Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af briankdk
#342189
Hey

Er på vej ned og hente mit LG 65" 4K OLED TV OLED65C16LA som Power har tilbud på til 8900

Sælgeren prøver at overtale mig til deres calman kalibrering - er det fup eller skal jeg sige ja ? Kan få det til 500 kr (normalpris 1800 ish)

Fup eller noget jeg skal skynde mig at sige ja til (han har et stående som er kalibreret)
Af Hanga
#342200
Hej Brian

Det er ikke fup - en kalibrering er en individuel måling og tilpasning af billedindstillingerne, så dit fjernsyn kommer til at vise et billede der gengiver kildematerialet så korrekt som muligt. Altså f.eks. at farverne ser ud som de skal, at der er den tilpas mængde lys i billedet, osv.

Fjernsynet kommer med en billedprofil der hedder "filmmaker mode". Hvis du vælger denne, vil du være tæt på et korrekt billede - en kalibrering vil lige kunne fintune det så det bliver endnu mere præcist og korrekt, men for rigtig mange vil forskellen synes minimal.

500 kr. er en god pris, men om det er pengene værd for dig er svært for os andre at svare på.
#342213
briankdk skrev: 2. maj 2022, 14:13 Hey

Er på vej ned og hente mit LG 65" 4K OLED TV OLED65C16LA som Power har tilbud på til 8900

Sælgeren prøver at overtale mig til deres calman kalibrering - er det fup eller skal jeg sige ja ? Kan få det til 500 kr (normalpris 1800 ish)

Fup eller noget jeg skal skynde mig at sige ja til (han har et stående som er kalibreret)
Lyder mistænkeligt, at han gerne vil sælge dig et til en god pris, som allerede er kalibreret. Det lugter langt væk af et fjernsyn, som de har taget tilbage fra en kunde - og så smidt en billig kalibrering på den, for at prøve at sælge det på den måde...

Og som andre nævner, kan man ikke kalibrere før TV har kørt 100 timer. Så det som de prøver at sælge dig, er ikke så hulens meget værd.
#342216
HrJensen1 skrev: 2. maj 2022, 19:43
briankdk skrev: 2. maj 2022, 14:13 Hey

Er på vej ned og hente mit LG 65" 4K OLED TV OLED65C16LA som Power har tilbud på til 8900

Sælgeren prøver at overtale mig til deres calman kalibrering - er det fup eller skal jeg sige ja ? Kan få det til 500 kr (normalpris 1800 ish)

Fup eller noget jeg skal skynde mig at sige ja til (han har et stående som er kalibreret)
Lyder mistænkeligt, at han gerne vil sælge dig et til en god pris, som allerede er kalibreret. Det lugter langt væk af et fjernsyn, som de har taget tilbage fra en kunde - og så smidt en billig kalibrering på den, for at prøve at sælge det på den måde...

Og som andre nævner, kan man ikke kalibrere før TV har kørt 100 timer. Så det som de prøver at sælge dig, er ikke så hulens meget værd.
Slet ikke mistænkeligt - det er bare pre-kalibreret: https://www.power.dk/c/5080/power-suppo ... librering/
#342220
Ja, jeg synes faktisk også at det lyder fornuftigt til 500,- kr. Så det er👌herfra. Hvis der (absolut) skal spares lidt penge, så vil "filmmaker mode" være en ret præcis profil, som andre skriver. Men en professionel kalibrering hiver altså lige det sidste ud af panelet.
Brugeravatar
Af Naiera
#342227
Power har vist demonstreret flere gange, at de ikke kan finde ud af at kalibrere...
#342264
HrJensen1 skrev: 2. maj 2022, 19:43 Og som andre nævner, kan man ikke kalibrere før TV har kørt 100 timer. Så det som de prøver at sælge dig, er ikke så hulens meget værd.
Sjovt det var sådan på Plasma TV for 15 år siden. Nu begynder man at bruge det argument på OLED? Sjovt at Ingen har snakket om det længe før nu. Tror ikke på det argument, det er ikke samme teknologi.
#342290
bbplayer skrev: 4. maj 2022, 07:18
HrJensen1 skrev: 2. maj 2022, 19:43 Og som andre nævner, kan man ikke kalibrere før TV har kørt 100 timer. Så det som de prøver at sælge dig, er ikke så hulens meget værd.
Sjovt det var sådan på Plasma TV for 15 år siden. Nu begynder man at bruge det argument på OLED? Sjovt at Ingen har snakket om det længe før nu. Tror ikke på det argument, det er ikke samme teknologi.
Det gælder for alle skærme uanset om det er Plasma, LCD, LED, QLED, OLED etc etc
#342291
HrJensen1 skrev: 4. maj 2022, 13:57
bbplayer skrev: 4. maj 2022, 07:18
HrJensen1 skrev: 2. maj 2022, 19:43 Og som andre nævner, kan man ikke kalibrere før TV har kørt 100 timer. Så det som de prøver at sælge dig, er ikke så hulens meget værd.
Sjovt det var sådan på Plasma TV for 15 år siden. Nu begynder man at bruge det argument på OLED? Sjovt at Ingen har snakket om det længe før nu. Tror ikke på det argument, det er ikke samme teknologi.
Det gælder for alle skærme uanset om det er Plasma, LCD, LED, QLED, OLED etc etc
Så det du forsøger at sige er, Power og tv-kalibrering.dk laver arbejdet forkert, fordi kunder tilbydes kalibrering før de kommer hjem, eller i hjemmet. Tror ikke på det, kan godt se nogle stadig mener LCD burde, og andre frygter BI på nye skærme ved at kalibrere før 100 timers kørsel. Jeg køber den ikke.
Da plasma problemet var størst og kalibrering muligt, blev pioneer og andre plasma ofte omtalt , LCD det var da ikke noget de gad snakke om dengang, og nu mener du LCD som ikke får BI (0,00001% måske i butikker), skal indkøres først. Den er fin, jeg er ikke med på den vogn.

Her er en rtings test på et OLED, tv ikke kørt 100+ timer i første test, de tager den ind nogle uger efter og har nu kørt 193 timer.

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a90j-oled

Forskellen mener de ikke er særlig stor, og så nævner de ikke deres test blev lavet første gang efter 100 timer, så mon det er så vigtig eller man skal lægge så meget i det, som der forsøgt forklaret her???
#342292
Mit HZ1000 var så præcis out of the box at en kalibrering var spild af penge (bekræftet i dette forum)

Mit B6 blev kalibreret af tvkalibrering - det gav et bedre billede, men ikke så meget at konen kunne se forskel ;-)