Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#343033
Stadig helt sort for mig at anbefale et nyt tv sorry!Husk på den gamle tydelige Samsung fjernbetjening kan fåes til et par hundrede kr, er meget tydelig og meget billigere end et nyt tv undre mig mig stadig over bruger fladen er vigtig, min gamle mor ved ikke engang hvad en brugerflade det er, og har kun brug for tænd, sluk, volumen og at skifte kanaler, det er nemt for en ældre dame.
#343041
Har du læst trådstarter første indlæg?

"Søger absolut mest brugervenlige OLED 55” til 78 årig marginalt hukommelses svækket slægtning, primært flow TV, anbefalinger til under 7-8000 kroner?- hun har et ret nyt Samsung LCD nu- hvor brugerfladen er hæslig og fjernbetjening irriterende og batteri slugende."

1. Det skal være OLED.

2. Det hun har nu irriterer hun sig over 3 ting, hvoraf kun 2, måske, kan løses med en ny fjernbetjening.

Åbenbart er OLED blevet så gode at skærmproblemer som burn in osv. slet ikke er så faretruende som for 2-3 år siden?

Så hvis damen har tændt skærmen hele tiden, så er det en glimrende test i, om skærmen/panelet netop ER blevet bedre :D.

Det kan så være at LCD skærme vil have mindre reflektioner men det skriver trådstarter ikke som et punkt damen er ømfindig overfor?
#343044
Har den ældre stadig perfekt syn?
Krav om oled virker lidt som om trådstarter tænker mere på sine krav/ønsker til tv. I mine øjne ville det være bedre at tænke på brugerens behov. OLED er fedt til film i mørke omgivelser men til daglig tv brug må der findes bedre tv. Her tænker jeg særligt på irriterende refleksioner. Tidligere i år var selv igennem 3 oled tv og alle var gode i mørke men alle lyskilder i området foran tv'et giver generende refleksioner -Som at kigge på et sort spejl.
Jeg tvivler på at en ældre dame har brug for, eller vil værdsætte: perfekt sort, præcis farvegengivelse og brede betragtningsvinkler. Faktorer som størrelse, høj lysstyrke og ikke mindst simpel fjernbetjening må være langt vigtigere.
Min bedstemor ville helt sikkert foretrække et tv uden smart funktioner og minimal menu struktur. Hun har før tilkaldt min support fordi hun ved en fejl havde trykket på source knappen og herefter ikke selv kunne finde tilbage til "tv boks input". Jeg antager at mange ældre oplever lignende udfordringer med smart tvs..?
#343046
Nu er tilbuds priserne på OLED efterhånden ikke højere end mellemklasse LCD. Og skal man have LCD med effektiv antirefleks tror jeg faktisk det bliver dyrere. Anyway er OLED ( LG,Philips,Pana,Sony ) afgjort et ok valg, da man jo ender ud med det bedste billede . Spørgsmålet er så hvilken brugerflade der er bedst egnet, og det er nok lidt sværer at svare på . .
#343047
På 5 år har jeg haft 5 forskellige tv i stuen, og har aldrig været generet af reflektioner før jeg fik oled. Det kan vel stadig lade sig gøre at finde et billigt tv uden en spejlblank skærm?
Den målgruppe vi taler om her bemærker sjældent at værten på tv ser meget solbrændt ud eller græsset på boldbanen ser unaturligt lysegrønt ud. Så bedste billede betyder ikke en skid!
Har den 78 årige klaget over billedkvaliteten på hendes nuværende tv?

Det må da være langt vigtigere at:
-Fjernbetjeningen er simpel og med tydelige logiske symboler.

-Settings kan låses.

-Ubrugte inputs kan deaktiveres.

Jeg ved min holdning ligger fjernt fra dominerende hardware specs nørde tilgang. Men for bedste brugeroplevelse bør produktet passe målgruppen. Så er "hardware eksperters" vurdering underordnet.
#343049
Enig i,at betjeningen må have første prioritet . Tænker bare,at dette måske kunne findes med udgangspunkt i bedste billede, når nu trådstarter nævner OLED. Det er jo dybest set kun Samsung, som ikke tilbyder OLED på tilbud.
Refleks/lys output problematikken har ofte været oppe at vende. Den generelle mening er vist, at OLED er mere end godkendt i sammeligning med klassiske LCD - under almindelig stuebelysning. Reftærdigvis er nogle brugere mere generet end andre . .
#343107
Jeg har haft 3 oled, siden 2014. Ingen har lidt af burn-in. Bl.a. derfor har min mor (samme aldersgruppe som OPs mor) et lg 55 cx der fungerer fint til hendes behov. Dog har hun lettere ved at betjene hendes ældre panasonic plasma. Men væsentligst for ældre er dog en god lydkvalitet - det er en parameter man ikke må undervurdere betydningen af.
#343203
Mhelt skrev: 13. jun 2022, 20:48 Jeg har haft 3 oled, siden 2014. Ingen har lidt af burn-in. Bl.a. derfor har min mor (samme aldersgruppe som OPs mor) et lg 55 cx der fungerer fint til hendes behov. Dog har hun lettere ved at betjene hendes ældre panasonic plasma. Men væsentligst for ældre er dog en god lydkvalitet - det er en parameter man ikke må undervurdere betydningen af.
...sorry to say men..så er det vel Philips eller Sony OLED.
#343410
Hvis hun bruger tekst tv, bør der være en knap til det på fjernbetjeningen.

Min mor på samme alder købte et LG oled 55 for et par år siden, som hun ellers er glad for, men det er en smule omstændigt at se tekst tv:
1) klik på knap for at åbne menuen
2) fægt med fjernbetjeningen og ram TTV optionen med markøren
3) klik (uden at bevæge fjernbetjeningen)