Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrikhp
#342797
Hej

I vores nye hus skal vi have en projektor sat op i vores multirum (der kan mørklægges 100%) som kan bruges til Playstation, netflix, TV etc. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad man reelt skal bruge af udstyr udover en projektor? På et smart TV kan man jo tilgå diverse APP's direkte på tv'et....


Skal man bruge en PC der er forbundet til projektoren med et HDMI? og hvad hvis man skal have en surround reciever koblet til sammen med højttalere?

Jeg har ikke kunne finde en "guide/liste på nettet så hvis i har kendskab til sådan en vil jeg gerne have et link :-)

På forhånd tak
Brugeravatar
Af TBC
#342799
Det korte svar: Et surroundanlæg (eller anden løsning) til lyd og en streamingboks til at gøre det ud for smart-tv funktionen. Det kan f.eks. være ala en Shield [for tekniske nørder] eller et ATV [for mainstrembrugeren] og evt. en BluRay afspiller [for kvalitetsfeinsmækkerne]. Der findes også billigere streamingbokse, bl.a. Google TV, Xiaomi Mi m.fl. som fuldt ud kan gøre det hvis man ikke går op i det med at få matched framerate på sit output og bare er en casual bruger uden større tekniske indsigter og behov.

PC kan generelt ikke anbefales til streaming, da streamingudbyderne grundet kopibeskyttelsesbekymringer ikke giver adgang til streamingtjenstens bedste kvaliteter. Så er det faktisk bedre at lade en Playstation eller Xbox klare streamingen fra Netflix mv, hvis man vil spare streamingboksen væk. Men konsollerne bruger så mere i strøm, så købet af en streamingboks kan have betalt sig hjem efter nogle år - afhængigt af hvor mange timer dagligt man bruger udstyret til streaming.

Se evt i min signatur for inspiration.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#342814
Overordnet enig med TBC. Jeg vil tilføje, at hvis du har et stort katalog af film fra Blu-ray lagret lokalt på en harddisk, så er det nok Nvidia Shield du skal have fat da den kan videresende alle lydformaterne fra Blu-ray rips. Apple TV 4K kan meget af det samme med Infuse appen, men dog ikke Dolby Atmos og DTS:X fra Blu-ray rips.

Hvis det mere er til streaming generelt fra forskellige så synes jeg du skal vælge Apple TV 4K.

Drop tanken om en PC til brug med streamingtjenester.