Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341301
lennon skrev: 26. mar 2022, 13:20 Trådstarters udgangspunkt er lidt ekstraordinær mht størrelse eftersom de har haft projektor, og aktuelt søger en upgrade fra 75”.
Det er der vel også med et "spring" fra 75" til 77"? :)

Da vi stadig ikke har fået noget at vide angående afstanden, er det svært at afgøre, hvor meget størrelsen har af betydning i forhold til totaloplevelsen.
Kildematerialet har også stor betydning; hvis man satser på HDR, vil OLED være laaaangt at foretrække, også hvis billedet vil være lidt mindre, da kvaliteten til gengæld er klasser over, hvad alternativet kan tilbyde...
#341303
Supergris skrev: Da vi stadig ikke har fået noget at vide angående afstanden, er det svært at afgøre, hvor meget størrelsen har af betydning i forhold til totaloplevelsen.
Kildematerialet har også stor betydning; hvis man satser på HDR, vil OLED være laaaangt at foretrække, også hvis billedet vil være lidt mindre, da kvaliteten til gengæld er klasser over, hvad alternativet kan tilbyde...

i det tilfælde så er afstanden og resten sagen (100%) uvedkommende da OP's ønske ikke er at tage fejl af: 85" og that's it

der er ingen grund til at nævne eller tale om andre (også urealistiske - som OLED i den størrelse) løsninger - OP er afklaret med hvad han/de går efter og samme gælder deres budget

eneste 'minus' er blot at der ikke findes (ikke i mine øjne) noget som helst som er penge værd i den størrelse på markedet i skrivende stund (bl.a. derfor nævnte jeg projekter + lærred i mit tidligere indlæg men...- det er desværre heller ikke en løsning for dem ssååå...- det bliver enten til en mellemløsning i form af mere eller mindre 85" 'crap' tv ((man kan godt finde et 85" tv til 20.000kr. men så er det også det som man får...)) ellers så må de enten vente og spare op til noget bedre eller holde øje med lokale butikker/tilbud)
#341311
It ain't over till the fat lady sings!
Så længe TVet ikke er købt endnu, er det stadig muligt at tage mod fornuft...

Jeg synes ikke, det er særlig sagligt, at man sætter et krav, uden at budgettet følger med, med mindre man er klar over betingelserne, at det klart er størrelse over kvalitet, man prioriterer.

Bortset fra det, så er Sonyen til 14000 kr. ikke noget dårligt køb, som de fleste vel kan stille sig tilfredse med i hverdagen...
#341338
Fruen vægter størrelse over kvalitet. Uden tvivl.
Selv ville jeg vælge 77” Oled, men det er ikke et must for mig. 22% større skærmflade fra 77” til 85” er dog et gevaldig stort spring. Size matters!
På tv’et skal hovedsagligt ses film (og serier) fra Netflix, Disney+ og div. andre steaming tjenester. Ind i mellem lidt bluray koncerter og Star Wars, men ikke for ofte (desværre (har små trillinger)).
Skærmen skal bruges som en biograf oplevelse med tilhørende voldsomt 5.2 surround system.
Øjenafstand fra skærmen ender et sted mellem 3-3,3m fra skærmen.
På billederne og plantegningen skal man forestille sig den placeret på væggen mellem gulvhøjttalerne, på den væg der er betegnet med 4,70m.
Velux vinduerne vender stik syd og får som beskrevet tidligere monterede rullegardiner. De to andre vinduer vender stik vest og vil derfor have eftermiddag/aftensol væltende ind. Tanken er ikke at mørklægge stuen, men blot mørklægge velux’erne.
Jeg sætter voldsomt meget pris på alle Jeres input. De hjælper bestemt til endegyldigt valg af skærm.
Vedhæftede filer
68F1C266-BB56-4DCF-A0E4-A0922034AA0B.jpeg
68F1C266-BB56-4DCF-A0E4-A0922034AA0B.jpeg (3.25 MiB) Vist 1857 gange
9F5C7B48-DD44-4F23-A995-BA4E9C969A1C.jpeg
9F5C7B48-DD44-4F23-A995-BA4E9C969A1C.jpeg (2.81 MiB) Vist 1857 gange
2A8FCDD3-D16E-41B1-9164-66402AA30196.jpeg
2A8FCDD3-D16E-41B1-9164-66402AA30196.jpeg (214.98 KiB) Vist 1857 gange
#341350
ikke for at være en lyseslukker men...jeg kan PÅ INGEN MÅDE se 'voldsomt 5.2 surround system' i sådan et rum :-) men det ser ud til at I er mere eller mindre 'ligeglade' med kvaliteten (hvilket er selvfølgelig helt ok - det lyder måske lidt voldsomt men jeg mener det ikke på en nedladende etc. måde)

god akustik (om det så skulle dække et system som yder så 'lidt' som f.eks. 2x50 eller 75W + evt. sub (('lidt' kombineret med noget hvor det hele det passer sammen, er placeret, m.m. som det skal lyder de fleste gange meget bedre end 10 gange større set-ups ;-) )) vs larm (voldsom larm fra et 5.2 system) det er to forskellige ting (det rum som I har det er...tja...ikke opgaven voksen :-) ssåååå...køb et 85" Sony tv til de ca. +/- 15.000kr., sæt det hele til, hent konen, popcorn (i tilfældig rækkefølge), tryk på 'play' og bare nyd det ;-) ingen grund til at spilde tid for I finder ikke noget bedre til prisen...)
#341352
allo, jeg kan godt forstå du ikke kan se det, da det ikke er installeret endnu. Det står i en bunke på gulvet. Vi er just flyttet ind. Sofaen, bordet og gulvhøjttalerne er placeret som et udgangspunkt for hvordan stuen indrettes, når vi når til det.
Jeg kører Denon’s surround flagskib med to subs, basreflex og hybriddiskanter på alle fem højttalere, som senere skal udvides fra 5.2 til 7.4.2.
Skærmen er jeg stadig i tvivl om. Informationerne her i tråden tynger fruen, men i sidste ende får hun lov at bestemme skærmen, hvad enten det blir 77” Oled eller 85” Sony.
#341353
du har misforstået mit indlæg :-)

jeg taler ikke om Jeres system - om I så har et system til 400.000kr. eller til 4.000kr. så er det rum som det kommer til at stå i slet ikke egnet til at præstere eller i stand til at få meget ud af Jeres system (eller hvilket som helst andet)...- det var det jeg mente mht. rum, set-up, akustik og kvalitet ;-)

det er lige meget om det er et dyrt eller billigt set-up af slagsen og om det er 2.1 eller 12.6 ;-) det var også derfor jeg nævnte god akustik og larm (I får sidstnævnte - meget larm og buldren som I garanteret bliver/allerede er glade for uden at vide hvad Jeres system realt kan...)

du tænker 'sofa, møbler, flagskib med to subs, basreflex og hybriddiskanter på alle fem højttalere' osv. - jeg tænker på det som rent faktisk ER VIGTIGT :-) :
- gulvet, loftet, hele rummet ;-)

det ser ud til at du tror at 'flagskib med to subs, basreflex og hybriddiskanter' har en betydning i et rum som det som man kan se på billederne, svaret er: nej :-)

det var også derfor jeg sagde at et lille system (som f.eks. er x gange mindre end det hvad I har) placeret i et godt rum vil bitch-slappe (lydmæssigt) et flagskib placeret i et dårligt rum (for det er desværre hvad I har til rådighed - et dårligt tv-rum som slet ikke er egnet til at fungere som et tv-rum hvor der er fokus på kvalitet...så det er lige meget hvad du har af højttalere og AVR...)

køb et 85" og bare nyd det ;-)
#341355
allo, fair nok. Ja jeg misforstod dig. Er nu sikker på jeg nok skal få det til at fungere med mine ecophon akustikplader, puder, tæpper osv. Er slet ikke i tvivl 😄
I den lejlighed vi boede før var lydoplevelsen, med det anlæg, aldeles suveræn og meget voldsom. Stardestroyerne hang bogstavelig talt i min stue. Jeg har en plan og er fuld af fortrøstning 👍
#341356
sådan :-) !

85", maassseerrr af larm og buldren, godt selskab, godt indhold, lidt guf og så er der ingen grund til at tænke på det man evt. mangler/kunne gøre bedre; bare nyd det I nu kommer hjem med (ellers så bliver det aldrig til noget) og that's it ;-) og så er det problem ude af verden ;-)
#341425
Svært at vide, om han mener det i sjov eller ej, men mange har en tendens til at overse effekten af en større skærm, men når både størrelsen og budgettet ikke rammer, hvad trådstarter efterspørger, så vil jeg mene, det skal tages som en sen aprilnar (26 minutter for sent)?