Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#342293
Hehe...du er ikke nem at tilfredse. A90J er vel bredt kendt som en af de absolut bedste tv på markedet lige nu. Spændt på at høre hvordan det går når du får sådan en QD-OLED op at stå. Er jo nok mange som vil stille sig selv spørgsmålet om hvorvidt det er værd at gå fra det ypperste OLED har at byde på idag og over til QD OLED.
#342294
VILLAFOREVER skrev: 4. maj 2022, 11:34Jeg har nu bestilt et nyt Samsung 55S95B, når det ankommer forhåbentlig slut Maj 🙏
Det bliver vildt. Haha

😎😏😜
Fedt! Personligt havde jeg valgt at vente en af de andres TV-producenters QD-OLED modeller grundet Samsungs uundgåelige håndtering af EOTF og overeksponeringen af lys og farver [også] på Samsung S95B (Jævnfør Vincents fund på HDTVtest kanalen - et fuldt review fra ham må også dukke op inden for få dage)

Men omvendt, så tror jeg med basis i de præferencer du i Playstation 5 tråden har udtrykt angående pang og kraftfulde farver at dette TV er noget nært det perfekte for dig med udgangspunkt i de angivne præferencer. Så mens det måske ikke hos puristen bliver det optimale reference-tv, så er jeg ikke et sekund i tvivl om at det er en VIRKELIGT fedt gaming TV! (hvor den slags trods alt er mindre vigtigt) Det skulle bl.a. have Freesync plus og jeg mindes at have hørt rygter om at det også skulle have op til 144 Hz input - Hvis man f.eks. har en gamer-pc at tilslutte. Det er dog rygter, som jeg ikke har kunnet verificere, men omvend skulle det med 144 Hz input vist gælde de større modeller hos Samsung i 2022. Det eneste jeg kan få øje på at savne som gaming-TV er HGiG udnyttelse, men da du tidligere har udtrykt at det er noget andet du sigter efter kan jeg kun sige fedt og et velvalgt og meget spændende køb, som jeg forestiller mig du bliver rigtigt glad for! Stort tillykke 8-)
#342296
Beckham:
Det ved jeg nu ikke om jeg er ;). Sony låser mig i mine indstillinger, og vil tilsyneladende ikke gøre noget ved det. Samtidig syntes jeg ikke billedet er tilfredstillende ift hvilken pris jeg gav for fjernsynet. Syntes også, at AJ90 er meget grynet ved det meste content. Vi må se om QD-OLED kan gære mig tilfreds. Har altid kunne lide Samsung’s farver. Nu har jeg også set billedekvalitet fra bl.a. LG, og der syntes jeg heller ikke AJ90 vinder ift. LG. Men smag og behag.😜

TBC:
Tak
Jeg er sikkert på, jeg bliver ellevild med S95B 😎😜. Nu er det bare ventetiden, jeg skal døje lidt med, haha.
#342369
Hvad angår Samsungs QD-OLED som er sammenlignet med LG's OLED tv, ser det ud til QD-OLED har mere 'sprælske farver' og kraftigere højlys som kan hæmme detaljer i meget lyse scener, som feks skyer med standard factory settings. Til gaming er det sikkert godt med flere detaljer da det omvendt bliver tydeligere i mørke scener ligesom boostede farvenuancer ser 'bedre ud'.

Flere reviewere har da også sat indstillingen "Contrast Enhancer' til High, hvilket nok ikke er optimalt ved film. Jeg ville personligt ville slå den funktion helt fra og ellers regulere/kalibrere billedet ved at regulere farvestyrken en smule ned og skrue op for kontrasten så billedet passser til mere alround brug i både dagtimerne og aftentimerne således at hvidt stadig fremstår som helt hvidt uden antydning af svag gullig nuance . Er sikker på at man kan få et pænt hæderligt billede ud af QD-OLED, hvis bare man ikke kalibrerer det i et næsten mørklagt rum.

Risiko for burn-in skulle være reduceret markant i QD-OLED da panelet har indbygget køling.

@Villaforever
Tror ikke det grynede billede skyldes et ringe panel fra LG, men snarere et ringe signal - feks ved streaming med lav bitrate/resolution. Det kunne også skyldes en ikke optimeret billedchip til billeder i lavere opløsninger end 4K eller 1080p.

Personligt synes jeg Panasonic's billedbehandling gør det super godt når det kommer til gengivelse af ældre optagelser i lav opløsning der skaleres op i 4K paneler. For mig at se gør Panasonic sig mange anstrengelser for at ældre optagelser og ringe kildemateriale bevarer dybde i billedet og i det hele taget udglatter billedet uden at det bliver grynet og uden at du mister skarphed.
Eneste ulempe ved Panasonic tv er den manglende smart-tv del men det kan et Apple TV eller anden ekstern tv-boks råde bod på.

Håber i hvert fald du bliver glad for dit nye tv når du får det leveret og det lever op til dine forventninger...og skriv gerne lidt om dine oplevelser med det :)
#342374
IT-Bruger:

Ja glæder mig super meget til tv’et ankommer. Skal nok give en tilbagemelding på skærmen, når den kommer. 😎
Hvor har du læst med det Burn-In? At risikoen er mindre på QD-OLED? Fedt hvis det er sandt :).

Mht min AJ90 syntes den er grynet uanset hvad jeg ser. Om det er med de indbyggede apps, eller igennem Apple tv, og også igennem YouTube, som ikke har været et problem for mig med mine tidligere tv.😔
#342375
Vil give IT-Bruger ret - det lyder mest af alt som signalrelateret .Faktum er jo, at vi snakker reference teknologi( indtil videre) , hvor der kun har været marginale forskelle modeller og brands imellem . Nu er der jo ingen grund til at kigge dig tilbage, men prøvede du med en BluRay skive ?
#342376
Hvis billedet er grynet, så er det højest sandsynligt pga. indholdet/signalet. Enten fordi indholdet er komprimeret for hårdt – hvilket det typisk er – eller fordi skaberne af indholdet ynder at have dette gryn i deres film/serier for at udtrykket bliver, som de ønsker.

De moderne TV-skærmteknologi tilføjer ikke i sig selv grynethed i billedet. Men de er gode til at vise indholdets kvalitet, som den er – altså inkl. hak pga. 24fps, grynethed som er i optagelsen osv.

Du vil sandsynligvis se det samme på Samsung S95B. Der findes billedsystemer, som kan udglatte tingene, men så fjerner man grynethed på bekostning af skarphed.
#342397
Ghidora skrev: 9. maj 2022, 10:56 IT-Bruger jeg mener da ikke Samsung har køling i S95B? Men at Sony har i deres QD-OLED...
Måske tager jeg fejl fordi jeg troede at begge QD-OLED fra Sony og Samsung kom med ekstra bøling bag panelet for at kunne øge lysintensiteten i skærmen uden øget risiko for burn-in.

Samsung har sikkert vægtet et tyndere panel endnu højere, da de med QLED i mange år ikke kunne lave ligeså tynde skærme som OLED skærmene...og ville profilere sig med deres hidtil tyndeste skærm.

Sony har valgt en anden vej og måske ment at der var brug for mere blus bag panelet med en skærm der kan levere flere nits end Samsung og samtidig kunne give garanti mod burn-in og også refærdiggøre en højere pris, hvorfor køling af panelet var nødvendigt. Især gaming på et OLED tv kan godt bruge en højere lysintensitet for at få alle detaljerne med i mørke scener...i særdeleshed i dagslys.
#342781
Update.

Da S95B er forsinket, har jeg slået til et tilbud om at købe et 55QE90A istedet for. Jeg ved jeg går på kompromis, men det er også noget billigere. Og mindsker risikoen for Burm-IN.

Ja gav 17000 kr for AJ90, og QE90A er på tilbud til 7499. Lidt noget andet ;)

Jeg valgte QE90A, fordi jeg har hørt/læst at det er bedre end QE90B. Kender i noget til dette?

De kommer onsdag og ombytter.