Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#342763
Torben Rasmussen skrev: 29. maj 2022, 16:16 Nu smider jeg bare tesen ud: måske er det slet ikke relateret til QD-OLED… Stay tunet.
Naturligvis er det ikke det - Sony kan jo som vanligt godt finde ud af det - også mht Samsung Display Solutions's QD-OLED. Det er Samsung der kører brightness war eller hvad man nu værre skal kalde det, når det ikke bare kan kalibreres væk - måske egentligt rammende nok "fusker" - med deres QD-OLED TV model, mens deres display afdeling omvendt står til ros for QD-OLED panelet. Det aspekt synes jeg Vincent også påpeger tydeligt nok i videoen.

Edit: Har ikke selv set den helt endnu (er aktuelt på arbejde), men Linus har i dag også netop lige kastet sig over fuskeriet og lader til at uddele hug, men det lader også til at der er en update ude (efter de blev fangede) der hjælper lidt på problematikken - men formentligt har modellerne der når butikkerne ikke i lang tid frem over den nye firmware 'out of the box'
#342764
Heh! Nu hvor de blev taget med bukserne nede af Vincent og Linus har Samsung pushet en firmware update (Linus fortæller om det i hans video), men auto-update virkede ikke (dvs de måtte hente den fra hjemmesiden og lægge den på en USB disk).

Opdateringen hjalp, ikke perfekt men betydeligt bedre end før. Det ændre dog ikke på at de overhovedet kan finde på den slags...

Nu mangler Samsung bare at fikse de irriterende issues med menusystemet (som Linus også påpeger).
#342770
Apropos: For nogle år afslørede vi på Flatpanels, hvordan Samsungs 8K og 4K TV med 'Ultra Wide Viewing Angle' ofrer opløsning for at gøre betragtningsvinklerne bredere. Det er muligt ved at slukke visse subpixels afhængigt af, hvilke farver der vises.

Dengang brugte skærmene ligeledes en algoritme til at detektere, når der kom særlige testmønste på skærmen. Når de blev identificeret, så slukkede skærmen for sin algoritme til at styre subpixels mhp. bredere betragtningsvinkler. Dermed var det svært at identificere hvor meget opløsning, der gik tabt.

Køber man således et Samsung 4K eller 8K TV med 'Ultra Wide Viewing Angle' så skal man være opmærksom på, at man rent faktisk ikke får 4K eller 8K opløsning i praksis.
#342780
TBC skrev: 29. maj 2022, 19:06
Torben Rasmussen skrev: 29. maj 2022, 16:16 Nu smider jeg bare tesen ud: måske er det slet ikke relateret til QD-OLED… Stay tunet.
Naturligvis er det ikke det - Sony kan jo som vanligt godt finde ud af det - også mht Samsung Display Solutions's QD-OLED.
Nej - som i: Måske er det ikke bare Samsungs QD-OLED. Vi har ikke umiddelbart andre producenter mistænkt for, at lave samme stunt. Vi har dog ikke adgang til ældre modeller, men Rtings burde måske lige hive noget frem fra lageret og teste igen. Vi har som sagt QN95B testen klar snart.

Sonys QD-OLED har i øvrigt også fejl på EOTF-kurven, men ikke som følge af manipulation af kurven under test, men mere at firmwaren måske ikke er helt færdig endnu.
#342784
Torben Rasmussen skrev: 30. maj 2022, 13:56
TBC skrev: 29. maj 2022, 19:06
Torben Rasmussen skrev: 29. maj 2022, 16:16 Nu smider jeg bare tesen ud: måske er det slet ikke relateret til QD-OLED… Stay tunet.
Naturligvis er det ikke det - Sony kan jo som vanligt godt finde ud af det - også mht Samsung Display Solutions's QD-OLED.
Nej - som i: Måske er det ikke bare Samsungs QD-OLED. Vi har ikke umiddelbart andre producenter mistænkt for, at lave samme stunt. Vi har dog ikke adgang til ældre modeller, men Rtings burde måske lige hive noget frem fra lageret og teste igen. Vi har som sagt QN95B testen klar snart.

Sonys QD-OLED har i øvrigt også fejl på EOTF-kurven, men ikke som følge af manipulation af kurven under test, men mere at firmwaren måske ikke er helt færdig endnu.
Jeg må med skam erkende at jeg ikke helt er i stand til at dekode hvad du mener O-O ...Mener du Nej, det er ikke bare Samsungs QD-OLED model og Samsung der laver [kommer til at lave] QD-OLED Tv hvor der gøres forsøg på snyd ELLER der ikke er styr på QD-OLED panelets lysoutput - eller mener du mere generelt at "snyd" bare er noget man ser (som f.eks. i snakken om afsløringerne forbundet med bredere betragningsvinkler, brightness war mv) og det også ses fra Samsung i alle mulige andre TV producenter i TV modeller med alle mulige andre paneltyper og det naturligvis ikke er noget der alene begrænser sig til deres QD-OLED modeller - eller er det bare et nej til at Sony som vanligt har kunnet finde ud af det med referencer denne gang med deres specifikke QD-OLED model, med nuværende version af deres firmware?
#342798
@George1: Det er fint du konsekvent tager Samsung i forsvar hver gang du føler dit mærke truet. Men de burde nu fra starten af ikke havde indledt sig på sådanne tricks. Fordi QD-OLED teknisk set er en god ting giver det ikke dem eller andre ret til at snyde.

Personligt er jeg lidt ligeglad. Jeg ville faktisk have overvejet det hvis det kunne fås i størrelser > 65" da jeg alligevel kører med en ATV4K box og derfor ikke skal døje med deres menuer. Men de har jo stadig ikke fået snøvlet sig sammen til at tilbyde Dolby Vision i deres TV og det er et no-go for mig.