", så det er helt afhængigt af om elektronikken bag kan tåle det eller ej; tidligere kunne visse modeller rettes ved, at en tekniker nulstillede "LUTen" (Lookup table) eller opslagstabellen, hvis man vil bruge et dansk ord...
#343242
Som med så meget andet, så accelerer varme aldring. Burn-in er uensartet aldring.

Teknikerne kan ændre på kompensationsalgoritmen, så uensartetheden udlignes i en periode (f.eks. ved at drive disse pixels hårdere), men skaden er sket. De OLED-pixels, der er blevet eksponeret for høj varme gennem længere tid, er blevet ældet hurtigere, så det vil vise sig igen senere.
Brugeravatar
Af bbplayer
#343244
Rasmus Larsen skrev: 20. jun 2022, 09:37 Det bør fikses i løbet af reklamationsperioden. Ellers er det ret sikkert, at der indenfor nogle år kommer burn-in i det område hvor TV'et er meget varmt.
Man kan vel ikke gå i power/elgiganten og reklamere over noget som ikke ses før om nogle år, og proklarere eksperterne siger det vil ske indenfor nogle år?

Bedste løsning er vel at få afkølet bagsiden, enten køleplader eller andet alternativ, så kan man vel forlænge levetid præcis som de ældre C6/7 skærme har for nogle levet længere og andre meget kort fordi den varme elektronik for nogle er afkølet i nogle hjem, kolde vægge eller anden afkøling.