Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lucifax
#342146
Som overskriften siger, skal der investeres i en C1 istedet for Q80R, som jeg har nu. Er der nogle standhaftige argumenter for at skifte udover Dolby Vision. Jeg har en Samsung Q800t soundbar hvor ATV4 er sløjfet igennem så der Atmos via denne

Jeg gamer ikke, ser praktisk talt kun tv om formiddagen-eftermiddagen i en meget lys stue praktisk talt kun tv-serier, ser ikke rigtig sport. Jeg streamer kun via ATV 4.
Senest rettet af Lucifax 30. apr 2022, 21:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#342147
Det standhaftige argument er OLED - Sammenlignet hermed er det med f.eks. Dolby Vision faktisk at regne som værende af sekundær og underordnet betydning. Eneste anbefalelige alternativ til OLED ville være at vente på et QD-OLED fra f.eks. Sony
Brugeravatar
Af TBC
#342149
Lucifax skrev: 30. apr 2022, 21:26 Men fælder det også når stuen er meget lys?
Hvis man primært ser TV i meget lysforurening kan man jo ikke få udbytte den finere og mere nuancerede dynamik på pixelniveau og så sidder man mere tilbage med lidt lavere lysstyrke. Man kan jo heller ikke nyde detaljerne i musikken på et godt anlæg hvis man sidder og spiller musikken i en larmende fabrikshal. Så bliver det måske vigtigere at man kan spille højt end nuanceret og detaljeret.

Så svaret er vel afhængigt at under hvilke omstændigheder man bruger det meste af sin skærmtid. Med mindre solen er direkte på skærmen, kan OLED imho godt hamle op med en relativt lys stue ved SDR - sålænge man bare ikke begynder at se Dolby Vision titler ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
#342150
Er det vigtigste ikke kritik fra andre som har oplevet det?

Det punkt synes jeg sjældent ses her, eller så sletter flatpanels da noget :)

Så måske ikke så super vigtigt som det lyder? eller problemet bare mindre.
Af PeterD
#342154
Lucifax skrev: 30. apr 2022, 21:26 Men fælder det også når stuen er meget lys?
Ja, OLED har slet ikke så ringe et lysniveau som folk med QLED/LCD gør det til, men alt er selvfølgelig relativt.
Nu anbefales det jo typisk at dæmpe lyset lidt for at få det (groft sagt) "bedste billed/ mest præcise billed", så man feks kan se nuancerne i et sandkorn når billedet panorerer hen over Saharaørkenen, i stedet for blot en masse lys hvis lysniveauet er for kraftigt.

Måske man i så fald skal ændre skærme s placering i rummet, hvis der er irriterende meget lysindfald, eller overveje en form for markise/rullegardin/persienne eller, i yderste nødstilfælde, se tv når solen er gået ned og natten viser sig.
Brugeravatar
Af TBC
#342155
bbplayer skrev: 30. apr 2022, 22:06 Er det vigtigste ikke kritik fra andre som har oplevet det?

Det punkt synes jeg sjældent ses her, eller så sletter flatpanels da noget :)

Så måske ikke så super vigtigt som det lyder? eller problemet bare mindre.
Nu kommer man langt med viden om faktuelle forhold alene, da den slags jo også allerede er gennemtestede og formidlede af andre, inkl seriøse og troværdige andmeldere, så man jo kan være bekendt med status. Men er det ikke nok, så kan jeg da fortælle at den 17.02.2021 købte vi et et Samsung 85" Q80T 4K UHD QLED Smart-TV QE85Q80TAT til kærestens lejlighed (Nej, det er ikke noget jeg normalt praler af!), da det var på ekstremt godt tilbud tidspunktet i betragtning og hun af arven fra hendes ophold hos mig ønskede sig 1. et stort TV og af egen arv 2. Ønskede sig et Samsung TV - og jeg tænkte at det med basis i det tilbud nok var en udmærket løsning til den relativt lysere lejlighed og de angivne præferencer - For at sige det på Dansk var der den gang heller ikke andet i den størrelse til prisen (18999). Nu bor vi sammen, men TVet hænger stadig i "vores" anden lejlighed, som jeg med mellemrum efter en nattevagt eller en dobbeltvagt som f.eks. i denne weekend, ofte sover i "sammen" med TV'et, mens kæresten kan leve normalt uden at skulle tage hensyn til en sovende hjemme i den anden lejlighed hvor vi bor til dagligt, hvor vi har OLED og D-ILA.

Så jeg veksler med andre ord meget frem og tilbage imellem dette 2019 QLED, og 2018 OLED og 4K D-ILA. Sammenlignet med OLED og D-ILA er QLED åbenlyst mere lysstyrk til HDR brug om dagen og det kan i lysstyrke overstråle de andre. Men lige så snart en sky eller gardiner trækkes for og da endnu mere om aftenen og natten, bliver QLED svaghederne hurtigt manifeste. Der fremstår QLED'tv et væsentligt mere gråt og trist i sin grundpallette/sit lærred og mindre homogent end OLED og D-ILA - Og dette gælder især hvis man konfigurerer sig væk fra de off-the shelf "pang" indstillingerne og hen mod referenceindstillinger. Både OLED og D-ILA fremstår til sammenligning væsentlig mindre "grå" og med langt mere dynamiske og dyb nuanceringsgrad i deres billeder en QLED-TV'et gør, så OLED og D-ILA til sammenligning fremstår langt mere "organiske", homogene, nuancerede og dynamiske i deres billedformidling. Det er tydeligt og manifest at den høje dynamik på pixelniveau formidler et langt mere nuanceret og naturligt billede på et kvalitativtniveau langt over hvad QLED-TV er i stand til at formidle.
Af Lucifax
#342158
TBC skrev: 30. apr 2022, 21:58
Lucifax skrev: 30. apr 2022, 21:26 Men fælder det også når stuen er meget lys?
Hvis man primært ser TV i meget lysforurening kan man jo ikke få udbytte den finere og mere nuancerede dynamik på pixelniveau og så sidder man mere tilbage med lidt lavere lysstyrke. Man kan jo heller ikke nyde detaljerne i musikken på et godt anlæg hvis man sidder og spiller musikken i en larmende fabrikshal. Så bliver det måske vigtigere at man kan spille højt end nuanceret og detaljeret.

Så svaret er vel afhængigt at under hvilke omstændigheder man bruger det meste af sin skærmtid. Med mindre solen er direkte på skærmen, kan OLED imho godt hamle op med en relativt lys stue ved SDR - sålænge man bare ikke begynder at se Dolby Vision titler ;)
Hvorfor ikke hvis man ser DV titler?
Brugeravatar
Af TBC
#342159
Lucifax skrev: 1. maj 2022, 05:12Hvorfor ikke hvis man ser DV titler?
Mange af dem er masteret i 4000 nits og tonemappingen bliver som udgangspunkt ofte meget mørk, sammenlignet med f.eks. SDR eller en 800 eller 1000 Nits mastered HDR med TV'ets egen (Non-dolby Vision) dynamiske tonemapping.
Senest rettet af TBC 1. maj 2022, 16:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af KimKaos
#342162
Jeg har forsøgt mig med både CX of C1 og de var for mørke til mig - Jeg har dog ikke opgivet OLED og i år vil jeg kikke på G2 og QD-OLED Sony A95K samt Samsung S95B og forhåbentlig er der en af dem der kan afløse mit Samsung
Af Lucifax
#342164
KimKaos skrev: 1. maj 2022, 08:35 Jeg har forsøgt mig med både CX of C1 og de var for mørke til mig - Jeg har dog ikke opgivet OLED og i år vil jeg kikke på G2 og QD-OLED Sony A95K samt Samsung S95B og forhåbentlig er der en af dem der kan afløse mit Samsung
Jeg er lidt nervøs for at den bliver for mørk da solen nærmest skinner direkte ind på skærmen i de timer jeg typisk ser fjernsyn
Af PeterD
#342166
Lucifax skrev: 1. maj 2022, 09:56
Jeg er lidt nervøs for at den bliver for mørk da solen nærmest skinner direkte ind på skærmen i de timer jeg typisk ser fjernsyn
Vel Ikke en optimal kombination uanset om du vælger QLED/LCD eller OLED...
Brugeravatar
Af KimKaos
#342167
Lucifax skrev: 1. maj 2022, 09:56

Jeg er lidt nervøs for at den bliver for mørk da solen nærmest skinner direkte ind på skærmen i de timer jeg typisk ser fjernsyn
Det skal du vist se at få løst før du køber et nyt tv - rullegardin?
Af Supergris
#342173
KimKaos skrev: 1. maj 2022, 08:35 Jeg har forsøgt mig med både CX of C1 og de var for mørke til mig - Jeg har dog ikke opgivet OLED og i år vil jeg kikke på G2 og QD-OLED Sony A95K samt Samsung S95B og forhåbentlig er der en af dem der kan afløse mit Samsung
Jeg er ret sikker på, de der finder OLED for mørkt, ikke har indstillet billedet korrekt, og højst sandsynligt ikke slået ECO-sensoren fra, som er slået til som standard; der er KÆMPE forskel om det er slået til eller fra!