Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JesperSorensen
#341860
Jeg står og skal vælge mellem følgende:

SONY 65" 4K OLED TV XR65A80JAEP
PHILIPS 65" 4K OLED TV 65OLED856

Jeg er komplet ligeglad med den indbyggede sub og ambilight i philips, så hvis vi ser bort fra det, hvilken skærm ville i så vælge?
Eller er der alternativer i samme prisklasse? ( 15.000kr ca.)

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#341861
Hej Jesper.

Begge to er gode TV, men du kan pt. få stort set samme billedkvalitet (det er samme OLED-panel) noget billigere med 65" LG B1 og 65" Panasonic JZ1000 til hhv. 9.000 og 8.500 kroner. Se Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php

Vær også opmærksom på, at Philips OLED806 er teknisk samme TV som OLED856, dog med en anden fod. Du kan sammenligne funktioner og specifikationer på diverse modeller i TV-databasen: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

Begge de modeller, som du har kig på, kører jo Android TV / Google TV. Det kan dog relativt nemt tilføjes til ethvert TV vha. en ekstern boks såsom Chromecast med Google TV (lidt over 500 kr.). Du kan bruge TV'ets fjernbetjening til styring af boksen.
Af JesperSorensen
#341862
Tak for input :)

Jeg bryder mig ikke så meget om LG's billede, jeg ved det er samme panel, men synes billedet er meget "hårdt" - så måske indstillinger/engine er anderledes på Philips/Sony? - det er faktisk derfor jeg har valgt dem i stedet for LG
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#341864
Det er et spørgsmål om billedindstillinger. Der er forskel på billedmotoren, men disse forskelle kommer primært til udtryk, hvis man har de forskellige billedsystemer aktiveret. Hvis man kalibrerer det, så er ydelsen meget identisk. Sony har vel nok stadig det bedste system (MotionFlow) til at udglatte bevægelse, hvis man ønsker at bruge motion smoothing.

Alle skærmene leveres med kraftigt pumpede farver, kontrast osv. i standardindstillingerne. De indstillinger bør man ikke bruge – eller sammenligne i butikker.
Af lennon
#341865
Man bør ikke sammenligne noget som helst i butikker, der er relateret til billedgengivelse.