Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KimKaos
#342175
Supergris skrev: 2. maj 2022, 06:31 Jeg er ret sikker på, de der finder OLED for mørkt, ikke har indstillet billedet korrekt, og højst sandsynligt ikke slået ECO-sensoren fra, som er slået til som standard; der er KÆMPE forskel om det er slået til eller fra!
Nej - jeg har været alle de indstillinger igennem og det er jo ingen hemmelighed at OLED ikke har samme lysstyrke som LCD og selvom du forsøger med alle mulige indstillinger så har OLED indtil nu ikke kunne konkurrerer med LCD når det kommer til lysstyrken

Men jeg prøver igen i år med LG G2 samt Sony QD-OLED A95K/Samsung S95B
Brugeravatar
Af TBC
#342223
KimKaos skrev: 2. maj 2022, 07:25 Men jeg prøver igen i år med LG G2 samt Sony QD-OLED A95K/Samsung S95B
Jeg troede også at MIT næste TV kunne blive et et Samsung TV, men det viser sig at det kommer til at kræve RADIKALE ændringer fra LG's tv division og deres tilgang til farver og tonemapping - Jeg skal i hvert fald ikke nyde noget af Samsungs QD-OLED så længe det som Vincent Theo har fundet om TV'ets tonemapping, lys og farver, selv i filmmaker mode, forbliver status.

Heldigvis kommer LG displays til at levere QD-OLED paneler til Sony og formentligt flere andre der så kommer til at lave bedre QD-OLED TV.

Hvis du mangler at se det:
Senest rettet af TBC 2. maj 2022, 23:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af KimKaos
#342225
TBC skrev: 2. maj 2022, 22:06 Jeg troede også at MIT næste TV kunne blive et et Samsung TV, men det viser sig at det kommer til at kræve RADIKALE ændringer fra LG's tv division og deres tilgang til farver og tonemapping - Jeg skal i hvert fald ikke nyde noget af Samsungs QLED sålænge det som Vincent Theo har fundet om dets tonemapping, lys og farver, selv i filmmaker mode, forbliver status.

Heldigvis kommer LG displays til at levere QD OLED paneler til Sony og formentligt flere andre der så kommer til at lave bedre QD-OLED TV.
Hvis jeg forstår Vincent rigtigt så er det kun Samsungs måde at bruge panelerne på der er et problem

Sony bruger det samme panel men snyder ikke på vægten og skulle derfor give et langt resultat

Jeg vil dog stadigvæk nærstudere alle 3 - LG´s G2 samt Samsung og Sonys QD-OLED og så træffe et valg til efteråret
Brugeravatar
Af TBC
#342226
KimKaos skrev: 2. maj 2022, 22:48 Hvis jeg forstår Vincent rigtigt så er det kun Samsungs måde at bruge panelerne på der er et problem

Sony bruger det samme panel men snyder ikke på vægten og skulle derfor give et langt resultat
Præcis. Panelet (fra Samsung Display divisionen) er forrygende, men den måde panelet drives på i det testede Samsungs TV (fra en anden Samsung Electronics division) er absolut ikke - og er dét som udgør problemet.

Der er tale om to forskellige divisioner, selv om ejerskabet er det samme øverst oppe, så man kan f.eks. læse tvists som dette: http://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=3815
KimKaos skrev: 2. maj 2022, 22:48Jeg vil dog stadigvæk nærstudere alle 3 - LG´s G2 samt Samsung og Sonys QD-OLED og så træffe et valg til efteråret
Ja, det samme vil jeg. Men jeg havde håbet at Samsung med deres QD-OLED TV havde set det som muligheden for at træde ind i en dominere position på high-end reference TV markedet - og ikke bare så enøjet fortsætte med de samme dårlige takter som man har set under ørkenvandringen med deres LCD baserede skærme. Vincents afsløring af status for det første QD-OLED TV er forstemmende, fordi det fortsætter et mønster der er set tidligere fra Samsung ifbm deres QLED skærme, hvilket umiddelbar underminerer det håb jeg havde. Naturligvis kan det vise sig at Samsung med senere modeller kan rette op på det, men med mindre markedet reagerer og begynder at købe konkurrenternes QD-OLED (hvilket der ikke er noget der tyder på med den succes Samsung har nydt med ringere QLED salg) er der jo intet der motiverer dem til at rette op.

Så jeg er for min part bare glad for at Sony (og senere forhåbentligt også andre) mere referencebevidste producenter kommer til at lave QD-OLED, så vi også komme til at få nogle gode QD-OLED TV set fra high-end og referenceperspektiv.
Af Supergris
#342460
TBC skrev: 2. maj 2022, 22:06Jeg troede også at MIT næste TV kunne blive et et Samsung TV, men det viser sig at det kommer til at kræve RADIKALE ændringer fra LG's tv division og deres tilgang til farver og tonemapping
Mente du "Samsungs tv division"?
Af Supergris
#342462
KimKaos skrev: 2. maj 2022, 07:25 Nej - jeg har været alle de indstillinger igennem og det er jo ingen hemmelighed at OLED ikke har samme lysstyrke som LCD og selvom du forsøger med alle mulige indstillinger så har OLED indtil nu ikke kunne konkurrerer med LCD når det kommer til lysstyrken
Kildematerialet har stor betydning.
Bortset fra titler med HDR, specielt Dolby Vision, der er mastered til lysstyrker, dagens TV endnu ikke kan mestre, finder de fleste på ingen måde begrænsingen i lysstyrke alarmerende, selvom forbedringer en gang i fremtiden er velkomne...