Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dannyaa
#342029
noget så basalt som at holde sit tv rent i stuen er der mange der er i tvivl om så er der en herinde der med erfaring kan fortælle hvordan sørger du for ikke ridse din skærm! og undgå fedtfingre støv osv...

meget gerne med link til de produkter i benytter, :)

på forhånd tak
Af allo
#342036
mikroklud + ånde-ånde (godt og grundigt, hvis det er nødvendigt) et sted ad gangen og that's it...- det er how I roll :-) (evt. ((meget)) lidt vand på midten af kluden så jeg kan bruge resten af den til at tørre skærmen af med det samme)

kluden bliver vasket i hånden (lagt i blød og efterfølgende vasket i hånden) uden brug af sæbe eller endnu værre: uden skyllemiddel (hvilket er største no-go)
Senest rettet af allo 27. apr 2022, 13:16, rettet i alt 1 gang.
Af Fidoble
#342038
Jeg bruger en mikrofiber klud (den er både vasket med viskestykker, håndklæder etc. inkl. skyllemiddel og herefter tørretumblet).

Først gennemvæder jeg kluden med lunket vand, vrider den hårdt op og kører den forsigtigt hen over skærmen. Har aldrig oplevet striber, ridser eller lign. og skærmen bliver helt støvfri :)
Af jkn789
#342040
Har altid brugt den medfølgende microfiber klud som Panasonic har vedlagt og hårdt opvredet i lunken vand
Det virker fint og har ikke oplevet ridser
Brugeravatar
Af KimKaos
#342082
Der er microfiberklude og så er der microfiberklude:

Fejl nr. 1: Bruger skyllemiddel
Synes du, at din microfiberklud har mistet sin magnetiske effekt på støv og snavs? Så skyldes det højt sandsynligt at du har vasket den med skyllemiddel. Det er almindeligt kendt, at skyllemiddel gør dit tøj blødt og modvirker statisk elektricitet i fibrene. Det samme gør sig gældende, når du vasker dine microfiberklude med skyllemiddel. Ulempen er blot, at det er denne statiske elektricitet som giver microfiberkluden sin specielle evne - netop at opsuge tørt støv og snavs som en magnet. Men er du én gang kommet til at vaske din klud med skyllemiddel, så frygt ej. Du kan redde den ved at vaske den igen, denne gang uden skyllemiddel, og ved 60 grader. Så genvinder den sin støvsugende evne.

Fejl nr. 2: Vasker ved forkert temperatur
Har du prøvet at tage din microfiberklud ud af vaskemaskinen, og undret dig over hvorfor den ikke ser ren ud? Microfiberkludens specielle fibre giver først slip på skidt og snavs, når kluden vaskes ved 60 grader. Vaskes kluden således på under 60 grader, bliver den ikke ordentligt ren. Du kan senere hen risikere at det tilbageværende snavs på kluden kan ridse følsomme overflader, eksempelvis din computerskærm eller glas. Du kan også vælge at vaske dine microfiberklude ved over 60 grader. Bagsiden ved de høje temperaturer er dog, at du risikerer at kludens holdbarhed formindskes. En microfiberklud kan, afhængigt af dens kvalitet, holde til minimum 500 vaske ved 60 grader. Så ønsker du en ren microfiberklud med en lang holdbarhed, anbefaler vi, at du vasker den ved præcist 60 grader.

Fejl nr. 3: Bruger det forkerte vaskemiddel
Når du vasker dine klude, skal du gøre det med almindeligt vaskemiddel, som har en pH-værdi på 10,5 eller derunder. Samtidig må du ikke bruge klor eller blegemiddel udover hvad vaskemidlet i forvejen indeholder, da begge dele skader kludens fibre og derved forringer kludens rengøringsmæssige fordele.

Fejl nr. 4: Bruger almindelige microfiberklude til følsomme overflader
Følsomme overflader såsom computerskærme, glas og spejle, skal rengøres med en microfiberklud specielt til disse overflader. På denne måde kan det undgå at ridse overfladerne. Vi anbefaler derfor, at du sikrer dig, at dit microfiberprodukt er tilegnet disse følsomme overflader, før du tørrer dem over

Fejl nr. 5: Bruger den samme microfiberklud flere steder
Bruger du den samme klud til rengøring af badeværelset og køkkenet - ligegyldigt om du er privat eller erhverv - udsætter du dig selv og andre for mulig bakteriesmitte. Du kan undgå krydskontaminering, og derfor opnå en bedre hygiejne, ved at farvekoordinere din rengøring med dine microfiberklude. På denne måde kan du begrænse spredning af bakterier fra toilettet til køkkenet og andre områder. Et eksempel på farvekoordinering af klude med bestemte formål kunne være:

Jeg bruger selv:

Skærmrens m/spray+mikrofiber klud (500ml) Deltaco

https://www.avxperten.dk/skaermrens/ska ... S4QAvD_BwE

Sådan rengøre du din TV skærm
Når du gør din tv skærm rent, så er det vigtigt at du er meget nænsom, for eftersom at det er elektronik, så vil det have let ved at gå i stykker hvis det ikke bliver gjort ordenligt. Fjernsyns teknologien har gået igennem en stor forvandling igennem de seneste 30 år, og lige siden at det første TV kom til verden i 1960’erne, så har rengøringsmetoderne også fået sig en gevaldig opdatering.

Vent med at gøre dit TV rent til det er koldt
Når du skal vaske dit TV, så er du nød til at vente til at det bliver koldt af flere årsager. For det første så vil du på den måde kunne undgå at statisk elektricitet holder på støvet, og derudover så vil et varmt TV også kunne få fugten til at fordampe under din rengøring af TV skærmen, hvilket vil ende med at der er rester fra dit rengøringsmiddel på TV skærmen efterfølgende.

Benyt en mikrofiberklud
En TV skærm er ømtålig og langt fra så holdbare som de var dengang hvor TV skærme var en almindelig glasrude, hvor man brugte alt lige fra aviser til skrabere for at tørre dem af. Idag vil de hurtigt få ridser og derfor er det ikke den rette måde at gøre din TV skærm ren. Brug i stedet en helt ren mikrofiberklud, da almindelige støvkludde kan indholde ting som resterne af rengøringsmidlet som du sidst har brugt. En mikrofiberklud har en blød overflade som ikke skader din TV skærm i modsætning til mange andre kludde.

Vær forsigtig
Når du skal tørre din TV skærm af, så skal du ikke presse for hårdt på den, for at gøre den ren. Den kan ikke holde til et særligt stort pres, og hvis du kommer til at presse for hårdt på TV skærmen, så kan du risikere at nogle af dine pixels i skærmen vil blive ødelagt, hvilket kan ende i at der vil være områder på skærmen hvor der mangler en del af billedet. Så derfor bør du blot tørre det ganske let af for støv, når du gør det rent.
#342099
En underlig ting jeg har bemærket, er mit Oled tv bliver meget mere støvet på selve skærmen end mit tidligere Pioneer plasma gjorde...
Forskellen er enorm. Tror min Pioneer, har fået tørret selve skærmen af 3-4 gange på de 10-12 år jeg havde den....
Nogen ide hvorfor?