Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341572
Hey derude,

Jeg søger lidt erfaring om hvad man skal kigge efter for at finde et godt LED TV der ikke har blooming omkring undertekster. Her i norden er størstedelen af det vi ser jo engelsk materiale med undertekster, og jeg finder blooming utroligt distraherende ved undertekster, men bemærker det egentlig ikke så meget ved normalt video materiale. Men underteksterne er nok til jeg vil gå på kompromis med meget andet og gå ned i noget midrange/upper-midrange!

Det er nemt at anskaffe sig et LED TV der ikke har problemer med blooming - det er mere eller mindre bare at købe et uden local dimming. Der hvor det bliver lidt kompliceret er hvis man samtidig gerne vil have billedekvalitet i den bedre halvdel, for LED TV uden local dimming er somregel de mindre modeller.
Hvis man som minimum gerne vil have et TV med 100/120Hz panel og et godt panel med god farve gengivelse er det halvsvært.

Jeg foretrækker egentlig et "artifact free" TV som native gør det godt i sort niveau og farvegengivelse frem for et TV som er fantastisk i HDR, men som har artifacts som blooming introduceret af alle mulige "billedeforbedrings"-teknologier. Jeg ser alligevel mest SDR og det er da meget rart når man skal se noget der er tilgængeligt i 4k HDR på en streamingtjeneste, men tager hellere 20% af den oplevelse end 100% hvis det betyder jeg har et "artifact free" TV.

Så hvad er opskriften?
Der skal helt klart indgås kompromisser for at undgå blooming og have et acceptabelt sort-niveau.
- Man skal acceptere et eleveret sort-niveau over hele skærmen, men på VA paneler synes jeg faktisk det kan være ok uden dimming.
- TV der har god HDR med 1000nit+ peak brightness tror jeg det er umuligt at finde noget der samtidig klarer sig godt i mørke nuancer uden local dimming. Så et andet kompromis er muligvis et TV med max ~400-500nit peak brightness og derved degraderet HDR performance. Personligt synes jeg dog 4k HDR streams bringer andet til bordet end høj dynamisk range (lysstyrke) og TV med lav peak brightness viser stadig et væsentligt bedre billede på sådan en stream end normal SDR selvom det ikke "popper", så det er stadig ok'ish og kan godt give en oplevelse af man har et godt TV (det er nok mere 4k materialet end HDR der gør den forskel dog).

Er i enige i man kan finde en mellemvej/balance med et TV der har god farvegengivelse, rimelig HDR, acceptabelt sort niveau uden at have dimming slået til så der skabes blooming, ved at kigge lidt på de bedre VA TV med begrænset peak brightness?

Jeg troede egentlig jeg havde fundet det med Philips PUS9206 (VA, direct lit, 120Hz, 93% DCI P3 i test, ~450nit). Det viser et flot billede på 4k HDR streams, sort niveauet er bestemt acceptabelt, ingen blooming/haloing og black uniformity var der ikke noget at sætte på. Desværre har lige det TV kæmpe problemer med skyggedetaljer man ikke kan justere sig ud af med gamma eller 20-point white balance så måtte returnere det (i alle picture modes har det et højt peak i gamma omkring 5-15% greyscale på 2,7-3 gamma).

Jeg har luret noget på TCL QLED850 (aka C72+ / C728). Det lader til at være et tv uden local dimming og derved ingen blooming som har billedekvalitet i den bedre halvdel. Nogen som har erfaringer med det? Det har vundet en EISA award for bedste budget TV.

Sony X85J kunne måske også være en kandidat.

Måske et edge-lit TV selvom de ofte har problemer med black uniformity og backlight bleed. Hvis der er et well engineered edge-lit derude har det dog måske ikke de problemer.

Et helt andet alternativ kunne være at købe et rigtig godt LED TV for at få alle de gode komponenter der sikrer god billedekvalitet også bare disable local dimming. Jeg er dog i tvivl om det giver helt samme resultat og om det er vejen at gå. F.eks. mit nuværende Sony XH95 med local dimming slået fra er væsentligt dårligere end det PUS9206 jeg havde kort ift. sort niveau i både SDR og HDR. Men hvis man vælger rigtigt kan det være der er et TV med dimming som performer godt selvom det er slået fra.


At få et LED TV uden blooming er ikke svært, men hvis man vil have den bedste billedekvalitet man kan få på den præmis hvad tror i så er den bedste strategi?


PS. Ud over jeg bruger mit TV til streaming og kabel-tv bliver det også brugt meget som PC skærm i Windows desktop. OLED er derfor ikke en mulighed til min use-case. Lad os holde LED vs OLED til alle de andre tråde om det og fokusere på LED i denne tråd :)