Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#342945
Søger absolut mest brugervenlige OLED 55” til 78 årig marginalt hukommelses svækket slægtning, primært flow TV, anbefalinger til under 7-8000 kroner?- hun har et ret nyt Samsung LCD nu- hvor brugerfladen er hæslig og fjernbetjening irriterende og batteri slugende.

Tak- K
#342947
Panasonic tv er kendt for at være nemme at bruge fordi de har beholdt den gamle version af fjernbetjening og hvis du vælger billede profil professionel 1 . så har du et billede som er 95 % korrekt.
De har ikke det største udvalg af apps, men hvis det primært er flow tv via kabel eller fibernet, så er det jo ikke noget problem.
55 tommer har været på tilbud til under 8000, så prøv at holde øje med tilbudsoversigten her på Flatpanels og 2021 modeller er ved at være udsolgt, så prøv at spørge i butikken om du kan få et godt tilbud, de vil gerne af med dem inden 2022 modeller kommer.
#342952
Hvis du søger noget med en traditionel approach er LG måske ikke vejen frem. Deres webOS er jo baseret på et point and click system. Philips er et Android baseret system, så nok lidt mere traditionel tilgang til det.
#342958
Jeg har selv Panasonic HZ1000 oled tv og ser meget golf på Vsport golf kanalen, op til 8 timer af gangen og har ikke set skyggen af burn in.
Bruger billede profil professionel 1. Og sat kanal logo til Max gennemsigtighed.
Tror kun det er tv2news som kan være et problem .
Min skærm er 1 år gammel og er i gennemsnit tændt i 8 timer om dagen og jeg i den tid fået 2 gange panel vedligeholdelse som tv har bedt om.
Hvis man sætter billede profil til professionel 1 på Panasonic tv, skal der rigtig meget til før man får burn in.
Så længe den ældre dame bruger alm. Flow tv og ikke har statiske billeder stående i hele eller halve timer, så nægter jeg at tro på burn in på en Panasonic skærm. Kan ikke udtale mig om andre mærker.
#342965
Det er da ikke optimalt at anbefale OLED til den bruger.
Tænker en 78 årig med lettere hukommelses bøvl, måske falder i søvn foran skærmen og næppe tager de forholdsregler som det forlyder der skal tages.
#342966
George1 skrev: 6. jun 2022, 21:42 Det er da ikke optimalt at anbefale OLED til den bruger.
Tænker en 78 årig med lettere hukommelses bøvl, måske falder i søvn foran skærmen og næppe tager de forholdsregler som det forlyder der skal tages.
Det er selvfølgelig rigtig nok.
Mange udsendelser i dag er faktisk lettere søvndyssende. Særligt på fredage og lørdage.

Kan man indstillet et tv til at slukke automatisk?
#342968
på Panasonic kan man sætte tv til at slukke efter feks 4 timer efter sidste tryk på fjernbetjening.
#342976
Ok så må det jo blive OLED, undre mig lidt over at trådstarter synes brugerfladen er hæslig og at fjernbetjening sluger strøm, fair nok men dette er ikke min oplevelse efter mange år med diverse Samsung modeller, beklager til alle Samsung haters, min mor på 90 år har et af mine aflagte Samsung, der er tydelige knapper på fjernbetjening til det hun skal bruge tænd/sluk volumen og skift af kanal.
Men held og lykke med at finde det optimale OLED tv til den ældre dame.
#342977
Jeg ville ikke bekymre mig om OLED til 78 årig, folk her ser med deres øjne og de er allerede ældre end den kvinde, og når hun ikke kan se forskellen eller de skygger, så vil dem som med fordomme da kun se skygger af en fortid, som de ikke har mere hold i end den som ligger år tilbage, som de husker, fordi alderen trykker lidt nu :) Så deres hukommelse svigter dem, og den 78 årige skal være tryg ved at få et OLED.

Philips må nok være den som rammer tættest, som nogen siger, LG WebOS og den magic wand, er vist for de få, den kan blive yderst generende når man bruger tv og pointer dukker op pga hurtige bevægelser, og er man 78 årig, så kunne det godt ske man ikke har helt styr på bevægelser , og den LG pointer vil blive dømt ude.
Så ind med et Philips, så går det nok.

Er fjernbetjening et issue, så har de altså opfundet uni-remotes som kan fås i mange varianter, og store knapper er også en option.