Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341824
Anders: Hvis du ikke allerede har set den, så kan du finde vores liste over anbefalede TV-modeller her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1169844738

Samsung laver stadig fine TV, men det er ikke samme value-for-money som da I købte jeres KS-serie i sin tid. Vær også opmærksom på, at der er stor forskel på deres TV. De bruger i dag mange forskellige typer paneler, både IPS og VA. Så reelt spænder billedkvaliteten fra lav middelklasse til noget af det bedste indenfor LCD. Det kommer an på modellen.

Min anbefaling vil være OLED. Du kan få tæt på markedets bedste billedkvalitet i 65" med Panasonic JZ1000 til 8.499 kr. pt. At betale markant mere for dårligere billedkvalitet i 65" Samsung QN92A synes jeg ikke giver mening. Jeg tror ikke I vil savne lysstyrke. Herhjemme bruger vi OLED i en moderne stue med gulv-til-loft vinduer.

Du nævner Xbox og 120 Hz, men vær opmærksom på, at zone-styrede LCD TV såsom Samsung QN92A næsten slår zone-systemet helt fra i Game-profil sammen med spilkonsoller og PC. Det gøres for at holde forsinkelsen på signalet i bund. Derved ender I reelt med et "råt" LCD-panel i stil med det KS9005 I har i dag.

Efter min mening er god HDR på spilfronten et større billedmæssigt og oplevelsesmæssigt spring end 120Hz. Det kræver OLED TV.
Af Ghidora
#341829
Torben Rasmussen skrev: 20. apr 2022, 06:41 Hvor får du det tal fra? KS8000 peaker omkring 760 nits, hvilket er omtrent det samme som C1 (C1 holder så kun denne lysstyrke indtil 10% dækning).
Rtings?

KS8000
SDR Peak 2% Window
1,116 cd/m²
HDR Peak 2% Window
1,472 cd/m²

LG C1
SDR Peak 2% Window
412 cd/m²
HDR Peak 2% Window
767 cd/m²

Måske jeg har misset noget?
Af PeterD
#341837
Forstår ikke dem der er så glade for QLED/LCD'ens lysstyrke.

Hvis man indstiller OLED skærmen rigtigt, så er det vel ikke lys man mangler.

Lysstyrken kan man jo skrue godt op for på alle tv, så billedet næsten bliver helt hvidt.

Men det er måske ikke nok for QLED folk'ene?
Af Supergris
#341848
Jeg er ret sikker på, det blot er ECO-sensoren, der ikke er slået fra; dette er noget jeg har set flere steder, hvor folk er gået fra at være være skuffede, til de klapper i hænderne, når de ser, hvilken billedkvalitet der er mulig, blot det er indstillet ordentligt...

PeterD, jeg tror du tager fejl af indstillingerne; lys og baggrundslys (OLED har ikke baggrundslys, men lysstyrken kan stadig justeres) er IKKE det samme, så billedet vil ikke blive hvidt, uanset hvor meget du skruer op for denne indstilling, som kan hedde forskelligt, afhængigt af mærke og model...
#341855
Ghidora skrev:
Torben Rasmussen skrev: 20. apr 2022, 06:41 Hvor får du det tal fra? KS8000 peaker omkring 760 nits, hvilket er omtrent det samme som C1 (C1 holder så kun denne lysstyrke indtil 10% dækning).
Rtings?

KS8000
SDR Peak 2% Window
1,116 cd/m²
HDR Peak 2% Window
1,472 cd/m²

LG C1
SDR Peak 2% Window
412 cd/m²
HDR Peak 2% Window
767 cd/m²

Måske jeg har misset noget?
Som jeg husker problematikken omkring KS-serien, så var US og EU-modellerne ikke ens. I US var 7-serien ækvivalent med en 8-serie i EU. Det var noget rod.